Advertorial

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Ján Valík: KAGO (mnémosyné)

Flatgallery Vás pozýva v piatok 8.9. 2017 o 19:00 na vernisáž autorskej výstavy Jána Valíka
Kalendárium
Red 407.09.2017
1680+0
Začiatok8.9.2017
19:00
Koniec13.10.2017
18:00
MiestoFlatgallery
AdresaBaštova 1,
Bratislava,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktFlatgallery
0904 820 576
andrejaros@gmail.com

Maľba zrkadlí skúsenosť zmyslovej kontemplácie. Jej úspech závisí na miere otvorenia obmedzeného poľa obrazu možnostiam vnútorného videnia, predstavivosti a vízie. Priestor maľby je v jej opakovanom a neustálom procese v zápase o víziu.
Ako sa mení pohľad, keď nemáme pred sebou rozpoznateľnú - prírodnú krajinu, ale obraz krajiny, napríklad maľbu? Ako môže byť pohľad na nekonečný prírodný svet vlákaný do malej konečnosti obrazu?

Zmyslovo-obrazový fenomén krajiny existoval až od chvíle, keď maliari začali prehodnocovať prírodu svojím konkrétnym pohľadom. Transformácia prírody na krajinu cez oko maliara je jedným z najdôležitejších úspechov a schopností maľby. Táto krajina má svoj pôvod v mozgu, a nereprezentuje iné, než seba-formulovanie konštrukciou obrazu. Neobsahuje romantiku plenéru, odkazuje k metalingvistickej alebo metafyzickej tradícii. Krajina neexistuje nikde inde mimo obrazu.

Obraz je vlastným predmetom, približuje sa ku krajine, ale vráti sa k sebe. Jeho odkazy vychádzajú z povahy predstavivosti, fenomenologického vedomia obrazu a univerzálnej povahy maľby. V jej pôvode sú maliari minulosti a tiež realita.

Divák nie je pasívny recipient, pohľad si musí vybojovať, no nie len od fyzického obrazu, ale najmä od seba samého, od podvedomých preferencií, nálad a koľají v myslení. Ide o premenu videnia na pozeranie. Videnie sa deje v okamžiku, berie kusé informácie. Pozeranie vyžaduje čas. Maľba funguje v subjektívnom, nie lineárnemechanickom čase. Čas je v maľbe skrytý a o to viac zásadný. Premýšľať o vzniku motívov a procesoch, znamená stať sa súčasťou metamorfózy, premeny uvažovania obrazom, pretože človek vidí len to, čo pozná.

Kago (z japončiny, 歌語) sú slová používané v poézii alebo hudbe.
Mnémosyné (z gréckej mytológie: “rozpomenutie sa”) je v personifikácia vnútornej pamäte a tiež jedna z dvoch, rieka rozpomenutia, protiklad rieky zabudnutia (Léthé).

Vo svojej poézii sa Goethe odvoláva na Mnémosyné ako na neustály archetyp pohybu tam a späť ako silu návratu a obmeny ako jedinú formu, v ktorej môžeme zažiť večnosť. Goethe nazýva tento fenomén „trvanie v premene“ („Dauer im Wechsel“) základnou skúsenosťou života. Táto skúsenosť je tvorená napríklad neustálym návratom období, prílivom mora alebo cyklom narodenia a smrti, kvitnutia a vyčerpania.

Mapa podujatia

Vložené
7. september 2017
0
168
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím