Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Začiatok | 26.4.2018 18:00 |
Koniec | 27.5.2018 18:00 |
Miesto | Dom umenia Bratislava |
Adresa | Nám. SNP 12, Bratislava, Slovensko |
Druh podujatia | Výstava |
Kontakt | Dom umenia Bratislava +421 2 2047 1504 info@domumeniabratislava.sk |
Výstava Pozostatky v bratislavskom Dome umenia predstavuje výber diel Jána Triašku z rovnomenného voľného cyklu malieb vznikajúceho od roku 2016. Vo svojich obrazoch autor hľadá pozostatky estetiky minulosti v súčasnosti, keď sa vytrácajú duchovné hodnoty a nahrádzajú ich hodnoty materiálne, silnejúca militantnosť, dehumanizácia a extrémistické názory.
Ján Triaška mixuje citáty z obrazov starých majstrov s popkultúrnymi odkazmi, čím vytvára nové a nečakané spojenia. Na jeho maľbách nie je výrazný iba kontrast farieb či tvarov, ale aj obsahový protiklad umelého a živého, človeka a prírody, vojny a slobody.
Na rozmerných plátnach sa v dynamických kompozíciách stretávajú fragmenty barokových anjelikov s banálnymi predmetmi (pneumatikami, počítačmi, zvyškami jedál) reprezentujúcimi súčasnú konzumnú spoločnosť. Ruky sa lačno načahujú po lákavých zbraniach, symbolizujúcich archetypálnu ľudskú túžbu po boji, dobývaní a podmanení si prírody, nerastných surovín, ale aj majetku a slobody ostatných ľudí. Krehkosť a komplexnosť motýľov, hmyzu a vegetácie koliduje s mrazivo efektívnou jednoduchosťou dizajnu zbraní a bujarou farebnosťou klamlivých reklám na lepší život. Naša schopnosť vnímania estetiky minulých storočí, jej foriem i obsahov sa vytráca. Čo nám teda ešte ostalo?
Na výstave môžete premiérovo zhliadnuť aj obraz, na ktorom s Jánom Triaškom spolupracovali traja výrazní slovenskí výtvarníci – Ivan Csudai, Erik Binder a Matej Fabian. Každý z nich svojským spôsobom uchopil v dejinách umenia obľúbený biblický námet Salomé s hlavou Jána Krstiteľa.
Symbolickým úvodným a záverečným pozdravom pre návštevníkov výstavy sú dve monumentálne site-specific nástenné maľby s motívmi ľudských rúk. V použitých známych gestách sa spája vizualita sveta umenia s populárnou kultúrou a aktuálnou spoločensko-politickou situáciou.
Omar Mirza
Ján Triaška (*1977 Nový Sad, Srbsko) študoval v rokoch 1996 – 1999 maľbu na Akadémii umenia v Novom Sade. V roku 2003 absolvoval magisterské štúdium na Katedre maľby na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, kde v roku 2007 obhájil doktorát a v roku 2017 sa habilitoval. Pôsobí ako vedúci Katedry maľby na Fakulte výtvarných umení Akadémie umení v Banskej Bystrici. Žije a pracuje v Bratislave.