Advertorial

BIGMAT International Architecture Award 2025 - prihlasovanie

Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...

Kľučka ERA z dielne M&T ako odraz súčasnej éry

Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Nové Internorm okno HF 520 ocenené nemeckou cenou za dizajn German Design Award

Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Kompozícia pre 12 objektov a jedno prázdne miesto

„Kompozícia pre dvanásť objektov a jedno prázdne miesto“ je projekt, ktorý v súčasných estetických mantineloch len ťažko formálne a žánrovo ukotviť v známych definíciách, hoci stále ostávame v divadle.
Kalendárium
Red 422.02.2018
1280+1
Začiatok23.2.2018
19:00
Koniec23.2.2018
21:00
MiestoSlovenská výtvarná únia - Galéria Umelka
AdresaDostojevského rad 2,
Bratislava,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktGaléria Umelka
02/529 624 02
kozarova@svu.sk

Kompozícia pre dvanásť objektov a jedno prázdne miesto (Gesamtkunstwerk)

Autori:
Martin Dzurek (sochy), Patrik Lančarič (koncept, réžia), Peter Pavlac (dramatický text), Vladislav Šarišský (hudba), Andrej Balco (fotografie)

Účinkujú: Kristína Greppelová a Kamil Mikulčík

Počet miest je limitovaný.

Výstavný projekt Do Teraz z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

„Kompozícia pre dvanásť objektov a jedno prázdne miesto“ je projekt, ktorý v súčasných estetických mantineloch len ťažko formálne a žánrovo ukotviť v známych definíciách, hoci stále ostávame v divadle. Aj preto autori projektu siahli k teoretickej báze vychádzajúcej z definície „Gesamtkunstwerku“ Richarda Wagnera. Termín autorom poslúžil najmä pre formulovanie svojbytností niekoľkých umeleckých foriem, ktoré projekt uvádza do života: výtvarné umenie (sochy Martina Dzureka), hudba (kompozícia Vladislava Šarišského), fotografia (Andrej Balco), literatúra (dramatický text Petra Pavlaca) a divadlo (réžia Patrik Lančarič). Svojbytnosť, ktorá nesmeruje k štandardnej režijnej syntéze, ale s plným rešpektom vytvára novú kvalitu, kde jednotlivé zložky komunikujú v kontrastoch i harmóniách. Autori pracovali samostatne a pri tvorbe svojej zložky postupovali autonómne, bez priameho vplyvu ostatných spoluautorov. Dielo teda vznikalo postupne, v evolučných vlnách. Dvanásť sôch Martina Dzureka poslúžilo ako východiskový zdroj „nastavenia“ podstaty projektu:

1. Martin Dzurek vytvoril sériu sôch.
2. Patrik Lančarič naformuloval základný východiskový koncept -­‐ rozmiestnenie sôch, špecifický výklad ich rozostavenia a významov, ktoré prinášajú jednotlivé sochy samé osebe a zároveň vo vzájomných vzťahoch.
3. Na základe tohto konceptu napísal Peter Pavlac dramatický text pre dvoch hercov, muža a ženu, vnorený do priestoru medzi inštaláciou sôch.
4. Hudobná kompozícia Vladislava Šarišského vznikla ako tretia autonómna rovina inšpirovaná výtvarným konceptom i dramatickým textom.
5. Fotografie Andreja Balca vznikali paralelne.
6. Realizácia spojeného umeleckého diela, kde sa všetky zložky prekryjú a spoja do jedného celku.

Ambíciou projektu bolo vytvoriť špecifické výtvarno-­‐divadelno-­‐hudobné dielo s jasnými znakmi inscenácie s východiskom v „Gesamtkunstwerku“ Richarda Wagnera. Avšak v celej miere ide o pôvodný autorský projekt sochára, hudobného skladateľa, dramatika, fotografa a režiséra so snahou povýšiť biblické metafory mužsko‐ženských archetypov do podoby inscenácie so silným emocionálnym a výpovedným nábojom. Koncept vybratých sôch má hlboký transcendentálny presah, avšak založený na čomsi možno až príliš ľudskom, akoby mohol povedať veľký obdivovateľ Wagnera, Nietzsche. Tým ľudským máme na mysli dualitu muž/žena a ich príbeh v biblických intenciách (raj, vyhnanie z neho, objavenie seba, túžby, vzťahu, spojenie a nová kvalita – rodina). Sochy sa stávajú zdrojom situácií medzi nimi, zdrojom archetypálnych spojení, inšpirujú k príbehom známym a konkrétnym na ceste od princípov až k hmatateľností presahu, ktorým sa stáva rodina. Vtedy, keď k mužovi a žene pribudne ten tretí. Dieťa. Cyklus, ktorý sa mení, pretože ho ovplyvňuje konkrétnosť súčasnosť. Kríza otvorenosť, kríza schopnosť napĺňať dlhodobejšie a hlbšie zväzky, nedôvera k dôvere, povrchnosť a krátkodobosť, ako kľúč k predstave o naplnení. A z toho sa odvíjajúca stupňujúca sa frustrácia z nenaplnenia. To všetko a ešte viac, sú aspekty súčasných a hmatateľných podôb spomínaných vzťahov.

Samotná inštalácia, ktorá bez interpretov existuje ako výtvarný artefakt, teda výstava (podporená a definovaná samostatným kurátorským výkladom) sa v istom momente stáva scénickou výpravou dramatického diela, avšak nie len ako pozadie, ale ako už spomínaný svojbytný výpovedný artefakt. Bezprostredne potom, čo sa dramatické dielo rozplynie, zostáva opäť „len“ inštalácia, ale je už iná. Poznačená živým zážitkom uchováva v sebe jeho vibráciu, rezonuje ním.

Peter Pavlac a Patrik Lančarič

Mapa podujatia

Vložené
22. február 2018
0
128

Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.

Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu

Zatiaľ bez komentárov

Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím