Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
23. február 2023
0
26

BEAUTYFIXION 2.0 – Martina Chudá

BEAUTYFIXION 2.0 – Martina Chudá
Začiatok4.2.2023
18:00
Koniec25.2.2023
20:00
MiestoŠUM a Nová Koniareň – KC Berehovo
AdresaM. R. Štefánika 2329 ,
Trebišov,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktMarianna Brinzová


ŠUM a Nová Koniareň – KC Berehovo
M. R. Štefánika 2329, 075 01 Trebišov

Vernisáž: sobota 4. 2. 2023 o 18.00 hod.
Finisáž/komentovaná prehliadka: sobota 25. 2. 2023 o 18.30 hod.
Trvanie výstavy: 4. 2. – 25. 2. 2023
Kurátorka: Marianna Brinzová

Výstava BEAUTYFIXION 2.0 vizuálnej umelkyne Martiny Chudej (*1990) nadväzuje na prezentáciu Beautyfixion, ktorá prebehla na jar 2022 v Schemnitz Gallery v Banskej Štiavnici. Martina Chudá sa prostredníctvom výstavy (oboch jej verzií) zaoberá otázkami mýtu/ideálu krásy, tela a sebaprezentácie, ktoré podrobuje kritike, princípom feminizmu a (vlastného) prežívania intimity.

Spomenuté princípy tvoria už dlhšie obdobie nosné piliere jej tvorby, na ktorých stavia svoje prezentácie. Výstava BEAUTYFIXION 2.0 pripravená pre Koniareň – priestor pre súčasné umenie nie je výnimkou, tematicky nadväzuje na staršie dielo s názvom URGENCY (2018, niekoľkokrát ocenené video-performance), ktoré sa taktiež stáva súčasťou expozície v Trebišove. Intervencia je ale primárne postavená na novších dielach, ktoré autorka tvorila počas pandemického obdobia (2020 – 2022). Novší súbor podporuje a prehlbuje ideu stanovenej témy a preväzuje sa so starším video-performance. Celkový multimediálny výstup pozostáva z objektov, videí a intermediálnych objektov. Ďalší rozmer fyzickej inštalácii dáva aj presah do online priestoru v podobe rozhrania „instagramového“ filtru, ktorý si diváci môžu pomocou QR kódu načítať a vyskúšať na vlastnej (virtuálnej) koži.

Mnohovrstevnatosť významov, metafora, práca s materiálom a jeho kontrastmi, intermediálnosť, kritika, hyperbola, konceptuálny prístup podporený matériou, komunikácia s divákom, vnímanie umenia ako nástroja zvyšovania ľudskej citlivosti, potreba skúmať cez osobnú skúsenosť univerzálnosť, to všetko sú charakteristiky tvorby Martiny Chudej, ktorá v ideovej rovine vychádza z feministických teórií a kritiky mierenej voči tradičným genderovým rolám a rodovým stereotypom. Jej reflexie majú globálny aj lokálny charakter, keďže svoje úvahy často smeruje ku kritike vlastnej kultúrnej identity. Prostredníctvom intervencie v Koniarni sa zaoberá fixáciou na vonkajšok/zovňajšok a spĺňaním určitých noriem – nielen vizuálnych, ale aj rodových/stereotypných. Chudá sa zaoberá tým, čo je/nie je ženské alebo, naopak, mužské, a všetkým vychyľujúcim sa z bežného priemeru. Tým, čo je vo väčšinovej spoločnosti ešte akceptovateľné a tým, čo už nie je.

Do koncepcie diel aj samotnej výstavy sa premieta viacero konkrétnych symbolík a vizuálnych odkazov/narážok, ako telo a telesnosť, pokožka, kríž, mleté mäso, silikón, betón, tvárnica, piesok, presýpacie hodiny atď. Niektoré objekty znázorňujú neforemné organizmy krížené s časťami ľudských tiel. Tie akoby pozerajú cez betónové tvárnice, cez typ stavebného materiálu, ktorý autorka ručne vytvára, nepoužíva prefabrikát/ready-made. Objekty vizuálne pripomínajú akéhosi hybridného, znepokojivého červa. V expozícii sa objavujú aj reprezentácie konkrétne spojené s vnímaním ženskej krásy – ženské prsia násilne vtlačené alebo, naopak, vyrastajúce z betónového objektu tvárnice. Objekt evokujúci tvar kríža zase v metaforickej i materiálnej rovine prepája organické, prírodné a prirodzené s umelým, anorganickým, neprirodzeným a normatívnym. Súčasťou inštalácie sú aj videá prezentované samostatne alebo ako súčasť objektov. V rámci BEAUTYFIXION 2.0 vznikla intermediálna inštalácia reflektujúca fenomén vnímania fyzickej krásy (aj keď nielen tej) súvisiaca s pochybnou snahou o dosahovanie takzvanej dokonalosti – ideálu krásy. Martina Chudá usudzuje, že to, čo už vo svojej dobe kritizovala autorka Naomi Wolf vo svojej publikácii Mýtus krásy (The Beauty Myth, 1991), sa v súčasnosti aj pod vplyvom nových technológií, médií a najmä sociálnych sietí rozvinulo do hybridných, znepokojivých, obludných foriem. Mýtus nadobúda svoju reálnu a zhmotnenú (i keď v skutočnosti nerealistickú) podobu, pričom nám skresľuje vnímanie skutočnosti a sveta okolo nás. Je ilúziou, ktorá sa zo sveta online preliala aj do offline priestoru a zase naopak. Táto ilúzia sa stala nesmierne toxickou, ovplyvňujúcou naše fyzické i mentálne zdravie a pohodu. Posadnutosť výzorom má za následok deštruktívne zásahy do integrity tela i psychiky človeka, ktoré je jedinec (dávno neplatí len pre ženy) ochotný podstupovať. Často sa stáva povrchným konzumentom – „surferom“ hltajúcim fiktívne falošné obrazy, ktoré naňho útočia cez rôzne retušovacie nástroje pc programov, filtre, upravované fotografie, „fake“ videá a podobne. Deje sa tak bez hlbšieho kritického uvažovania o realite a potrebnosti.

Samotný názov výstavy BEAUTYFIXION 2.0 je slovnou hračkou – prešmyčkou. „BEAUTY“ odkazuje na krásu/ideál a „FIXION“ na ukrižovanie (crucifixion) ako metaforu obetovania sa pre dosiahnutie vyššieho cieľa/dobra – na ideu hlboko zakorenenú v našej spoločnosti (nielen) v kontexte patriarchálnych tendencií kresťanstva a cirkvi. Vo fonetickom význame sa v názve nachádza aj slovo „FICTION“ (fikcia) ako narážka na to, že akákoľvek objektivizujúca predstava o ideáli je vždy len ilúziou. Autorka avšak uvažuje aj nad tým, že sa paradoxne táto ideálna predstava dá do istej miery „zhmotniť“ prostredníctvom plastickej chirurgie a jej zásahov. Na výstave túto reflexiu v matériovej rovine zastupuje surovina mletého mäsa ako odkaz na drastické zásahy operácií. V prípade prúdu mletého mäsa vytekajúceho z očí poukazuje aj na psychický rozmer tohto problému, ku ktorému sa viažu poruchy príjmu potravy, depresie a úzkosti. Presýpacie hodiny ako symbol plynúceho času zase referujú o stigmatizácii prirodzeného procesu starnutia, snahe o dosiahnutie tzv. večnej mladosti/nesmrteľnosti a strachu zo smrti. Objavuje sa tu teda prenesená silueta presýpacích hodín evokujúca čas a jeho nezadržateľný pohyb. Vo video-performance URGENCY autorka vymeriava vlastnú hmotnosť, ktorú následne vyvažuje objektmi, ktoré strojovo vyrába z mäsa, polotovaru. Berie na seba bezpohlavnú formu, čím odkazuje na akúsi redukciu individuality a rozmanitosti (nielen) telesných znakov a charakteristík celého spektra.

Konceptuálna forma diel prezentovaná na výstave v podobe multimediálneho celku je v rámci realizácie prevedenia obohatená najmä po remeselnej/technologickej stránke prácou s tradičnejšími sochárskymi technikami (modelovanie, formovanie a odlievanie z finálneho materiálu), čím autorka zámerne využíva symbolickú hodnotu materiálov a ich kontrasty. Pre dosiahnutie hyperrealistického efektu pracuje so silikónom, ktorý priamo odkazuje na telesnosť a pôsobí organickým, živým dojmom. Silikónové časti spája s betónom – betónovými tvárnicami, ktoré názvoslovím ironicky asociujú slovo tvárnosť. V skutočnosti sú len anorganickým konštrukčným prvkom, ktorý je formou a akousi nami stanovenou ďalšou normou. Piesok, ktorý tvorí zázemie celej inštalácie/výstavy, zviditeľňuje myšlienku plynutia času. Funguje ako „spoiler“ k časovosti a zároveň je jedným zo základných stavebných materiálov, z ktorých sa skladá aj samotný betón/tvárnica. Prítomnosť piesku sa tiež v snoch zvykne vykladať aj ako symbol strachu zo starnutia.

Zámerom výstavy BEAUTYFIXION 2.0 sa prostredníctvom ideových i materiálových východísk stalo poukázanie na aktuálnu problematiku, aktivizovanie kritického myslenia diváka a rozšírenie jeho vnímania, čo sa Martine Chudej napokon vo viacerých rovinách i podarilo. Výstava reflektuje konzumnú kultúru fetišizujúcu telo a zovňajšok, čím smeruje našu pozornosť na aktuálnosť plnú falošných obrazov a ideálov, ktoré často korenia oveľa hlbšie – v problematike moci, usmerňovania, dozerania a trestania.


Martina Chudá (*1990, Trnava) je absolventkou Animácie výtvarného umenia na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity (2012) a Učiteľstva výtvarného umenia na Pedagogickej fakulte UK v Bratislave (2014). Okrem voľnej tvorby sa podieľa na vedení alternatívnej galérie Výklad v Trnave, pedagogicky pôsobí na ZUŠ a je členkou Slovenskej výtvarnej únie v rámci združenia TXT. Vystavovala na sólo i skupinových výstavách na Slovensku aj v zahraničí (napr. sólo výstava KAMUFLÁŽ, Galéria Výklad, Trnava, 2016; skupinová výstava Podoby Slobody, Nitrianska galéria a festival Divadelná Nitra, Nitra, 2019 atď.). V roku 2018 získala ocenenie TEXTILE ART OF TODAY – Ocenenie Danubiany (za dielo URGENCY, 2018), na ktoré v roku 2021 nadviazala ďalším ocenením – cenou VIII. BIENÁLE VOĽNÉHO VÝTVARNÉHO UMENIA – GRAND PRIX (za dielo Pochodeň slobody, 2021 a URGENCY, 2018). Vo voľnej tvorbe sa venuje objektom, inštalácii, videu a performance, ktoré často prepája do multimediálnych výstupov. Zaoberá sa kultúrno-sociálno-politickými témami cez prizmu súčasného feminizmu a jeho princípov. Komentuje spoločenské dianie i verejný priestor.


Prezentované diela autorky Martiny Chudej z verejných zdrojov formou štipendia podporil Fond na podporu umenia. Surové mäso použité pri tvorbe diel sa darovalo psiemu útulku v Trnave alebo autorkiným známym, ktorí kŕmia svojich psov BARF stravou.

Foto: Peter Lančarič

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím