Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Rekonštrukcia električkovej trate Dúbravsko-karloveskej radiály v Bratislave sa začala 22. júla 2019. Vzhľadom na rozsiahlu a kompletnú obnovu, prechádzajúcu až dvoma mestskými časťami hlavného mesta, bola rozdelená na niekoľko etáp.
Rekonštrukcia zvýšila komfort cestujúcich z mestských častí Karlova Ves a Dúbravka a o tri minúty skrátila cestovanie z konečnej zastávky električiek v Dúbravke k zastávke Tunel. Posledná etapa významnej rekonštrukcie v hlavnom meste bola ukončená v roku 2020.
Realizátorom stavby bolo konzorcium DK Radiála, ktoré tvoria firmy TSS Grade, Metrostav, Swietelsky – Slovakia a ELZA – Elektromontážny závod Bratislava.
Spoločnosť TSS Grade je dlhoročným obchodným partnerom spoločnosti Premac. Spoločne zrealizovali niekoľko projektov modernizácií železničných stavieb. Dobré obchodné vzťahy a ponúknuté kvalitné technické riešenia prispeli k tomu, že sa spoločnosť PREMAC stala významným dodávateľom aj tejto reprezentatívnej stavby.
Najväčšou výzvou bolo navrhnutie atypického prvku nástupištnej hrany, tzv. konzolovej dosky v zmysle projektovej dokumentácie. Ide o súbor betónových blokov oddeľujúci električkovú trať od nástupiska, za ktorým je plynule uložená najskôr dlažba pre nevidiacich a následne veľkoformátová dlažba CITY® XXL.
Na to, aby vznikol nielen estetický, ale aj funkčný celok, je potrebný výber vhodných a ľahko udržiavateľných materiálov
Dlažba so špeciálne upravenou receptúrou
Na základe požiadaviek hlavnej architektky mesta bola špeciálne pre tento projekt navrhnutá veľkoformátová dlažba CITY® XXL a dlažba pre nevidiacich vo farbe podľa špecifikácie investora. Na dosiahnutie požadovaného sivobieleho farebného odtieňa bolo tak potrebné receptúru na výrobu veľkoformátovej dlažby mierne upraviť, a to pridaním bieleho cementu. Dlažba musela zároveň splniť očakávania týkajúce sa protišmykového povrchu a v neposlednom rade aj estetického charakteru.
Počas realizácie oboch etáp bola v priebehu 12 až 14 mesiacov dodaných približne 4 700 m2 dlažby CITY® XXL a 950 m2 dlažby pre nevidiacich v grafitovej farbe.
Nástupištná hrana na mieru
Najväčšou výzvou tohto projektu bol návrh nástupiskovej hrany, tzv. konzolovej dosky v zmysle projektovej dokumentácie. Tu boli použité železničné prefabrikáty PRE 160 v kombinácii s nástupiskovou krycou doskou PRE 160_KD. Ide o súbor betónových blokov oddeľujúci električkovú trať od nástupiska, za ktorým je plynule uložená najskôr dlažba pre nevidiacich a následne veľkoformátová dlažba CITY® XXL.
Za úspešnou realizáciou je spolupráca
Podľa slov projektového manažéra Martina Meszárosa je veľmi dôležitým faktorom takýchto veľkých projektov správne nastavenie procesov projektového manažmentu, čo umožňuje pružne reagovať na prípadné zmeny spojené s realizáciou projektu. Z tohto hľadiska bol významný podrobne spracovaný harmonogram dodávok od investora, na základe ktorého sa s predstihom plánovali výrobné kapacity a následne pravidelná logistika materiálovu na stavbu.
Veríme, že produkty použité pri náročnej rekonštrukcii splnia nielen praktický, ale aj estetický účel a obyvateľom Bratislavy budú slúžiť po dlhé roky.
Použité materály a riešenia PREMAC v jednotlivých etapách rekonštrukcie:
Betónová dlažba Premac CITY® XXL:
hladký povrch, rozmery (d × š): 500 × 500 mm alebo 750 × 500 mm, hrúbka dlažby: 80 mm
Dlažba pre nevidiacich
štruktúrovaný povrch - drážky, nopky, rozmery (d × š): 200 × 200 mm, hrúbka dlažby: 60 mm
Nástupištná hrana PRE 160®
železobetónový prefabrikát v tvare písmena L, rozmery (d × š × v): 995/975 × 450 × 600 mm
Nástupištná krycia doska PRE 160_KD®
železobetónový prefabrikát, rozmery (d × š × v): 995 × 495 × 150/130 mm
Zdroj: PR (Fotografie, texty) spoločnosti PREMAC