Prihlásiť sa na medzinárodnú architektonickú súťaž BigMat International Architecture Award’25 je možné až do 15....
Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...
Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...
Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...
Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...
Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou
REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.
Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Začiatok | 19.12.2017 18:00 |
Koniec | 14.1.2018 18:00 |
Miesto | Galéria Slovenskej výtvarnej únie / Umelka |
Adresa | Dostojevského rad 2, Bratislava, Slovensko |
Druh podujatia | Výstava |
Kontakt | Umelka +421 2/5296 2402 office@svu.sk |
Andrej Gaj patril k povojnovej generácii spoluurčujúcej podobu výtvarnej kultúry Prešova i východného Slovenska takmer do konca storočia. V r. 1952-58 študoval na VŠVU v Bratislave. Jeho profesori - Ladislav Čemický, Peter Matejka, Dezider Milly a Ján Želibský - boli zárukou kvalitnej prípravy adepta umenia v multižánrovom vyjadrení. Východisko pre svoje ďalšie smerovanie hľadal umelec v tvorbe medzivojnovej slovenskej moderny (Fulla, Galanda, Alexy). K výtvarnej syntéze dospieva maliar okolo roku 1973, kedy sa prvýkrát stretávame s jeho typickým štýlom. Gaj inštinktívne siahol po estetike, ktorá bola blízka jeho naturelu - zmysel pre pevný tvar, konštruktívnu výstavbu kompozície, nechuť k náhodilosti a lásku k zmyslovo postulovanému umeniu pretavil do tvorby cézannovského razenia. Cézannovsko-fullovské inšpirácie obohatil o typicky rusínsky záujem o veľkú farebnú intenzitu.
Andrej Gaj bol jedným z posledných maliarov na východnom Slovensku, ktorí vyznávali modernistickú koncepciu obrazu a podržali jej existenciu do 21. storočia. Modernistický je nielen závesný obraz ako klasické médium, na ktorý sa maľuje olejom na plátno a cézannizmus maliarskeho vyjadrenia, ale i príklon ku klasickým maliarskym žánrom - portrétu, autoportrétu, krajine, zátišiu, aktu a figurálnemu žánru. Zmysel pre monumentálne kvality a dekoratívne hodnoty zúročil umelec v tvorbe početných monumentálnych realizácií pre architektúru.
Gajove obrazy sú dielami, ktoré chcú sprostredkovať radosť zo života, navodiť sviatok každodennosti, životnú silu a optimizmus, sú senzuálnou oslavou života a opozíciou k možno až priveľmi preintelektualizovanému umeniu prelomu tisícročí. Gajove obrazy rozpoznateľné na prvý pohľad dotvárajú mapu výtvarného umenia východného Slovenska a sú jeho trvalým obohatením.
Anna Gajová (1964) študovala na VŠVU v Bratislave v r. 1984-1990 na oddelení knižnej tvorby u prof. Albína Brunovského a Karola Ondreičku. Jej tvorba je koncepčne rôznorodá, čo vyplýva z rozmanitosti jej aktivít a záujmov. Venuje sa maľbe, kresbe, grafike, v poslednom období najmä ilustrácii. To, čo sa pri pohľade na jej dielo javí ako nespochybniteľný fakt je vplyv dvoch výrazných umeleckých osobností. Jednou z nich je otec Andrej Gaj, ktorého svojská vitalistická koncepcia založená na emocionálnom pôsobení bohatej farebnej škály v dynamickej kompozičnej osnove. Druhým pilierom je maliarkin učiteľ, mág fantazijného umenia Albín Brunovský, povestný opulentným, šperkársky municióznym štýlom s barokovo exaltovaným výrazom. Gajová obe podnety transponuje do prejavu, v ktorom uplatňuje svoj prirodzený sklon k hravému, lyrickému vyjadreniu, ktoré dobre ilustruje napr. súbor grafík, kde komunikuje a polemizuje s klasickými renesančnými motívmi.
V jej voľnej grafickej tvorbe a knižnej ilustrácii dominujú fantazijné kompozície so symbolickým alebo alegorickým obsahovým zacielením. Imaginatívne podnetne dokáže využiť techniku fúkaného tušu, ktorá sama osebe je metaforou rozjatrenej fantázie. Do svojho formovo-výrazového repertoáru radí okrem iného estetiku ilustrovaných kalendárov a horoskopov, máp a glóbusov, mandaly a rozety, bordúry tapisérií, hracích plánov stolových hier, streleckých terčov alebo architektonických pôdorysov záhrad.
Od roku 2001 je Gajová prevádzkovateľkou súkromnej galérie AG GALLERY v Prešove. V roku 2016 sa stala držiteľkou Výročnej ceny za ilustračnú tvorbu vydavateľstva DAXE,roku 2014 cenu Ludovíta Šenšela.
Mgr. Jozef Ridilla
historik umenia a kurátor
Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.
Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu