Advertorial

BIGMAT International Architecture Award 2025 - prihlasovanie predĺžené

Prihlásiť sa na medzinárodnú architektonickú súťaž BigMat International Architecture Award’25 je možné až do 15....

Tvárnice Silka pomohli výrazne urýchliť hrubú stavbu bytového domu v centre Bratislavy

Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...

Tradičná slovenská architektúra sa v Lietave snúbi s vysokými požiadavkami na súčasné bývanie

Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...

NEXUM - novinka v portfóliu industriálnych priečok Dorsis Digero

Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...

Kľučka ERA z dielne M&T ako odraz súčasnej éry

Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Nové Internorm okno HF 520 ocenené nemeckou cenou za dizajn German Design Award

Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Juraj Rattaj — Lay-off

Nitrianska galéria srdečne pozýva na vernisáž výstavy Lay-off, ktorá sa uskutoční 13. decembra o 18:30 hod.
Kalendárium
Red 413.12.2018
840+0
Začiatok13.12.2018
18:30
Koniec27.1.2019
18:00
MiestoNitrianska Galéria
AdresaŽupné námestie 3,
Nitra,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktNitrianska Galéria

Hosť: Tomáš Roubal (CZ)
Kurátor: Róbert Repka
Vernisáž: štvrtok, 13. decembra 2018 o 17:30 hod.
Výstava potrvá do 27. 1. 2019
Miesto: Galéria mladých

JURAJ RATTAJ
Na pozadí zdanlivo banálneho dialógu o spôsobe trávenia dovolenky, Juraj rozvíja širší konflikt spojený so súčasným chápaním a konceptualizáciou času. Nástup technológií, ktoré radikálne komprimujú čas a priestor, automatizujú procesy, zintenzívňujú efektivitu, produkciu a akumuláciu, sľubuje viac času pre kreativitu, regeneráciu, kontempláciu, a osobný rozvoj. Je tento prísľub ilúziou a prinesie akurát nové zväzujúce mechanizmy pre ďalšiu produkciu, akumuláciu, investíciu, absorpciu a konzumovanie? Aký by mal byť a bude charakter času a dobrovoľnosti či závislosti nášho vzťahu k nemu v dobe automatizácie a zdanlivého nahrádzania kreatívneho ľudského potenciálu?

Juraj túto dilemu komentuje fragmentom interiéru ohlodaného korpusu horskej lanovky. V nej osadená oceľová sochárska konštrukcia, svojimi formálnymi a materiálovými dispozíciami pripomína robota. Na toho hlave je osadený displej s ručne namodelovaným portrétom, ktorý navodzuje autenticitu humánneho. Jediný ľudsky-autentický prvok je však odosobnený, človeku odcudzený, odťažitý ako súčasná sociálno-technologická realita. Portrét uzavretý v skle, ktorý evokuje transparentnosť, dosah a kontrolu, je možné sledovať len cez jeho odraz, ktorý ešte viac odďaľuje a izoluje jeho ľudskú esenciu. Je možné prejaviť ľútosť pre niečo neživo ľudské? Akým spôsobom ovplyvní technológia sociálnu realitu, interakciu človeka s človekom a technológiou?

TOMÁŠ ROUBAL
Komentovanie súčasných socio-kultúrnych fenoménov je v Tomášovej tvorbe sprevádzané silným expresívnym, takmer brutálnym sochárskym jazykom. Jeho prístup k materiálu ako aj finálna formálna podoba evokujú „primitívne“ či „praveké“ výtvarné zobrazenia. Účelová jednoduchosť Tomášových diel je zintenzívnená výberom surových materiálov, ako betón či kov. Materiálová a výtvarná surovosť jeho prístupu umocňuje výpovednú silu diel pre pozorovateľov. Výtvarné spracovanie však nie je hrubé, prístup k materiálu je citlivý a s dôrazom na detail, krivku a líniu no zároveň s istým, takmer satirickým presahom do sfér „každodenných domácich dekorácií“.

Brutálny a archaickosť-evokujúci výtvarný jazyk je v silnom až paradoxnom kontraste voči Tomášovým konceptuálnym a tematickým východiskám. Priamočiary komentár aktuálnych socio-ekonomických premien vyobrazený tak pôsobí ako kolektívne memento súčasnosti pre budúcnosť. Tieto „artefakty“ aktuálnych hodnôt a javov, ktoré častokrát kolektívne adorujeme, sú vyobrazené ako budúce archeologické nálezisko. Zároveň však archaickosť takýchto zobrazení ironizuje a satirizuje ich aktuálnosť a súčasnosť ako hodnoty a dôvody pre ktoré sa javia kolektívne dôležité a významné.

JURAJ RATTAJ (1984)
Výtvarník a galerista Juraj Rattaj absolvoval ateliér Socha v 3D virtuálnom priestore a architektúre na VŠVU v Bratislave pod vedením profesora Patrika Kovačovského. Počas štúdia sa zúčastnil internej dvoj-semestrálnej stáže na katedre intermédií u Ilony Németh. K najdôležitejším výstavám patria: See Through Your Finger (2018), v spolupráci s Jaroslavom Kyšom, Kunstraum Super, Viedeň; Spoločenstvo úľa, Schaubmarov Mlyn SNG, Pezinok; Materiál v pohybe (2017), galéria Tvar, Brno. Od roku 2011 spravuje artist-run galériu HotDock, ktorá je zameraná na krátke prezentácie začínajúcich mladých autorov, kde doteraz zorganizoval viac ako päťdesiat výstav. V súčasnosti žije a tvorí v Bratislave, momentálne pôsobí ako doktorand na VŠVU.

TOMÁŠ ROUBAL (1982)
Maliar a sochár Tomáš Roubal ukončil Grafiku a iné médiá na Bratislavskej VŠVU u profesora Róberta Jančoviča v roku 2008. Počas štúdia sa zúčastnil výmenných pobytov vo Viedni a nemeckom Trieri. Medzi jeho najdôležitejšie výstavy patria: Cena/výkon (2018), HotDock Gallery, Bratislava; Hostilita, Altán Klamovka, Praha; Factory (2017), Berlinskej model, Praha; Česká dioráma (2017), Nevan Contempo, Praha; či výstava Expozice (2017) spolu s Jurajom Rattajom v Pražských Flexup Gallery a Galerie Kód. Za autorskú knihu Black Book, ktorá je prakticky bez textu, získal ocenenie Najkrajšia kniha roka 2012 Ministerstva kultúry ČR. V súčasnosti žije a tvorí v Prahe.

Text: Róbert Repka

Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Fond je hlavným partnerom projektu.

Mapa podujatia

Vložené
13. december 2018
0
84
Je potrebné uviesť celé meno (nie pseudonym, inak bude príspevok vymazaný), e-mail, ani telefón nie sú pre verejnosť viditeľné

Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.

Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu

Zatiaľ bez komentárov

Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím