Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...
Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...
Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...
Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou
REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.
Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Začiatok | 23.1.2018 13:33 |
Koniec | 23.1.2018 13:33 |
Miesto | Galéria mesta Bratislavy |
Adresa | Panská 19, Bratislava, Slovensko |
Druh podujatia | Výstava |
Kontakt | Galéria mesta Bratislavy |
Pracuje s vlastným výrazovým slovníkom symbolov v podobe zvierat, stromov, prameňov, anjelov, ozkvitajúcich ľudí či sakrálnych motívov, využíva druhotne použité materiály s vlastným príbehom: textílie, obrusy, časti odevov, výšivky. Vedome využíva zobrazenia na hranici gýča a denníkové záznamy, ktoré vďaka autenticite vlastného prežívania povyšuje a posúva do nových nadčasových vzťahov a súvislostí, v ktorých sa môžeme nájsť aj my.
Barbora Kožíková-Lichá (1976-2015) má jasne čitateľný rukopis. Študovala maľbu v ateliéri Rudolfa Sikoru na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, no v tvorbe ostala verná poetike, vychádzajúcej z jej senzitívneho vnímania sveta, každodenných životných situácií a rolí, do ktorých sa ako žena, manželka, matka v jednotlivých etapách života dostávala a reflektovala ich. Os jej predčasne ukončenej tvorby tvorí autorská ikonografia, odkazujúca k náboženstvu, mytológii, archetypom, ktoré transformovala do podoby osobného atribútu, symbolu jej prežívania sveta.
Tvorba Barbory Kožíkovej-Lichej žije vlastným životom. V kontexte domácej výtvarnej scény by sme mohli vzdialene hovoriť o príbuznosti poetík s ranými kolážami Kláry Bočkayovej, v otvorenosti výpovedí jej príbehov o ženstve a materstve o analógii s jej generáciou autoriek: Luciou Dovičákovou, Jaroslavou Džuppovou-Sabovou či Andreou Čepiššákovou, vo vrstvení materiálov s Emöke Vargovou. Ako repertoár tvorby jej slúžili ľudia a predmety z bezprostrednej blízkosti – fotografické portréty manžela či dcér; detské hračky, kuchynské, šijacie potreby, vrecká z použitých čajov, obrusy, posteľné obliečky, náboženské obrázky a objekty, osobné poznámky, pohľadnice z ciest, výstrižky z časopisov. Všetko veci s vlastnou históriou a príbehom, ktorých pokračovanie je v autorkinej réžii, realizovanej formou koláže, asambláže, šitia, lepenia, prekrývania, vrstvenia, maľovania, kreslenia, perforovania... Nič okolo seba nepovažovala za zbytočné ani náhodné, všetko jej slúžilo ako kreatívny materiál a nachádzalo svoje miesto v organizovanom chaose, farebnom mikrosvete jej ateliéru a sveta. Vychádzala z pretlaku tvorivosti aj okolností života, do ktorého v roku 2009 vstúpila choroba, s ktorou šesť rokov bojovala. Cez svoje obrazy nás necháva vstúpiť priamo do súkromia, trinástej komnaty svojho vnútra a vzťahov, a to v doslovnom aj prenesenom význame. Opakuje sa v nich téma medziľudských vzťahov, motív hry, radosti zo života aj bolesti, strachu, zraňovania, liečenia, hľadania útechy, naplnenia a znovuzrodenia. Na jednej strane jej tvorba môže vyznievať ako uzavretie sa do vlastného, akéhosi nereálneho až rozprávkového sveta. Na strane druhej je jej prepojenie na konkrétne udalosti života až príliš reálne a autentické, aj preto nadčasové.
Medzi autorskými symbolmi Barbory Kožíkovej-Lichej dominuje archetypálny svet rastlinnej a zvieracej ríše: jelenčeky, labute, ryby, ovečky, vlci, stromy, tiene, okná, sakrálne motívy... Ľudia sa u nej ocitajú v symbióze s prírodou ako prirodzená súčasť jedného celku. Príroda a človek, telesné, materiálne a duchovné je u nej s akousi samozrejmou ľahkosťou prepojené. Jednotlivé symboly jej individuálnej mytológie, s koreňmi v mytológii a náboženstvách, v počiatočnej inklinácii k budhizmu aj zakotveniu v kresťanstve, nesú osobný význam. Niekedy ho odkrýva cez poznámky, inokedy ostáva skrytý – je odrazom vzťahov, uzavretia sa do samoty či naopak pokusov o jej prekonanie. V tvorbe prináša vlastnú cestu hľadania, ktorú vizuálne zaznamenala a zanechala nám autentický ľudský aj umelecký príbeh. Cez svoju skúsenosť pomenovala konkrétne a zároveň univerzálne udalosti života, blízke každému z nás – tie, čo vidieť navonok aj tie, čo sa dejú v našom vnútri. Keďže i tu platí známe exupéryovské – to hlavné je očiam neviditeľné. Alebo ako sama napísala: „Veci všedné sa striedajú s vecami nevšednými.“
Daniela Čarná
Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.
Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu