Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Začiatok | 12.4.2018 18:00 |
Koniec | 15.6.2018 18:00 |
Miesto | Kunsthalle Bratislava |
Adresa | Nám SNP 12, Bratislava, Slovensko |
Druh podujatia | Výstava |
Kontakt | Kunsthalle Bratislava 02/204 715 04 kunsthallebratislava@gmail.com |
EASTERN SUGAR
Autorka: Ilona Németh
Hostia: Jeremy Deller, Harun Farocki, Lonnie van Brummelen & Siebren de Haan
Kurátorka: Nina Vrbanová
Asistentka kurátorky: Krisztina Hunya
Esej: Maja & Reuben Fowkes
Fotoesej: Olja Triaška Stefanović
Architekti: PLURAL, Marián Ravasz
Video: Cukru production
Pozvaný projekt: Múzeum cukru
Kurátor: Miroslav Eliáš
Vernisáž: Štvrtok 12. apríla 2018 od 18:00 do 20:00 hod.
Trvanie výstavy: 13. apríl – 15. júl 2018
Miesto: 1. poschodie KHB
V tvorbe Ilony Németh predstavuje záujem o spoločenské dianie dlhodobý program – trvalú hodnotu angažovanosti s cieľom vážnej spoločenskej a kultúrnej sebareflexie. Prakticky v celej šírke svojej vizuálnej produkcie autorka kriticky reflektuje aktuálne socio-kultúrne a socio-politické fenomény, ktoré odrážajú hodnotový status spoločnosti, a ruka v ruke s ňou aj súdobej individuality. Jej diela, výstavy či projekty spravidla nesú apelatívnu správu o tom, kto sme, akí sme boli, akí by sme mohli byť, čo nás formuje, ako my sami formujeme svoje prostredie a reflektujeme vlastné dejiny.
Rovnako aj výstava Eastern Sugar vychádza z jej vlastnej skúsenosti a poznania.
Obracia sa k príbehu cukrovarov na Slovensku, spočiatku prosperujúcim podnikom, následne zoštátneným, postupne privatizovaným a tunelovaným, dnes nenávratne zničeným.
Projekt rekonštruuje pamäť cez fundamentálnu ľudskú aktivitu, ktorou je práca. V centrálnej sále galérie autorka buduje rozmernú manufaktúru, ktorá je určená nielen manuálnej práci, ale aj mentálnej participácii. Do manufaktúry cukrových homolí, ktoré si možno vlastnoručne vyrobiť a odniesť ako istý pamäťový objekt či „artefakt“, zapája ľudí s osobným príbehom, ale aj bežných návštevníkov.
Ilona Németh pokračuje v dialógu prostredníctvom prizvania spriaznených umelcov Jeremyho Dellera, Haruna Farockeho, Lonnie van Brummelen a Siebrena de Haana, ktorí vo svojich dielach tematizujú továrenské rituáli, transformáciu práce a ďalekosiahly vplyv manipulácie s globálnym obchodom.
Autorka sčasti preberá rolu kurátorky a v rámci projektu iniciuje pilotnú realizáciu nateraz neexistujúcej inštitúcie Múzea cukru. Pozýva preto Mestské múzeum v Šuranoch, ktoré svoju zbierku špecializuje na históriu cukrovarníctva na Slovensku, aby sa zhostilo časti výstavného priestoru a vôbec po prvý krát prezentovalo svoje zameranie v ucelenej forme muzeálnej expozície.