Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
(ZDROJ: PR spoločnosti Ecophon)
Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) varuje pred hlukom na školách a považuje za kľúčové riešiť akustickú pohodu vo vzdelávacích zariadeniach. Očakáva, že sa počet mladých ľudí vo veku 12 až 35 rokov s čiastočnou alebo úplnou stratou sluchu zvýši do roku 2050 celosvetovo až o 67% na 2,5 miliárd. A to je veľký problém. Pomôcť môže architektúra.
Našťastie preč sú už časy, kedy sa rekonštrukcia škôl rovnala výmene okien, či oprave strechy a vykurovania. Po vzore škandinávskych krajín aj u nás rastie záujem škôl o také prvky rekonštrukcie, ktoré vytvárajú v školách kvalitnejšie vnútorné prostredie, vrátane akustického. Potvrdzujú to aj štatistiky spoločnosti Ecophon, odborníka na priestorovú akustiku. Kým v minulých rokoch bol záujem škôl na Slovensku marginálny, tento rok rastie o desiatky percent.
„Najčastejším dôvodom, prečo sa na nás školy a materské škôlky obracajú je, že počuli alebo čítali o pozitívnom vplyve ticha na zdravie a psychiku. V súčasnej napätej situácii (najprv kvôli pandémii a teraz aj kvôli vojnovému konfliktu), ktorá kladie zvýšené nároky na psychiku detí aj dospelých sa táto téma dostáva do popredia,“ potvrdzuje Peter Petraško z Ecophonu. Dodáva, že doterajšie merania úrovne hluku na slovenských školách potvrdzujú nadmerné hodnoty, predovšetkým v parametroch času dozvuku, trepotavej ozvene a zhoršenej úrovne zrozumiteľnosti reči.
Stíchla aj Modelová škola
Určite ste už počuli o Modelovej škole z dielne Ministerstva školstva SR. Tá má slúžiť ako inšpirácia nielen pre priestorové riešenia, ale aj pre inovatívne prístupy k výučbe pre všetky školy na Slovensku. V škole sa v súčasnosti učia deti z mestskej časti Ružinov v Bratislave. Nakoľko podmienky priestorovej akustiky nezodpovedali ani v tejto škole modernému konceptu a potrebám detí a personálu, spoločnosť Ecophon sa v spolupráci s vedením školy rozhodla pre rázny krok. Polovica tried tak už má akusticky ošetrený strop, čo výrazne znížilo hluk v triedach a čas dozvuku a tiež výrazne zlepšilo zrozumiteľnosť reči. Ide o jeden z hlavných aspektov v triede, ktorý je dôležitý preto, aby všetci žiaci rozumeli učiteľovi.
Medzi progresívne školy, ktoré sa rozhodli venovať čas, energiu a peniaze zlepšeniu akustického prostredia, patrí aj Súkromná základná škola FELIX v Bratislave, ktorá si od akustických stropov sľubuje väčšiu psychickú aj fyzickú pohodu pre deti aj personál a celkovo kvalitnejšie prostredie pre prácu. „Sekundárne vnímame, že odhlučnenie prispeje aj k znižovaniu pravdepodobnosti a intenzity výskytu špecifických porúch správania a učenia, na ktoré má hluk posilňujúci účinok,“ hovorí zástupkyňa riaditeľky školy Eva Ščerbová.
Hluk škodí zdraviu aj študijným výsledkom
Z výsledkov zahraničného výskumu vyplýva, že priemerná hladina hluku dosahuje v triedach vyššiu hodnotu ako na vonkajších detských ihriskách, niektoré dokonca prekonávajú aj hustú cestnú premávku (75 dB). Ešte horšie sú na tom školské chodby a jedálne, ktoré sa približovali k úrovniam vyše 80 dB, čo je hluk, ktorý vydáva cirkulárka na drevo zo vzdialenosti 10 metrov. Hluk nad 65dB pritom môže byť už nebezpečný, obzvlášť ak je takejto úrovni človek vystavený dlhodobo. „Pôsobí totiž ako stresor, ktorý vyvoláva stresovú reakciu organizmu. Pod vplyvom hluku tak môžu vznikať reakcie v psychickej a neurovegetatívnej oblasti, napríklad môže dôjsť k zmenám krvného tlaku, pulzu či dychovej frekvencie, zmenám v tráviacom trakte, vo vylučovaní hormónov, k vzniku hypertenzie, neuroticizmu a mnohým ďalším zdravotným problémom,“ vysvetľuje profesorka MUDr. Jana Jurkovičová, CSc., prednostka Ústavu hygieny LF UK.
Podľa štúdií môže mať hluk negatívny vplyv aj na dosahované študijné výsledky, a to najmä z jazykov, vrátane materinského a matematiky. „Naše výskumy a merania cez štandardizované testy potvrdili, že žiaci majú pri vyššom hluku problém najmä s pochopením čítaného textu. Bežná vrava v triede s priemernou hlasitosťou 65 dB má výrazný negatívny vplyv na slovné úlohy, počítanie a rýchlosť odpovedania na otázky“, vysvetľuje Peter Petraško. V dôsledku dobrej akustiky sa podľa ďalšej štúdie naopak zlepšili výsledky testov u študentov o 4 až 7%, zlepšila sa spolupráca a sústredenosť, čo viedlo aj k menšej únave.
Najhlučnejšie sú jedálne
Zvýšiť kvalitu priestorov pre žiakov aj pedagógov sa rozhodla aj Súkromná spojená škola v Prievidzi. V prvom kroku sa zamerajú na jednu z najhlučnejších častí školy – jedáleň, ktorá má podľa školy až katastrofálnu akustiku. „Sľubujeme si od toho výrazne príjemnejšiu atmosféru pre trávenie času pri obede, ktorý je pre deti zároveň relaxom,“ hovorí Gabriela Bálintová, riaditeľka školy. Naopak, v pilotných triedach, kde už majú nainštalovaný akustický strop, boli hlavnou motiváciou znížiť hluk a skvalitniť komunikáciu medzi deťmi a učiteľmi.
„Bojovať“ s akusticky náročným prostredím v podobe hluku, ozveny, následnej únavy detí aj personálu sa rozhodla aj BESST Anglicko-slovenská bilingválna škola v Trnave. „Od akustického zásahu v jedálni očakávame, že zamestnanci aj študenti sa v pokoji najedia, dozor bude bez obáv, ľudia sa budú môcť medzi sebou v kľude rozprávať a baviť normálnym hlasom. Očakávame, že deti budú pokojnejšie, tichšie, disciplinovanejšie a nebudú musieť zvyšovať hlas,“ hovorí Lucia Naďová, manažérka pre stravovanie. V učebniach pomáha lepšia akustika efektívnejšej skupinovej práci, výuke s menej opakovaní a celkovo nižšej stresovej záťaži pre učiteľov.
Pomáhajú vizuálne atraktívne akustické absorbéry
Problémy s nadmerným hlukom v školských priestoroch je možné zmierniť úpravou akustických podmienok, pričom aj malé zníženie úrovne hluku môže priniesť veľký efekt. „Napríklad montážou vysoko absorpčného stropu dokážeme znížiť vnímanie hladiny hluku o polovicu. To výrazne mení situáciu v triede. Nakoľko je všetkých počuť a rozumieť bez toho, aby museli zvyšovať hlas, študenti a učitelia začnú hovoriť tichšie a celkovo sa hlasitosť zníži o 10 dB,“ vysvetľuje odborník na akustické riešenia.
Architekti a rekonštrukčné firmy si môžu vybrať zo 16 typov akustických panelov radu Ecophon Solo. Rada Solo Square, Solo Rectangle a Solo Circle predstavujú ideálny pomer výkon-cena. Majú rovné hrany potreté náterom a vychádzajú z geometrických tvarov, po ktorých dostali aj svoje meno. Tieto panely sú verné nadčasovému mottu umeleckej školy Bauhaus, kde forma nasleduje funkčnosť.
Riešením pre náročnejších zákazníkov, ktorí hľadajú originalitu, sú panely Ecophon Solo Freedom, Solo Textile a Solo Steel. „Tu si môžu architekti a dizajnéri zvoliť akýkoľvek tvar absorbérov, napríklad aj obrysy ľudskej postavy, umeleckého diela, či prírodných elementov,“ vysvetľuje P. Petraško. Produktová línia Solo Textil je „oblečená“ do látky, ktorej štruktúra dodáva výrobku šmrnc a absorbéry pôsobia ešte decentnejšie. K dvadsiatke základných farieb pridáva Solo Textil ďalších sedem unikátnych odtieňov. Rovnako Solo Steel má štyri vlastné farebné kombinácie vďaka práškovým náterom. Boli vytvorené tak, aby boli vhodné pre povrch absorbéru, ktorý je potiahnutý perforovanou oceľovou fóliou.
Trochu z iného súdka sú vertikálne a 3D riešenia ako napríklad Ecophon Solo Baffle. Tie priestor pod stropom opticky rozčleňujú v pozdĺžnom smere výraznými líniami tak, že pripomínajú zvislo uchytené biele dosky. Vidieť ich môžete napríklad na Masarykovej univerzite v Brne, kde doplňujú úžasný vestibul fakulty s presklenou strechou. Ďalším netypickým riešením je vybavená tunajšia aula s centrálnym prvkom v podobe obrovských kruhových svietidiel, ktoré doplňuje akustický systém Ecophon Focus.
Riešenia Ecophon sú súčasťou štandardu MultiComfort, ktorý vytvorila firma Saint‐Gobain. Ten zaručuje užívateľom komfort vo všetkých rozhodujúcich oblastiach ako je akustika, svetelnosť, tepelná pohoda, kvalita vnútorného prostredia a spĺňa tiež parametre udržateľnej výstavby. Všetky tieto aspekty sú o to dôležitejšie, že moderný človek strávi približne 90 % svojho času v interiéri.