Advertorial

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Júlia Jurinová: Denníky

Železnice a vlaky majú aj temné stránky histórie a tieto si chceme dôstojne pripomenúť a uctiť obete. Netrúfame si vyrozprávať celú šírku navrstvených príbehov a udalostí, chceme však z tohto miesta na ne poukázať súčasným a aktuálnym spôsobom.
Kalendárium
Red 426.03.2018
2590+0
Začiatok28.3.2018
18:00
Koniec28.3.2018
20:00
MiestoSalónik
AdresaNám. Franza Liszta 1,
Bratislava,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktSalónik

Inštalácia Denníky na Hlavnej stanici je posunom a ďalším pokračovaním autorkinych dlhodobých reflexií vo forme textilných objektov s intermediálnymi presahmi. Júlia Jurinová vyštudovala divadelnú scénografiu na VŠMU v Bratislave. Od osobných tém a vlastných denníkov sa posunula k veľkým dejinám. Názov inštalácie je zámerne ponechaný v nahej a maximálne všeobecnej podobe.

Inštalácia je priamou reakciou na knihu Denník Rywky Lipszycovej. Štrnásťročná Rywka si od októbra 1943 do apríla 1944 písala denník v Lodžskom gete, v najizolovanejšom a najdlhšie fungujúcom nacistickom gete. Opisuje každodenný život, zážitky zo školy, náboženských stretnutí, svoje dojmy sny a pocity. Okrem reálnych problémov života v gete – hladu, chorôb a strachu z deportácie, opisuje svoj vnútorný svet, svoje názory, úvahy, ťažkosti s písaním a s hľadaním svojej vlastnej identity, trúchlenie nad stratou svojich blízkych. Jej rodičia, sestry a brat zomreli na choroby v gete alebo vo vyhladzovacích táboroch. No ona sa aj napriek tomu nevzdala a nestratila vieru v Boha. Denník našla ruská lekárka červenej armády pri  zbúranom krematóriu Auschwitz-Birkenau. Zverejnila ho až v roku 1995 jej vnučka, ktorá emigrovala do USA.

Historici zaoberajúci sa osudom Rywky nevypátrali, kedy a kde zomrela, koniec jej príbehu sa už stratil. V predslove ku knihe sa píše: “Podľa židovskej tradície môže trvať až štyridsať rokov, kým sa dokážeme vyrovnať s obrovskou tragédiou, ktorá postihla jednotlivca, rodinu či dokonca celý národ, a sme schopní o nej otvorene hovoriť. Nad tým, aký význam bude mať holokaust pre nasledujúce generácie, sa začalo vážne uvažovať až v osemdesiatych rokoch minulého storočia. Od tých čias sme svedkami toho, ako po celom svete pribúdajú filmy, knihy, pamätníky, pomníky a predovšetkým inštitúcie vzdelávajúce budúce pokolenia v otázke morálnej odvahy a spoločenskej zodpovednosti.”

Prečo sa zaoberáme touto témou, keď nikto z prípravného tímu nemá priamu rodinnú skúsenosť s holokaustom? Ako rozprávať o holokauste? Príbehov, scenárov a možných denníkov je mnoho. Domnievam sa, že tento večer nepovie “z pozície autority” nič historicky ani odborne prevratné, našou ambíciou je spytovať sa osobné otázky a neustále upozorňovať a podnecovať k zamysleniu. A základný ľudský súcit je prenosný v rámci každej doby, miesta či veku.

Inštalácia pozostáva z piatich textilných masiek. Masky sú štádiami rozkladu spoločnosti, Rywkinho tela, ale zobrazujú tiež stále väčšiu otvorenosť jej písania: od nepriehľadnej, jednoliatej, až po takmer úplne priehľadnú, pripomínajúcu kostru. Sú zavesené pred zrkadliacou plochou, tak, aby pozorovateľ vedel dosadiť vlastnú tvár do masky a uvidel sám seba v ,,koži“ Rywky. Na zrkadle je prepísaný posledný záznam z denníka. V tento jediný deň opisuje krásne počasie, šťastie a zlepšujúce sa pomery v gete. A končí v strede vety.

Rywka pochádzala z Poľska, smutná minulosť však spája krajiny Európy podobne ako koľajnice… Transporty Židov do koncentračných táborov z Bratislavy prebiehali z Patrónky boli nakladané v Lamači, odkiaľ mali odchádzať o 18 hod. 55 min, teda po zotmení. V ďalších archívnych materiáloch sa doslovne píše: “aby sa nevzbudil nejaký rozruch v Bratislave na hlavnom nádraží.” O koncentračnom stredisku Patrónka napísala podrobnú štúdiu dostupnú online Martina Fiamová. Ďalej vo svojom texte spomína, že nákladné vlakové súpravy boli pristavené na stanici aspoň štyri hodiny pred odchodom transportu, pričom vlak mal byť už hodinu pred ohláseným odjazdom plne naložený a pripravený. Podľa očitých svedkov bolo nakladanie Židov do nákladných vozňov na stanici v Lamači sprevádzané bitím a násilnosťami.

Pôvodný koncept inštalácie bude v Salóniku rozšírený o imersívne a interaktívne prvky. Návštevníci, teda ich obrazy, sa budú môcť ocitnúť na premietacom plátne ako súčasť diania. Hlavná stanica sa teda nebude tváriť, že skutok sa nestal. Za oknom chodia vlaky. Aké denníky píšeme my? Ako čítame denníky našich predkov? Kam kráčame a v akých situáciách sa môžeme ocitnúť? 

Autorka: Júlia Jurinová
Technická spolupráca: ǝuɐqsıɹq uı ıɥɔuɐʎ (Ján Tóth, Ján Pernecký)
Kurátorka: Zuzana Duchová

Mapa podujatia

Vložené
26. marec 2018
0
259
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím