Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
17. január 2016
0
355

Anton Cepka. Kinetický šperk

Retrospektíva šperkára a sochára Antona Cepku (*1936) v Slovenskej národnej galérii je voľným pokračovaním výstavného titulu pripraveného v roku 2015 mníchovským Neue Sammlung – The Design Museum.
Začiatok18.3.2016
09:00
Koniec5.6.2016
18:00
MiestoSNG Bratislava, Esterházyho palác, 3. poschodie
AdresaNámestie Ľudovíta Štúra ,
Bratislava,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktPetra Hölscher, Viera Kleinová
02 204 762 38

Šperk má v tejto SNG, zameranej aj na dizajn 20. storočia vybudovanú stálu zbierku a múzeum generuje mnohostranné výstavné, vydavateľské, edukačné a ďalšie aktivity mapujúce dianie na svetovej šperkárskej scéne.

V rámci každoročnej šperkárskej prehliadky Schmuck - festivalu, ktorý do Mníchova už viac ako 50 rokov priťahuje svetovú šperkárskú elitu, usporadúva Neue Sammlung pravidelne monografickú výstavu významnej šperkárskej osobnosti. Voľba Antona Cepku je tak nielen potvrdením jeho zásadného miesta v dejinách autorského šperku druhej polovice 20. storočia, zároveň ide, v kontexte tohto múzea, o prvú samostatnú výstavu súčasného stredo- a východoeurópskeho umelca.

Anton Cepka, Brošňa Modul, 1969, SNG
Anton Cepka, Brošňa Modul, 1969, SNG

Mníchovská výstava zhromaždila viac ako 200 šperkov a objektov Antona Cepku – išlo zatiaľ o jeho najväčšiu výstavu. Obsahovala jednak rozsiahly konvolút slovenských a českých výpožičiek a najmä zbierku Slovenskej národnej galérie, ktorá vlastní najrozsiahlejší výber Cepkovej tvorby – viac ako 40 šperkov a objektov. Zišli sa tu i diela z mnohých európskych galerijných či súkromných zbierok – Nemecka, Rakúska, Holandska, Švajčiarska, Talianska. Cepkove šperky nájdeme aj v kolekciách v Austrálii či USA, odkiaľ pochádzal súbor dvadsiatich šperkov, ktorý darovali americkému Dallas Museum of Art zberatelia Edward W. a Deedie Potter Rose. Slovenská verzia výstavy predstaví okrem tohto reprezentatívneho výberu Cepkových šperkov aj sochársku a dizajnérsku časť jeho tvorby, spolu s kresbou, ktorá je podstatnou zložkou jeho autorského profilu. S ambíciou predstaviť osobnosť Antona Cepku nielen ako zakladateľa slovenského a českého šperku, ale aj ako osobitého tvorcu konštruktívno-kinetických objektov, autora nielen drobných, komorných diel, ale aj viacerých exteriérových realizácií určených do verejných priestorov. Pripomenie rozmer a vrstvy jeho sústredeného, médiá „úžitkového“ či „voľného“ nebadane prepúšťajúceho diela. Prislúchajúceho nielen k dejinám svetového šperku 2. polovice 20. storočia, ale aj k progresívnej geometricko-abstraktnej línii domácej umeleckej tvorby.

Anton Cepka, Brošňa, 1963, SNG
Anton Cepka, Brošňa, 1963, SNG

Anton Cepka patrí ku generácii, ktorá vstupovala na výtvarnú scénu začiatkom 60. rokov 20. storočia – v období, keď sa nožnice komunistickej moci na chvíľu otvorili. Popritom sa práve vtedy v západnej Európe rozbiehala intenzívna diskusia o ašpiráciách šperku ako autonómnej umeleckej disciplíny, sprevádzaná definitívnym opustením klenotníckej klauzúry, intermediálnymi prienikmi a materiálovými experimentmi. V rámci vtedajšieho Československa bol pohyb smerom k modernejšiemu chápaniu šperku takisto citeľný, formovali ho však paradoxne práve obmedzenia a mantinely, dané politicko-hospodárskou situáciou.

Anton Cepka, Brošňa, 1990, SNG
Anton Cepka, Brošňa, 1990, SNG

Anton Cepka sa v medzinárodnom šperkárskom dianí presadil zavčasu, napriek hendikepu železnej opony, napriek tomu, že na Slovensku autorský šperk pred ním de facto neexistoval. V roku 1964 získal na Medzinárodnom veľtrhu umeleckého remesla v Mníchove za kolekciu strieborných šperkov Bavorskú štátnu cenu. Čerstvý absolvent VŠUP v Prahe zaujme názorom, ktorý je svojbytným uchopením dobového kozmo-optimizmu a očarenia technikou. Interperetovaný s architektonickým zaujatím, futuristickou hravosťou a emotívnou silou. Pre Antona Cepku je odvtedy charakteristický konzekventne budovaný zlatnícko-sochársky program, v ktorom je ústrednou matériou striebro a ideálnym vyjadrovacím prostriedkom brošňa – či už sú to informelové štruktúry, experimenty s kinetikou, farbou, plastmi, poetické moduly a živé geometrie alebo odhmotnené strieborné mriežky/konštrukcie.

Anton Cepka, Brošňa, 1975, SNG
Anton Cepka, Brošňa, 1975, SNG

Výstavu sprevádza monografia autora, v slovensko-anglickej verzii, vydaná v roku 2013 vo vydavateľstve Virvar a v nemecko-anglickom reprinte z roku 2015 pri príležitosti výstavy v Neue Sammlung – The Design Museum v Mníchove; ako aj nová publikácia – sprievodca k výstave v Slovenskej národnej galérii.

Zdroj: SNG

Mapa podujatia

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím