Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.
Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Začiatok | 13.11.2018 17:00 |
Koniec | 3.2.2019 18:00 |
Miesto | Stredoslovenská galéria |
Adresa | Dolná 8, Banská Bystrica, Slovensko |
Druh podujatia | Výstava |
Kontakt | Stredoslovenská galéria 048/470 16 15 ssgbb@ssgbb.sk |
Stredoslovenská galéria Vás pozýva na vernisáž výstavy
Daniela Chrienová
NOVÝ SÚBOR
v utorok 13. novembra 2018 o 17.00 hod. v Kresliarni Bethlenovho domu na Dolnej 8.
Kurátorkou výstavy je Martina Vyskupová. Výstava potrvá do 3. februára 2019.
Na výstave s názvom Nový súbor sa autorka prezentuje výberom najnovších malieb z dvoch cyklov – Nedokonalé obrazy dokonalosti a Záznamy vizuálneho smogu, ktorým sa kontinuálne venuje. V rámci svojho výtvarného programu skúma vlastnosti a premeny rôznych typov vizuálnych vnemov, ktoré charakterizujú a formujú našu spoločnosť determinovanú globalizáciou, medializáciou a modernizáciou. Upriamuje pozornosť najmä na účinok marketingových a komunikačných nástrojov a vizuálnych stratégií reklamného a filmového priemyslu, ktoré majú výrazný dopad na život súčasného človeka a jeho vnímanie a prijímanie reality. Chrienovú zaujímajú filtrované obrazy a informácie z masmédií a miera ich autenticity. Poukazuje aj na dôsledky konzumu a rýchleho striedania informácií dostupných prakticky zo všetkých strán, napríklad na stratu osobnej individuality. Nejde však o kritickú reflexiu technologického pokroku či sociálnych javov, ale skôr o ich skúmanie a prehodnocovanie.
V maliarskej sérii Nedokonalé obrazy dokonalosti (2010 –) výtvarníčka tematizuje súčasný kult tela podriadený aktuálnemu spoločenskému diktátu, podľa ktorého je všeobecne uprednostňovaný ťažko dosiahnuteľný až nereálny ideál krásy a dokonalosti. Tento tvorivý záujem čiastočne dopovedá aj kolekcia malieb Záznamy vizuálneho smogu (2015 –), ktorá je zameraná na sprostredkovanú realitu ako medzník medzi skutočnosťou a naším vnímaním. Námety maliarskych kompozícií evokujú pominuteľnosť, premenlivosť, nestálosť vecí a javov, vyvolávajú isté odcudzenie a znepokojenie. Východiskom pre ich vznik sú fotografie, ktoré zaznamenávajú fragmentárne, deformované či prekrývajúce sa obrazy z rôzneho komunikačného a informačného priestoru napríklad z televízie, z internetu či z urbánneho prostredia. Príznačnými témami sú vyprázdnené, opustené miesta, depersonalizované figúry a často vplyvom vonkajších podmienok degradované plochy vonkajších bilboardov a papierových vrstiev reklám. Autorka reaguje takisto na špecifické vizuálne znaky a efemérnosť pohyblivých obrazov zachytených mechanickým zastavením videí a filmov. Vytrhnutím z pôvodného kontextu totiž strácajú svoj prvotný význam a otvárajú sa nové otázky o funkcii a sile obrazu a sprostredkovaných vizuálnych vnemov. Chrienová pri svojej práci kombinuje maliarske a konceptuálne prístupy. Narábaním s obrazom, jeho dematerializáciou a opätovnou materializáciou mapuje fenomén statického a pohyblivého obrazu. Maľby však konštruuje tradičnými výtvarnými prostriedkami a formálnym jazykom.
Pomenovanie výstavy Nový súbor súvisí s uchovávaním dát, s ktorými autorka rôznymi spôsobmi pracuje. Jeho pomenovanie je odvodené z fungovania počítačového operačného systému, ktorý spracúva vstupy od používateľa. Môžeme ho však chápať aj v zmysle nového súboru či novej tvorby, ktorý vychádza z Chrienovej systému práce, pri ktorom svoju prvotnú fotodokumentáciu ako aj záznamy výsledných malieb ukladá do nových priečinkov v počítači.
Martina Vyskupová
Daniela Chrienová (*1984, Zvolen) absolvovala magisterské (2009) a doktorandské štúdium (2012) na Akadémii umení v Banskej Bystrici v Ateliéri maľby u profesora Stanislava Balka. V roku 2006 sa zúčastnila stáže na Akademii Sztuk Pieknych v poľskej Wrocławi. Je viacnásobnou finalistkou súťaže Maľba – cena nadácie VÚB (2012, 2014 a 2016). Žije a tvorí v Banskej Bystrici.
Názov výstavy: Daniela Chrienová / NOVÝ SÚBOR
Usporiadateľ: Stredoslovenská galéria
Vystavujúca autorka: Daniela Chrienová
Kurátorka: Martina Vyskupová
Miesto: Bethlenov dom, Kresliareň, Dolná 8, Banská Bystrica
Termín: 14. 11. 2018 – 3. 2. 2019
Vernisáž: 13. novembra 2018 (utorok)
Vstup na vernisáž je voľný.
Pozývame!