Advertorial

Energeticky úsporné okná aj pre nízkoenergetické domy

Výber okien je pri stavbe či rekonštrukcii kľúčovou investíciou a systém SYNEGO od REHAU prináša komplexné riešenie s dôrazom na...

Za dverami Dorsis nájdete nielen bezpečie a pokoj, ale aj eleganciu a nadčasový design

Integrované dverové systémy predstavujú riešenie, ktoré spája vysoké technické nároky s architektonickou...

Myotis stôl - "menej je viac"

Dá sa šetriť bez ujmy na dizajne?

Imperiálna kvalita zvukov a emócií z prírody. Spoznajte koncertnú sieň vo Weikersheime v Nemecku

Architekti zo štúdia HENN stavili na prirodzenosť dreva, precízne navrhnutú akustiku a premyslený...

Dizajn bez kompromisov: detail, ktorý mení spôsob otvárania dverí

Tiché a bezkontaktné dovieranie dverí dopĺňajú ergonomické madlá v rôznych dizajnových a funkčných prevedeniach, vrátane...

Rodinný dom Vinje, Slovinsko

Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.

Tvárnice Silka pomohli výrazne urýchliť hrubú stavbu bytového domu v centre Bratislavy

Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...

Tradičná slovenská architektúra sa v Lietave snúbi s vysokými požiadavkami na súčasné bývanie

Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...

NEXUM - novinka v portfóliu industriálnych priečok Dorsis Digero

Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...

Kľučka ERA z dielne M&T ako odraz súčasnej éry

Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Ján Lebiš – pro děcka to musí bejt sranda

Chechtáte sa. Chodíte od ilustrácie k ilustrácii, pozeráte sa – a je vám jednoducho dobre. Je vám smiešne. Je vám teplo. To – ten pocit – vo vás vyvolávajú oblé, dojemne nemotorné, farebné postavičky na obrázkoch pre malé deti. A potom prejdete pár krokov (alebo pár stránok) a všetko je inak. Listujete zobrazeniami veľkých, vášnivých príbehov v knižkách pre dospelých a cítite sa, hm, podobne ako ich hrdinovia: vznešene, hrdo, dychtivo... Alebo úplne na dne.
Kalendárium
Red 414.02.2017
1640+0
Začiatok16.2.2017
18:00
Koniec28.4.2017
18:00
MiestoTOTO kultúrne ihrisko, o.z.
AdresaDunajská 35,
Bratislava,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktTOTO kultúrne ihrisko, o.z.
maria.rojko@gmail.com

Ján Lebiš je (autor) chameleón.

Prispôsobuje sa atmosfére príbehov nielen štylizáciou (čo – kde – akým smerom do obrázka vložiť), ale aj technikou. V tých ľahkých volí jemné, najčastejšie gvaš, alebo akvarel, do tých dramatických ide silou – rydlom do lina, či do dreva. Tam, kde mu to text dovolí, vloží ponášku na ľudové či staré umenie: ornament v chronicky známom tvare, ktorý keď čitateľ zazrie, povie si: „Toto poznám, toto som už niekde videl...“.

A pritom ostáva „sám sebou“. Ľahko rozpoznateľný v množstve iných, jedno či v tej rozosmiatej polohe, alebo v tej pochmúrnej. Na nikoho sa nepodobá. Každý obrázok má do detailov premyslený koncept, sám autor hovorí: „stačí začať od kútika ľavého oka a musíš sa trafiť.“ Malá plocha ilustrácie na stránke knihy, na ktorú ju musí zmestiť, ho paradoxne neobmedzuje, ale núti zahustiť ju tak, aby sa z príbehov nič nestratilo.

Mal šancu ilustrovať dobré diela: Boccaccia, Villona, Dostojevského, Londona, Swiffta. A rovnako mal šancu patriť k dobrej generácii ilustrátorov, ktorí svoju tvorbu brali veľmi vážne – Teodor Schnitzer, Mirko Hanák, Albín Brunovský a ďalší. Keď začínali, zbavovali sa pocitu strachu z vojny a biedy (a nielen tej materiálnej) 50-tych rokov a vážili si masívnu produkciu vydavateľstiev, možnosť realizovať sa. Aj zdanlivú slobodu 60-tych rokov a jej étos niesli stále ďalej.

Ale koniec koncov: načo dielo vysvetľovať? Príďte sa pozrieť.

Príbehy ilustrácií Jána Lebiša nájdete na stenách TOTO! je galéria na Moskovskej ul. 29 v Bratislave od 16. 2. do 28. 4. 2017. Počas trvania výstavy bude prebiehať aj krst spoločnej knihy – monografie Jána Lebiša a Viery Gergeľovej.

JÁN LEBIŠ (1931 – 1996) bol najmä ilustrátorom a grafikom. Študoval najskôr na Filozofickej fakulte v Olomouci kombináciu matematika – výtvarná výchova (1949 – 1950), potom (1951 – 1956) na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave v ateliéri Vincenta Hložníka. Patril do legendárneho Klubu grafikov. Ilustroval množstvo kníh pre detských aj dospelých čitateľov, napr. Porgy H. DuBosea (1961), Veľký Testament F. Villona (1965), Bájky od V. La Fontaine (1965), Gulliverove cesty od J. Swifta (1967), aj Boccacciov Decameron (1967). Získal množstvo ocenení, napríklad Cenu Fraňa Kráľa (1963), Cenu Cypriána Majerníka (1969), či Cenu Ľudovíta Fullu (1984).

Výstavu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Vložené
14. február 2017
0
164

Načítavam diskusiu...

Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím