Výber okien je pri stavbe či rekonštrukcii kľúčovou investíciou a systém SYNEGO od REHAU prináša komplexné riešenie s dôrazom na...
Integrované dverové systémy predstavujú riešenie, ktoré spája vysoké technické nároky s architektonickou...
Dá sa šetriť bez ujmy na dizajne?
Architekti zo štúdia HENN stavili na prirodzenosť dreva, precízne navrhnutú akustiku a premyslený...
Tiché a bezkontaktné dovieranie dverí dopĺňajú ergonomické madlá v rôznych dizajnových a funkčných prevedeniach, vrátane...
Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.
Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...
Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...
Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...
Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...
Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou
Začiatok | 10.8.2022 17:00 |
Koniec | 27.8.2022 15:00 |
Miesto | Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch |
Adresa | Björnsonova 1, Nové Zámky, Slovensko |
Druh podujatia | Podujatie |
Kontakt | GUEZ gueznz@gueznz.eu |
V uplynulých rokoch tvorbu výraznej osobnosti slovenského sochárstva 20. storočia a novozámockého rodáka, Juraja Meliša (1942 – 2016), predstavila Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch, na viacerých individuálnych a kolektívnych výstavách. Aktuálna výstava zviditeľní jeho tvorbu v nových súvislostiach. Zameriava sa na obdobie nabité udalosťami, od čias štúdií – do konca totalitnej doby. Načrtáva výtvarnú dráhu autora cez juvenálie, ťažiskové albumy zahŕňajúce experimenty v oblasti sochárstva a monumentálnu tvorbu, ktorá doteraz zostala mimo zorného poľa. Prevedie formovaním jeho nazerania v podnetnom prostredí Vysokej školy výtvarných umení u Jozefa Kostku – od raných kresieb, štúdií a plastík – po emblematické konceptuálne projekty a monumentálne diela vo verejnom priestore.
V centre pozornosti stoja „monumentálky“, ktoré sa viažu k Novým Zámkom. Mesto v časoch normalizačného zákazu prezentácie, znamenalo pre Juraja Meliša zázemie. Ešte ako študent realizoval tu svoju prvú sochu vo verejnom priestore (Pomník Gergelya Czuczora, 1966). Jeho diplomová práca stála na Hlavnom námestí (Víťazstvo, 1966), do svojej demontáže (2005). Súsošie Rodiny (1969) na sídlisku Prednádražie, bolo novátorské nielen prevedením, ale aj harmonickým začlenením do prostredia. Plastiky formulované ako „firemné logá“ a súčasti areálov, odrážali funkcie budov (Symbol Železničnej dopravy, 1971, Výskumný ústav náradia, 1974, Učňovské stredisko, (VZORODEV, 1980). Kovové reliéfy „zdobili“ fasádu strohých úžitkových stavieb a ozvláštňovali ich všedný vizuál (Okresné veterinárne zariadenie, 1971, Samoobsluha, 1975). Poslednou realizáciou Juraja Meliša v meste, boli reliéfy pre Kino Mier, kde glosoval históriu Nových Zámkov (1985).
V dielach rezonovali tie témy s ktorými sa vtedy zaoberal.
Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.
Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu