Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
7. máj 2018
0
118

Ján Kralovič: Pod prebalom

Pozývame vás na prednášku Jána Kraloviča s názvom Pod prebalom. Ilustrátorská tvorba neoavantgardných výtvarníčok a výtvarníkov 70. a 80. rokov 20. storočia na Slovensku, ktorá sa bude konať v stredu 9. mája 2018 o 18.00 hod. v Galérii dizajnu Satelit.
Začiatok9.5.2018
18:00
Koniec9.5.2018
20:00
MiestoSatelit, Hurbanove kasárne
AdresaKollárovo nám. 10,
Bratislava,
Slovensko
Druh podujatiaPodujatie
KontaktGaléria dizajnu Satelit.

* prebal - výtvarne riešená obálka chrániaca prvý list šitých alebo glejovaných blokov knihy; prebal je zároveň optický pútač vizuálnym spôsobom prezentujúci knihu, autora alebo edíciu

Cieľom prednášky je priblížiť ilustrátorskú tvorbu výtvarníčok a výtvarníkov, ktorí sa v 70.- 80. rokoch 20. storočia pohybovali vo sfére neoficiálnej výtvarnej scény na Slovensku a ich dielo je reflektované predovšetkým v kontexte neo-avantgardného umenia (konceptuálneho, akčného umenia, analytickej maľby, alternatívnej grafiky a. i.). Ján Kralovič sa zameriava na oblasť, ktorá je v prostredí teórie umenia reflektovaná okrajovo. Pre umelkyne či umelcov neoficiálnej výtvarnej scény sa spolupráca s vydavateľstvami alebo výtvarná a grafická úprava kníh stala príležitosťou k odlišnému výtvarnému rukopisu a výrazu.  Prirodzene bola aj možnosťou k zárobkovej činnosti v komplikovanom období normalizácie. Knižná tvorba, často posunutá do úzadia voči autorskej tvorbe, však u mnohých z autoriek a autorov vykazuje zaujímavé paralely s voľnou tvorbou. Zámerom prezentácie je na konkrétnom príklade vybraných autoriek (napr. J. Želibská) a autorov (napr.: D. Tóth, R. Sikora, Ľ. Ďurček, P. Bartoš, D. Fischer, M. Kern a. i.) oboznámiť verejnosť dôslednejšie s ich výtvarno-ilustrátorskými realizáciami.

Viac o prednáške od autora:

Výtvarno-ilustrátorské realizácie sú v katalógoch alebo monografiách autoriek a autorov obyčajne uvádzané marginálne alebo sú opomínané. Uvediem aspoň niekoľko zástupných príkladov. Ľubomír Ďurček vytvoril v rokoch 1977 - 1980 autorskú knihu založenú na výskume vizualizácií antagonistických pojmov: ÁNO - NIE, dvoch základných výrazov súhlasu a nesúhlasu. Hoci rôzne varianty slov vydal ako formu autorskej knihy a ukazoval ju iba známym, motívy z nej sa objavili ako ilustrácie knihy Ľ. Repáňa: Psychológ bez čakárne (1980). Postavy na hranici figúry a geometrie v spojení s hravými kresebnými prvkami sa objavujú v ilustrátorskej tvorbe pre deti umelca Dezidera Tótha. Rovnako v ilustrátorskej činnosti sa u autora objavuje poetika banálneho (motívy výstrižkov, cestovných lístkov a. i.), ktorá je častá v jeho tvorbe. Zaujímavosťou sú ilustrácie Jána Zavarského a Kataríny Zavarskej ku knihe I. Velebmbovskej: Sladká žena (1977), ktoré nápadne pripomínajú koncepty k projektu Biely priestor v bielom priestore (1973-74), ktorý realizoval J. Zavarský spolu so Stanom Filkom a Milošom Lakym. Využívanie obrysovej kresby u Jany Shejbalovej-Želibskej alebo ranné počítačové grafiky, s ktorými experimentovali Daniel Fischer a Jozef Jankovič, sú príkladmi presahov medzi rôznymi polohami výtvarnej tvorby (napr. Jankovičova obálka knihy J. Steinbecka: Na východ od raja /1971/ alebo obálka D. Fischera ku knihe J. Cortazára: Solentinamská apokalypsa /1982/).

Východiskom prednášky a následného textu je snaha prebádať danú oblasť a poukázať na formát knižnej ilustrácie, na základe ktorého by sa dala odsledovať odlišná línia tvorby dnes už etablovaných autoriek / autorov. V tomto poodhalení knižnej tvorby autoriek / autorov je možný prínos vymedzenej témy. Na jej pozadí sa odkrýva problematika variability umeleckých polôh ako aj nutnosti (či možnosti) hľadania príležitostí aj v oblastiach ilustrácie či grafického dizajnu.

Ján Kralovič vyštudoval Dejiny umenia a kultúry na Filozofickej fakulte Trnavskej univerzity v Trnave. V rokoch 2012 – 2016 pôsobil ako vedecko-výskumný pracovník na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. V súčasnosti pôsobí na Katedre dejín a teórie umenia VŠVU, kde prednáša dejiny slovenského umenia 20. storočia, dejiny nových médií a vedie semináre zamerané na teóriu a interpretáciu umeleckého diela. Pravidelne publikuje v odborných časopisoch (Jazdec, Ostium, FlashArt, arttalk.cz, Profil, Vlna a i.) recenzné príspevky, odborné texty a vedecké štúdie o neo-avantgardom a súčasnom umení. V roku 2014 mu vyšla publikácia: Teritórium ulica (Umenie akcie v mestskom priestore v rokoch 1965 - 1989 na Slovensku) a v roku 2017 monografia zameraná na bytové výstavy a aktivity v období normalizácie pod názvom Majstrovstvo bez víťaza.

Z verejných zdrojov formou štipendia podporil Fond na podporu umenia.

Ilustrácia Dezidera Tótha k omaľovánke: Dezider Tóth: Ako sa robí zamurovaná jahoda. Bratislava: Mladé letá 1985
Ilustrácia Dezidera Tótha k omaľovánke: Dezider Tóth: Ako sa robí zamurovaná jahoda. Bratislava: Mladé letá 1985

Mapa podujatia

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím