Advertorial

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Ján Triaška: Pozostatky

Ján Triaška mixuje citáty z obrazov starých majstrov s popkultúrnymi odkazmi, čím vytvára nové a nečakané spojenia. Na jeho maľbách nie je výrazný iba kontrast farieb či tvarov, ale aj obsahový protiklad umelého a živého, človeka a prírody, vojny a slobody.
Kalendárium
Red 425.04.2018
1830+0
Začiatok26.4.2018
18:00
Koniec27.5.2018
18:00
MiestoDom umenia Bratislava
AdresaNám. SNP 12,
Bratislava,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktDom umenia Bratislava
+421 2 2047 1504
info@domumeniabratislava.sk

Výstava Pozostatky v bratislavskom Dome umenia predstavuje výber diel Jána Triašku z rovnomenného voľného cyklu malieb vznikajúceho od roku 2016. Vo svojich obrazoch autor hľadá pozostatky estetiky minulosti v súčasnosti, keď sa vytrácajú duchovné hodnoty a nahrádzajú ich hodnoty materiálne, silnejúca militantnosť, dehumanizácia a extrémistické názory.

Ján Triaška mixuje citáty z obrazov starých majstrov s popkultúrnymi odkazmi, čím vytvára nové a nečakané spojenia. Na jeho maľbách nie je výrazný iba kontrast farieb či tvarov, ale aj obsahový protiklad umelého a živého, človeka a prírody, vojny a slobody.

Na rozmerných plátnach sa v dynamických kompozíciách stretávajú fragmenty barokových anjelikov s banálnymi predmetmi (pneumatikami, počítačmi, zvyškami jedál) reprezentujúcimi súčasnú konzumnú spoločnosť. Ruky sa lačno načahujú po lákavých zbraniach, symbolizujúcich archetypálnu ľudskú túžbu po boji, dobývaní a podmanení si prírody, nerastných surovín, ale aj majetku a slobody ostatných ľudí. Krehkosť a komplexnosť motýľov, hmyzu a vegetácie koliduje s mrazivo efektívnou jednoduchosťou dizajnu zbraní a bujarou farebnosťou klamlivých reklám na lepší život. Naša schopnosť vnímania estetiky minulých storočí, jej foriem i obsahov sa vytráca. Čo nám teda ešte ostalo?

Na výstave môžete premiérovo zhliadnuť aj obraz, na ktorom s Jánom Triaškom spolupracovali traja výrazní slovenskí výtvarníci – Ivan Csudai, Erik Binder a Matej Fabian. Každý z nich svojským spôsobom uchopil v dejinách umenia obľúbený biblický námet Salomé s hlavou Jána Krstiteľa.

Symbolickým úvodným a záverečným pozdravom pre návštevníkov výstavy sú dve monumentálne site-specific nástenné maľby s motívmi ľudských rúk. V použitých známych gestách sa spája vizualita sveta umenia s populárnou kultúrou a aktuálnou spoločensko-politickou situáciou.

Omar Mirza

 

Ján Triaška (*1977 Nový Sad, Srbsko) študoval v rokoch 1996 – 1999 maľbu na Akadémii umenia v Novom Sade. V roku 2003 absolvoval magisterské štúdium na Katedre maľby na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, kde v roku 2007 obhájil doktorát a v roku 2017 sa habilitoval. Pôsobí ako vedúci Katedry maľby na Fakulte výtvarných umení Akadémie umení v Banskej Bystrici. Žije a pracuje v Bratislave.

Mapa podujatia

Vložené
25. apríl 2018
0
183
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím