Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Začiatok | 23.9.2022 17:00 |
Koniec | 20.11.2022 19:00 |
Miesto | Záhorská galéria Jána Mudrocha v Senici |
Adresa | Sadová 619/3, Senica, Slovensko |
Druh podujatia | Výstava |
Kontakt | zgjm zahorskagaleria@zupa-tt.sk |
Komentovaná prehliadka výstavy s kurátorom Romanom Popelárom 20. 11. 2022 (nedeľa) o 16.00.
Idea založiť na Slovensku bienále tohto typu vzišla v roku 2005. Pri zrode myšlienky i realizácie stáli prof. Jozef Jankovič, akad. soch., historička umenia Ľuba Belohradská a Viera Moravčíková, koordinátorka projektu. Keďže bienále sa od vzniku cielene viazalo k mestu Pezinok, pôvodný názov znel Bienále plastiky malého formátu Pezinok. V začiatkoch sa podujatie odvolávalo na Mednarodni bienale male plastike Murska Sobota (Slovinsko). Pointou bolo, že aj v menších regionálnych mestách malých krajín môže vzniknúť významné podujatie s medzinárodným dosahom.
Úvodný ročník bienále (pod vedením Ľuby Belohradskej) sa konal v roku 2007. Mal retrospektívny charakter a bol prehliadkou výstupov absolventov VŠVU v SR a ČR od 1990. Organickou súčasťou projektu boli podujatia ako medzinárodné kolokvium, program DETI NA VÝSTAVE i koncerty pre verejnosť.
Od roku 2011 dostáva podujatie víziu, ktorá má vzostupný charakter, od roku 2013 je medzinárodné a výstavy sú prezentované širokému publiku vo viacerých slovenských galériách vrátane Bratislavy.
Aktuálny, v poradí 7. ročník, prebieha v kontexte dozvukov pandémie. Bol koncipovaný komornejšie, teda pre menšie výstavné priestory. Má menej vystavujúcich, sú to okrem slovenských autorov aj dvaja hostia z Česka. Výstava v Záhorskej galérii Jána Mudrocha však bude rozšírená o exponáty, ktoré v predchádzajúcich expozíciách v galériách v Oščadnici a v Levoči vystavené neboli. Doplnili sme tri diela od Heleny Lukášovej, dve diela od Ivety Tomanovej a po jednom od Kataríny Kissoczy a Bohuša Kubinského – autorov, ktorí boli na výstave doposiaľ zastúpení iba jedným umeleckým dielom. V prípade Kataríny Kissoczy sme novým objektom doplnili jej triptych.
Názov Socha / Hmota / Vedomie symbolizuje stíšenie a opätovné ponorenie sa do podstaty komorného sochárstva – k témam, ktoré rezonujú v druhej dekáde 21. storočia. Historizujúce verzus aktuálne. V princípe jednoduché, čitateľné koncepty artikulované z veľkej časti prostredníctvom štylizovaných figúr, torza figúry, odtlačku, alebo abstrahovaného vizuálneho odrazu aktuálneho prežívania tvorcu. Z jedenástich vystavujúcich niektorí vystavujú po druhý – tretíkrát, niektorí sa po rokoch opäť vrátili, Ján Zelinka a Miro Žáčok majú na tomto bienále premiéru. Prevláda mladšia stredná generácia autorov a diela, ktoré boli vytvorené v ostatných dvoch – troch rokoch.
7. ročník Bienále plastiky malého formátu nepredstavuje ucelenú výpoveď o stave komorného sochárstva na Slovensku. Nešlo nám o to, urobiť salón. Skôr pokúsiť sa prostredníctvom kurátorského výberu limitovaného počtu umelcov – pre lepšie pochopenie východísk ich tvorby na báze viacerých prezentovaných exponátov – nazrieť do rozmýšľania aspoň niekoľkých.
Roman Popelár