Advertorial

Dizajnové novinky 2025 od Materia x Kinnarps

Predstavené produkty, spájajú premyslený dizajn, funkčnosť a udržateľnosť. Nábytok Materia vzniká s cieľom podporiť inšpiratívne stretnutia...

Energeticky úsporné okná aj pre nízkoenergetické domy

Výber okien je pri stavbe či rekonštrukcii kľúčovou investíciou a systém SYNEGO od REHAU prináša komplexné riešenie s dôrazom na...

Za dverami Dorsis nájdete nielen bezpečie a pokoj, ale aj eleganciu a nadčasový design

Integrované dverové systémy predstavujú riešenie, ktoré spája vysoké technické nároky s architektonickou...

Myotis stôl - "menej je viac"

Dá sa šetriť bez ujmy na dizajne?

Imperiálna kvalita zvukov a emócií z prírody. Spoznajte koncertnú sieň vo Weikersheime v Nemecku

Architekti zo štúdia HENN stavili na prirodzenosť dreva, precízne navrhnutú akustiku a premyslený...

Dizajn bez kompromisov: detail, ktorý mení spôsob otvárania dverí

Tiché a bezkontaktné dovieranie dverí dopĺňajú ergonomické madlá v rôznych dizajnových a funkčných prevedeniach, vrátane...

Rodinný dom Vinje, Slovinsko

Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.

Tvárnice Silka pomohli výrazne urýchliť hrubú stavbu bytového domu v centre Bratislavy

Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...

Tradičná slovenská architektúra sa v Lietave snúbi s vysokými požiadavkami na súčasné bývanie

Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...

NEXUM - novinka v portfóliu industriálnych priečok Dorsis Digero

Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...

Kľučka ERA z dielne M&T ako odraz súčasnej éry

Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

KAROL BARON: kresby 1966-1983

Galéria P. M. Bohúňa Vás pozýva na výstavu Karola Barona.
Kalendárium
Red 425.10.2018
1290+0
Začiatok25.10.2018
16:30
Koniec19.1.2019
18:00
MiestoVeľká výstavná sieň Liptovskej galérie Petra Michala Bohúňa
AdresaTranovského 3,
Liptovský Mikuláš,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktLiptovská galéria Petra Michala Bohúňa
0911 368 730
lgpmb@vuczilina.s

Organizátor: Liptovská galéria P. M. Bohúňa v Liptovskom Mikuláši v zriaďovateľskej pôsobnosti Žilinského samosprávneho kraja
Názov výstavy:  Karol Baron, kresby 1966-1983
Miesto: Veľká výstavná sieň LGPMB
Otvorenie výstavy: 25.10.2018, 16:30
Trvanie výstavy: trvanie výstavy od 25.10.2018 - 19.1.2019
Kurátor: Ivan Jančár

Vystavené diela sú z daru rodiny Karola Barona Galérii mesta Bratislavy

1939 narodil sa 13. septembra v Levoči
1963-1969  študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave u prof. Petra Matejku a prof. Dezidera Millyho
1969-1972  pôsobil ako pedagóg na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave
1995-2004  pedagogicky pôsobil na katedre výtvarnej tvorby a výchovy Pedagogickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre, od roku 2000 ako profesor
2004 tragicky zomrel 29. februára v Paríži

Od roku 1970 participoval na medzinárodných surrealistických aktivitách. Bol členom Spolku výtvarných umelcov Mánes, Slovenskej výtvarnej únie, Českej a slovenskej surrealistickej skupiny.

Karol Baron bol človekom so zvláštnym, neortodoxným vnímaním sveta, autorom s výraznými surrealistickými víziami a nezameniteľným výtvarným rukopisom. Na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave začal študovať dosť neskoro, až ako 24-ročný, v roku 1963. Už v roku 1966 bol vyhraneným autorom s osobitou umeleckou výpoveďou so zvláštnou magickou atmosférou. V rokoch 1966 – 1968 sa intenzívne venoval cyklu Zen, kde minimalizoval svoj výtvarný prejav, a identifikovateľný je tu vplyv japonskej kaligrafie  a kresby. Vo svojej dizertačnej práci píše, ako sa prvýkrát stretol s pojmami „zen“ a „tao“: „Matne som tušil, čo znamenajú. Pohyboval som sa v nich ako v hlbokom šere, kde nejasne tušíme obrysy vecí okolo seba. Stav mojej mysle bol v tom čase veľmi rozporuplný a poznačený surrealistickou víziou. Pohyboval som sa vo svete toho, čo sa smie a čo nesmie. Poodokryť záves utajenia bolo dovolené len vyvoleným. Pre väčšinu ľudí spústa vecí v oblasti myslenia a videnia ani existovať nemala.“[1]

Charakteristickým v jeho diele sa stáva  prepojenie človeka a prírody. Fascinuje ho tráva, svojím tvarom i ohýbaním sa, so záujmom sa zaoberá problematikou prchavosti a všetky svoje poznatky i pocity vnáša do svojej tvorby. Tvorí priam náruživo, popri maľbe vytvára aj cykly kresieb, ako napríklad Intususcepcia (1967 – 1969), Saprofágne lebene (1967 – 1969), Antisvet decapoda (1968-1969), Golem Besberbero (1968 – 1970), Krídla, čo všetko unesú (1968), Ubu (1969), Hommage á Alfred Jarry (1969), Imanentný čas (1969), Sukubovia (1969), Obsesívna beštia (1969), Bizarný svet písmen a homunkulov (1969 – 1970), Chrobáci (1972), Cynici (1974), Nosatci (1980 – 1981) či Záhradníkove dni (1983). Z hľadiska výtvarnej úrovne nemajú jeho kresby výraznejšie výkyvy, i keď každý cyklus je osobitý. Vnímal, samozrejme, aj vonkajší svet, ale jeho vnútorný svet bol taký osobitý, že ho nemohla nalomiť ani normalizácia.

Karol Baron bol veľkorysý, svoje diela venoval viacerým slovenským galériám, kresbou či obrazom obdaroval aj mnohých priateľov. Dňa 29. februára 2004, len dva dni po otvorení jeho výstavy v Paríži, ho vo francúzskej metropole zrazilo auto a zraneniam podľahol.

Minulý rok sa  rodina Karola Barona rozhodla venovať jeho pozostalosť Galérii mesta Bratislavy. Zatiaľ ide o 411 nádherných kresieb, z ktorých sme na výstavu v Liptovskej galérii vybrali 75. Väčšina nebola doposiaľ nikde vystavená ani publikovaná, takže návštevníci ich budú môcť premiérovo vidieť práve na tejto výstave.                                                                   

Ivan Jančár

Mapa podujatia

Vložené
25. október 2018
0
129
Je potrebné uviesť celé meno (nie pseudonym, inak bude príspevok vymazaný), e-mail, ani telefón nie sú pre verejnosť viditeľné

Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.

Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu

Zatiaľ bez komentárov

Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím