Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
(Zdroj: STO PR článok) Inšpiráciou pre návrh rekonštrukcie Múzea papiera v nemeckom meste Düren bol pre kolínskeho architekta Klausa Hollenbecka samotný papier - skladanie, reliéf a vodoznak sú východiskovým bodom jeho neprehliadnuteľného návrhu. Múzeum prešlo pri rekonštrukcii rozsiahlou stavebnou a obsahovou zmenou, v rámci ktorej vyrástla aj nová moderná prístavba. Tú spája s pôvodnou stavbou atraktívna vonkajšia fasáda.
Skladanie ako stavebný princíp je témou od 90. rokov, vo svojich prácach sa im zaoberali Zaha Hadid a Frank Gehry. Vďaka hladkej, žiarivo bielej omietnutej fasáde stavba vystupuje zo svojho okolia - špička na úzke čelnej fasáde je jasným architektonickým vyhlásením. Inšpiračným zdrojom novej architektúry boli tri archetypy papiera: fasáda a okná pôsobia ako skladaný papier, nápis na múzeu bol vytlačený do vonkajšieho plášťa a v závislosti na uhle pohľadu a dopadu svetla sú na fasáde viditeľné "vodoznaky". Veľké P nad vstupom je jedným z najstarších známych vodoznakov, ktorým kedysi výrobcovia papiera označovali svoje dielo. Tiež ťah písma nápisu „Múzeum papiera Düren“ priťahuje pohľady. V dvoch verziách, biela na bielej, ale hladká omietka na drsnej, v latinke, ale jedným riadkom aj v Braillovom písme poukazuje nápis na to, že tento dom chce osloviť svojou výstavou tiež nevidiacich a zrakovo postihnutých návštevníkov.
Škára, ktorá obopína celú budovu, zdôrazňuje ľahkosť papiera ako materiálu a vyzdvihuje múzeum z okolitej zástavby. Vďaka prístavbe získalo zariadenie nový vstup vhodný pre múzeum a okrem toho sa posunulo bližšie k neďalekému Múzeu Leopolda Hoescha. Klaus Hollenbeck navyše vytvoril pre rekonštrukciu a rozšírenie Múzea papiera novú priestorovú a energetickú koncepciu. Celková plocha múzea sa po rekonštrukcii viac ako zdvojnásobila - z pôvodných 400 m2 sa zväčšila na súčasných 900 metrov štvorcových.
Papier ako materiál poskytuje nepreberné možnosti využitia a jeho znalci dobre vedia, že jeho výber je rýdzi tvorivý akt. V tomto ohľade sú si papier a kreatívne omietky StoSignature veľmi podobné. Predsadená prevetrávaná fasáda s bezškárovou omietkou zo systému StoSignature, inštalovanou na nosnej konštrukcii bez tepelných mostov, dokázala v prípade dürenského Múzea papiera dokonale vystihnúť krásu a bohatstvo materiálu, ktorého histórii je celý objekt venovaný. Dokonalú ochranu pútavej a súčasne nevtieravej omietkovej fasády zaisťuje fasádna farba bez biocídnych látok s účinkom proti riasam a plesniam, založenom na bionickej báze (StoColor Dryonic).
Objednajte si bezplatné vzorky StoSignature
Prvý krok k omietkam StoSignature je jednoduchý - na stránkach www.sto.sk/fasady vyplňte registračný formulár a spoločnosť Sto Slovensko Vám bezplatne zašle vzorky vybraných povrchov StoSignature. Na vlastné oči sa presvedčíte, že s týmto systémom kreatívnych omietok je možné takmer všetko.
Investor: Mesto Düren, Nemecko
Architekt: Hollenbeck Architektur, Kolín n. Rýnom
Miesto: Wallstrafse 2-8, Düren
Realizačná firma: Hubert Schleicher GmbH, Aachen, Anstrich Wilden GmbH, Aachen