Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Začiatok | 26.4.2018 18:00 |
Koniec | 27.5.2018 18:00 |
Miesto | Dom umenia Bratislava |
Adresa | Nám. SNP 12, Bratislava, Slovensko |
Druh podujatia | Výstava |
Kontakt | Dom umenia Bratislava +421 2 2047 1504 info@domumeniabratislava.sk |
Výstava Pozostatky v bratislavskom Dome umenia predstavuje výber diel Jána Triašku z rovnomenného voľného cyklu malieb vznikajúceho od roku 2016. Vo svojich obrazoch autor hľadá pozostatky estetiky minulosti v súčasnosti, keď sa vytrácajú duchovné hodnoty a nahrádzajú ich hodnoty materiálne, silnejúca militantnosť, dehumanizácia a extrémistické názory.
Ján Triaška mixuje citáty z obrazov starých majstrov s popkultúrnymi odkazmi, čím vytvára nové a nečakané spojenia. Na jeho maľbách nie je výrazný iba kontrast farieb či tvarov, ale aj obsahový protiklad umelého a živého, človeka a prírody, vojny a slobody.
Na rozmerných plátnach sa v dynamických kompozíciách stretávajú fragmenty barokových anjelikov s banálnymi predmetmi (pneumatikami, počítačmi, zvyškami jedál) reprezentujúcimi súčasnú konzumnú spoločnosť. Ruky sa lačno načahujú po lákavých zbraniach, symbolizujúcich archetypálnu ľudskú túžbu po boji, dobývaní a podmanení si prírody, nerastných surovín, ale aj majetku a slobody ostatných ľudí. Krehkosť a komplexnosť motýľov, hmyzu a vegetácie koliduje s mrazivo efektívnou jednoduchosťou dizajnu zbraní a bujarou farebnosťou klamlivých reklám na lepší život. Naša schopnosť vnímania estetiky minulých storočí, jej foriem i obsahov sa vytráca. Čo nám teda ešte ostalo?
Na výstave môžete premiérovo zhliadnuť aj obraz, na ktorom s Jánom Triaškom spolupracovali traja výrazní slovenskí výtvarníci – Ivan Csudai, Erik Binder a Matej Fabian. Každý z nich svojským spôsobom uchopil v dejinách umenia obľúbený biblický námet Salomé s hlavou Jána Krstiteľa.
Symbolickým úvodným a záverečným pozdravom pre návštevníkov výstavy sú dve monumentálne site-specific nástenné maľby s motívmi ľudských rúk. V použitých známych gestách sa spája vizualita sveta umenia s populárnou kultúrou a aktuálnou spoločensko-politickou situáciou.
Omar Mirza
Ján Triaška (*1977 Nový Sad, Srbsko) študoval v rokoch 1996 – 1999 maľbu na Akadémii umenia v Novom Sade. V roku 2003 absolvoval magisterské štúdium na Katedre maľby na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, kde v roku 2007 obhájil doktorát a v roku 2017 sa habilitoval. Pôsobí ako vedúci Katedry maľby na Fakulte výtvarných umení Akadémie umení v Banskej Bystrici. Žije a pracuje v Bratislave.