Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
20. október 2016
0
1233

Slovak Press Photo - ocenené fotografie

Včera boli vyhlásené výsledky súťaže novinárskych fotografií Slovak Press Photo. Pozrite si ocené fotografie a video.
Slovak Press Photo - ocenené fotografie

Súťaž novinárskych fotografií Slovak Press Photo sa koná na Slovensku už piaty krát. Do aktuálneho ročníka sa prihlásilo takmer dvesto fotografov. Na výstave, ktorá bola otvorená včera v Starej radnici Múzea mesta Bratislavy a v Justiho sieni Primaciálneho paláca, môžete vidieť všetky ocenené fotografie do konca novembra. Súťažné práce budú posudzovali dve samostatné poroty – päťčlenná medzinárodná porota pre fotografické práce a trojčlenná medzinárodná porota pre video. Predsedom poroty bol svetoznámy americký fotograf Stanley Greene. 

Členovia poroty konštatovali vyššiu kvalitu súťažných fotografií v porovnaní s predchádzajúcimi ročníkmi, pričom ich osobitne zaujali práce študentov a mladých fotografov. Vysoko ocenili aj úroveň reportáží. Nedostatky videli najmä v kategórii Aktualita.

Prihlásené fotografie mapovali aktuálne udalosti na Slovensku a vo svete v súvislosti s utečeneckou krízou, vojnovými konfliktami, rôzne sociálne témy a environmentálne problémy, sociálne a politické protesty či aktuálne športové i kultúrne udalosti.

Pozrite si fotografie, ktoré získali hlavné ceny:

 

Večera, Ivan Holub - Hlavná cena - Grand Prix + 1. miesto v kategórii Každodenný život

Fotografia Večera zobrazuje skupina pygmejských detí v južnom Burundi, ktorá prežíva len vďaka tomu, že dostane raz denne najesť v rámci slovenského nutričného programu. Priebeh večere má neuveriteľnú atmosféru: deti v úplnom tichu čakajú, kým sa rozdá jedlo, a mlčanie pokračuje aj počas jedenia. Každé z nich má pred sebou obrovskú porciu, od ktorej neodíde, kým nie je všetko zjedené. Fotografia vznikla počas nakrúcania dokumentu.

 

Skaly Dunaja, Matej Hakár - Grant Bratislavy

Séria fotografií Skaly Dunaja otvára plánovaný cyklus krátkych sérií, ktoré budú dokumentovať pôvodné bratislavské lokality, objekty, stavby a ľudí spätých s nimi. Zámerom je poukázať na históriu, kultúru, dedičstvo doby, ktoré sa už v mnohých prípadoch prekrylo - prestavalo duchom konzumu. Nedopusťme, aby nám “voda” vzala našu minulosť, našu identitu. Postavme sa za naše hodnoty a buďme neoblomní ako tá skala!

 

O čom hovoríme, keď hovoríme o Anne Frankovej, Ľuboš Kotlár - Mladý talent Slovak Press Photo 2016

Rapídny nárast extrémne pravicových názorov je dôvodom znepokojenia mnohých členov súčasnej spoločnosti. Prostredníctvom spojenia dokumentárnych nefiguratívnych kompozícií vyjadrujúcich autorov myšlienkový stav ohľadom danej problematiky v kombinácii so štylizovanými portrétmi ľudí z autorovho okolia nesie jednotlivec bremeno dehumanizácie, medziľudského odcudzenia a neistoty.

Pozrite si víťazné diella v jednotlivých kategóriách :

 

Aktualita

Štátna polúcia, Erik Adamson - 1. miesto, samostatná fotografia

Zo zápisnice:
Bránil pracovníčke v slobodnom pohybe tak, že postavil stenu z tvárnic priamo pred vchodom. Tá sa nemohla pretlačiť cez úzky profil, mala strach o svoju bezpečnosť, tak zavolala polúciu.

Po dorazení na miesto nelegálnej stavby príslušníci štátnej polúcie vyzvali poslanca Národnej rady SR Alfonza Slamu, aby svoju stavbu na vlastné náklady zbúral. Ten to však odmietol a po následnom uštipnutí sa stal agresívnym. Boli použité ďalšie štípance na vyhrotenie situácie a následne bol poslanec Slama spacifikovaný a odvedený na neznáme miesto v Bratislave, resp. do Národnej rady SR.

 

Teror v Paríži, Peter Korček - 1. miesto, séria fotografií 

Ulice v Paríži po teroristických útokoch v novembri 2015.

 

La Belle Equipe aftermath, Adrián Švec - 2. miesto, séria fotografií
 
Paríž, 13. novembra 2015. Reštaurácia La Belle Equipe na Rue de Cheronne 92 sa stala cieľom teroristického útoku, ktorého výsledným účtom je 19 mŕtvych. V tomto čine proti ľudskosti boli použité útočné pušky a poloautomatické pištole. Je to obyčajná mestská štvrť, v ktorej žijú takmer výlučne len miestni obyvatelia, trochu vzdialená od miest preplnených turistami. Mnohí z obetí boli susedia, ktorí žili v okolí a ktorí sa osobne poznali. A práve tým sa toto miesto útoku líši od iných. Nepredvídateľnosť situácie rozšírila medzi mnohými strach. Na tej terase reštaurácie La Belle Equipe som mal byť aj so Zuzanou, chceli sme si tam dať piatkové parížske víno. Bolo to jedno z mála miest s otvorenou terasou v tejto mestskej štvrti a moja chuť sedieť vonku a zafajčiť si tam nás skoro zabila. Pre chladné počasie sme však boli nútení zostať vo vnútri, v blízkej reštaurácii Septime. Práve v tej chvíli útočníci spustili paľbu na terasu La Belle Equipe a okolité ulice.

Na mieste útoku som bol len niekoľko minút po tom, ako paľba zo zbraní utíchla. Keď som utekal smerom, kde som predpokladal, že sa incident stal, všetci ostatní začali utekať smerom ku mne. Nebolo ich však veľa. V takmer úplnom tichu. Pre mnohých bolo príliš skoro, aby sa vôbec dali na útek. Pamätám si na 8- až 10-ročného chlapca, ktorý utekal smerom ku mne. Keď sme sa míňali, videl som jeho pohľad. Tento pohľad vídam veľmi často, keď zatvorím oči.

 

The Don is gone, Matej Kalina - 3. miesto, séria fotografií
 
Posledná rozlúčka s donom Antonom Srholcom v bratislavskom Blumentáli a v rodnej Skalici. S obľúbeným kňazom sa prišli popri osobnostiach spoločenského života rozlúčiť aj stovky priaznivcov z celého Slovenska.

 

Každodenný život

 

Večera, Ivan Holub - 1. miesto, samostatná fotografia + Hlavná cena – Grand Prix
Fotografia Večera zobrazuje skupina pygmejských detí v južnom Burundi, ktorá prežíva len vďaka tomu, že dostane raz denne najesť v rámci slovenského nutričného programu. Priebeh večere má neuveriteľnú atmosféru: deti v úplnom tichu čakajú, kým sa rozdá jedlo, a mlčanie pokračuje aj počas jedenia. Každé z nich má pred sebou obrovskú porciu, od ktorej neodíde, kým nie je všetko zjedené. Fotografia vznikla počas nakrúcania dokumentu.

 

Balifornia, Dorota Holubová - 1. miesto, séria fotografií
 
Začiatkom 70. rokov ešte neboli vynájdené verejné skejtparky, a preto začali mladí skejteri fungovať v prázdnych bazénoch. Bali je raj pre surferov a keď upadnú tropické horúčavy, skejtovanie sa stáva „surfovaním po chodníku“. Jedna staršia austrálska dáma mala perfektný nápad a vybudovala prázdny bazén uprostred ryžového poľa. Len čo prekročíte prah tohto klubu, ocitáte sa v Kalifornii 70. rokov. Skejt-džemy, tetovači na gaučoch, hardrockové kapely, pivo, cigarety, umelci zo všetkých kútov sveta, a najmä zaujímavé tváre, ktoré nestretnete nikde inde, len na tomto exotickom ostrove. Nezáleží na tom, či ste čierny alebo biely, moslim alebo hinduista, ktokoľvek môže byť súčasťou tejto lokálnej dedinskej zábavy a „nakaziť“ sa fenoménom skejtparku s názvom Pretty Poison. Mojou víziou bolo zachytiť atmosféru tohto miesta, zdokumentovať miestnu komunitu prezývanú „bazénová spoločnosť“, pretože práve bazén je epicentrom každodennej zábavy.

 

At home, Filip Kunák - 2. miesto, séria fotografií
 
Súbor fotografií zameriavajúci sa na každodenný život v domácnosti.

 

Homeland, Boris Németh - 3. miesto, samostatná fotografia
 
Snaha o zachytenie osudu človeka v krajine a osudu krajiny odrazený v človeku prostredníctvom metafor.

 

Reportáž

 

Do neba, Eduard Genserek - 1. miesto, samostatná fotografia
 
Diváci na Medzinárodných leteckých dňoch SIAF, 27. – 28. augusta 2016, Sliač

 

Oslavy 72. výročia Slovenského národného povstania, Eduard Genserek - 1. miesto, séria fotografií
 
Oslavy 72. výročia Slovenského národného povstania v Banskej Bystrici, 29. augusta 2016.

 

Vianoce ľadových medveďov, Ivan Horváth - 2. miesto, samostatná fotografia
 
Spustenie vianočného stromčeka na vodu 24. 12. ako oficiálny začiatok každoročného vianočného kúpania ľadových medveďov na jazere Draždiak v Petržalke.

 

Keď Maďari zatvorili hranice, Jozef Jakubčo - 2. miesto, séria fotografií
 
Noc v maďarskej prihraničnej obci Röszke, Maďarsko, 14. – 15. septembra 2015, keď maďarská vláda uzavrela posledný prechod zo Srbska do Maďarska.

 

Upratovanie v Tádž Mahale, Pavol Straňák - 3. miesto, samostatná fotografia
 
Holubom sa prostredie Tádž Mahalu, podobne ako turistom, veľmi páči. Tento zametač trusu má preto každé ráno o náplň práce postarané.

 

Dvestotisíc krokov, Boris Németh - 3. miesto, séria fotografií
 
Keď sa rozhodnete vkladať nohy do šľapají dvoch Slovákov, ktorí odmietli prijať tézu, že jediná cesta z Osvienčimu vedie cez komíny krematórií, je to nebezpečný podnik. Preverí vás celého. Fotografie z tretieho ročníka pochodu Vrba – Wetzler Memorial 2016 trasou, po ktorej utekali dvaja väzni Rudolf Vrba a Alfréd Wetzler z Osvienčimu až do Žiliny, aby o hrôzach koncentračného tábora podali správu.

 

Portrét

 

KHATE, Dorota Holubová - 1. miesto, séria fotografií
 
Khate znamená po nepálsky hanlivý výraz pre dieťa žijúce na ulici a takto ich nazývajú miestni obyvatelia a polícia. Napriek tomu, že vidieť deti bez strechy nad hlavou je v Nepále dlhoročná smutná skutočnosť, množstvo miestnych neziskových organizácií ani vláda tento dlhoročný problém nedokázali úplne odstrániť. Deti sa každý deň zobúdzajú na ulici spolu s pouličnými psami a fetujú lepidlo z vrecka na mlieko alebo sušených cestovín, aby zahnali hlad a zimu. Ťažké detské osudy si nesú na svojich ramenách Sanym (14 rokov), Sandesh (12 rokov), Bijay (14 rokov), Nitesh (15 rokov), Aroon (11 rokov), Ashish (12 rokov), Deepak (16 rokov) a Sontas (12 rokov). Séria portrétov vznikla počas nakrúcania dokumentárneho filmu Child v Kátmandú.

Portrét, Boris Németh 2. miesto, séria fotografií
 
Portréty významných osobností slovenskej politiky a kultúry.

Párové asociácie, Boris Németh - 3. miesto, séria fotografií
 
Ako fotograf som navštívil štyri páry, významne pôsobiace na našej kreatívnej scéne. Zaujímalo ma, či mi dvojice dovolia nahliadnuť do svojho vzťahu a domáceho, intímneho prostredia až do takej miery, že sa nechajú portrétovať s dávkou humoru a nadhľadu. Olja Triaška Stefanovič (fotografka), Jan Triaška (maliar), Elena Simonik (dizajnérka), Peter Simonik (dizajnér), Šymon Kliman (fotograf), Illah van Oijen (fotografka), Peter Bebjak (režisér), Andrej Dúbravský (maliar).

Príroda

Špeciálne stretnutie, Pavol Straňák - 2. miesto, samostatná fotografia
 
Skúsený sprievodca v národnom parku Kaziranga v indickom štáte Assam už 9 rokov nevidel takto na jednom mieste večerať slony a nosorožce.

Pásikavec Cordulegaster heros, Roman Tibenský - 3. miesto, séria fotografií
 
Vyskytuje sa aj na Slovensku. Cyklus: Potulky slovenskou prírodou.

Odpadové hospodárstvo, Martin Baláž - 3. miesto, séria fotografií
 
Agblogbloši je neveľká štvrť v hlavnom meste Ghany, kde sa separuje elektroodpad dovezený z Európy a zo Spojených štátov. Agblogboši je symbol problému s elektroodpadom vo svete. Afrika potrebuje elektroniku z druhej ruky pre svoj rozvoj. Problémom je, že v tejto elektronike sa nachádza aj podiel nefunkčnej elektroniky. Množstvo dovezeného odpadu nie je schopná spracovať inak ako neekologicky.

Separovanie kovu od plastu sa robí spaľovaním. Pri spaľovaní vznikajú splodiny, ktoré škodia predovšetkým deťom.
Na trhu v Agblogbloši sú „pracovné skupiny“ so šéfom. Ten nakupuje odpad z miesta, kde sa „vykladá“ z lodí. Robotníci robia neraz len za stravu. Zo severu krajiny prichádzajú za lepším životom do hlavného mesta. Po rokoch života v tomto prostredí mnohí chlapi vnímajú problémy so znečistením, len keď naprší a je blato. „Sčerneté“ ovzdušie a zem im už neprekážajú.

 

Šport

 

Down Mall, Matej Kalina - 1. miesto, samostatná fotografia
 
Preteky horských bicyklov v priestoroch nákupného centra v Bratislave. Návštevníci obchodného domu Centrál zažili netradičné adrenalínové divadlo, keď sa po chodbách v plnej rýchlosti preháňali jazdci na terénnych bicykloch.

Za zlatom, Michal Svítok - 1. miesto, séria fotografi
 
Slovenských chodec Matej Tóth na ceste za zlatom počas chodeckých pretekov na 50 km na XXXI. letných olympijských hier v brazílskom Riu de Janeiro, 19. augusta 2016.

K. O., Eduard Genserek - 2. miesto, séria fotografií
 
Prehry v zápasoch MMA počas Fight Night Slovensko vs. Rusko, 4. júna 2016, Banská Bystrica

Warm Up, Peter Korček - 3. miesto, séria fotografií

Rozcvičovanie reprezentantov – krasokorčuliarov rôznych krajín tesne pred súťažou. Fotografovanie v zákulisí počas Majstrovstiev Európy v krasokorčuľovaní Bratislave, 2016. Fotografie nie sú aranžované alebo štylizované.

 

Svet umenia

 

Slovenské tance, Tomáš Benedikovič - 1. miesto, séria fotografií
 
Zákulisie a spolupráca skladateľa a dirigenta Petra Breinera a choreografky Natálie Horečnej pri príprave nového pôvodného predstavenia baletu Slovenského národného divadla Slovenské tance.

 

Niekto to tu zabudol, Ján Viazanička - 2. miesto, séria fotografií

V období rokov 1945 – 1989 bolo realizovaných najviac umeleckých diel vo verejnom priestore na Slovensku, čo súvisí s kultúrnou politikou a legislatívnymi opatreniami, ktoré boli prijaté v socialistickom Československu podľa vzoru západných krajín. Diela prechádzali kvalitnou a odbornou súťažou. A práve na to, ako tieto diela vyzerajú dnes, som sa zameral vo svojej fotografickej práci. A neostáva mi nič iné ako citovať kurátorku výstavy: „Tieto diela sa tak stávajú súčasťou bizarných kontextov.“

 

Fanny a Alexander, Ľuboš Kotlár - 3. miesto, séria fotografií
 
Fotografie vznikli ako záznam kostýmovej skúšky divadelnej hry Fanny a Alexander v Slovenskom národnom divadle v réžii Mariána Amslera. Dôraz bol kladený na využitie kinematografickej estetiky, ktorá sa tiahne celou hrou, s priznaním scudzujúcich prvkov v podobe použitého technického vybavenia.

 

Študenti a mladí fotografi do 25 rokov

 

Na Slovensku po slovensky, Marek Pupák - 1. miesto, séria fotografií
 
Obrazová reportáž Na Slovensku po slovensky podáva správu o stave a nálade v súčasnej spoločnosti. Symptómy krízy a frustrácie sú čoraz naliehavejšie a nachádzame ich nielen v správaní ľudí, ale aj v každodenných situáciách. Sú ilustráciou toho, ako sa pod nátlakom udalostí pomaly, ale isto menia aj jednoduchí ľudia a prostredie, v ktorom žijú. Fotografie vznikali v priebehu roka v rôznych miestach Slovenska.

Canal People of Gara de Nord, Julia Maria Pettinger - 2. miesto, séria fotografií
 
V Bukurešti žije asi 6 000 bezdomovcov. 60 z nich žije v kanáli pod severnou železničnou stanicou (Gara de Nord). Títo ľudia sú niekdajšie deti z ulice z Ceaușescuho éry alebo ľudia utekajúci pred súčasnosťou. Tam dole je akoby iný svet. Svet, ktorému vládne Bruce Lee, muž so šálmi obkrútenými okolo celého tela. Napriek špine, chorobám, tváram odrážajúcim zlé spomienky i striekačkám tu je nádej. Viem to. Videla som tam usmievajúce sa tváre.

 

The Longest Day, Diana Takácsová - 3. miesto, séria fotografií
 
Ďaleko za Polárnym kruhom, kdesi medzi nórskou pevninou a Severným pólom sa nachádza takmer nedotknuté súostrovie a malá komunita obyvateľov. Svalbard vždy inšpiroval ľudstvo k objavovaniu ľudských limitov, zdolávaniu prekážok a hľadaniu miest za vnímaním bežného. Niekoľko mesiacov tu je len deň, a potom zasa len noc. Toto je miesto, kde sa človek nemôže narodiť ani zomrieť, no je často akýmsi únikom. Kto sem príde, sa často rozhodne ostať. Tak pred čím utekáš?

 

Malý raj, Soňa Maletz - Čestné uznanie, séria fotografií
 
Projekt Malý raj odhaľuje predmestskú všednosť v jej plnej kráse. Predstavuje sondu do bizarného prostredia, ktorému kraľujú sošky slobody a iné miniatúry „veľkého“ sveta. Prinášajú prímestské satelity úkryt pred hlukom, neporiadkom a inými civilizačnými neduhmi? Alebo sú len polosplneným snom, ktorý poukazuje hlavne na našu vlastnú vykorenenosť?

 

Stredoeurópska fotografia

 

 

Za hradbou hôr, Oldřich Malachta - 1. miesto, séria fotografií
 
Je tma, sneží tak husto, že neviem, či ešte vôbec idem po ceste. Musím sa dostať na hrebeň a potom ešte skĺznuť dole do údolia. Tu sa pomoci nedočkám, musí to jednoducho dobre dopadnúť. Na tento kraj Boh asi zabudol.

Jesenicko. Jeden z najchudobnejších a najmenej rozvinutých regiónov Českej republiky. V lete kraj možnej turistiky v nádhernej prírode horských svahov na skok od Poľska, v zime nedostupné územie atraktívne len pre víkendových bežkárov. Akoby hradba Jeseníkov bránila pohľadu na všedný život v nie príliš úrodnom, drsnom kraji.

Dôsledky vysokej nezamestnanosti a dlhodobo podpriemerných miezd sú jasné – kraj starne, vyľudňuje sa, medzi ľuďmi panuje všeobecná skepsa a objavujú sa sociálne problémy.

Jesenicko je môj rodný kraj. Nie je mi ľahostajný ťažký život miestnych ľudí a som presvedčený, že si táto často skúšaná krajina zaslúži lepšiu budúcnosť.
Za hradbou hor je subjektívny dokument o vzťahu človeka a prostredia. Stále sa tam vraciam, hovorím s ľuďmi o ich starostiach, alebo sa len dívam a nechávam na seba pôsobiť atmosféru. Som jeden z tých, ktorí odišli za lepšou budúcnosťou, ale nezabúdam na to, kde mám korene.

Zverokruh, Konstancja Nowina Konopka - 2. miesto, séria fotografií

Breh malého turistického gréckeho ostrova Kos. Zo severovýchodného pobrežia ostrova na úseku medzi Lambi a Fokas možno ľahko dovidieť na druhý breh a turecký Bodrum. Z Turecka v roku 2015 dorazila „vlna utečencov“ neočakávanej veľkosti z vojnou sužovanej Sýrie a z krajín zmietaných nepretržitými konfliktami ako Irak, Pakistan a Bangladéš.

Zúfalí utečenci, bez finančných prostriedkov, sa často rozhodli pre veľmi riskantnú plavbu napodobeninami „nafukovacích člnov na hranie“ zakúpenými v Turecku na trhu. Pozdĺž pláže, v kroví, na uliciach i v prístave Kos ležali hromady opustených člnov a záchranných viest tých, ktorým sa podarilo dostať sa cez more. Niekedy more vyvrhávalo deravé nafukovacie člny tých, ktorým sa to nepodarilo…

* Podľa informácií poskytnutých gréckym UNHCR pri prekračovaní Stredozemného mora v roku 2015 zahynulo celkovo asi 3 000 ľudí.

Kraví kút, Barbora Skopalíková - 3. miesto, séria fotografií

Súbor dokumentuje život ženy, ktorá sa rozhodla žiť sama a odsťahovala sa z veľkomesta do malej dediny v oblasti Nízkeho Jeseníka, kde hľadá životnú rovnováhu. Chová tu kozy a hľadá ďalšie alternatívne možnosti obživy v tejto krajine. Cyklus prezentuje trend mladých ľudí v produktívnom veku sťahovať sa na vidiek bližšie k prírode, byť viac sebestační a žiť tu pokojný život.

Ja pustovník, Marta Režová - Čestné uznanie, séria fotografií

Pred vyše desiatimi rokmi sa ocitol na okraji spoločnosti. Keď práve nie je s partiou svojich kamarátov v opustenej záhradkárskej kolónii, hľadá cestu späť a pokúša sa postaviť na vlastné nohy. Už niekoľkýkrát. Má dobré srdce a hrdý pohľad. K okoliu sa správa tak, ako sa okolie správa k nemu. Obklopuje sa opustenými zvieratami, snaží sa pracovať a sníva o lepšom zajtrajšku. O ľútosť nestojí. Svoj život by za nič nevymenil. Jeho príbeh sledujem s absolútnym rešpektom a pokorou.

 

Krátke video

 

Utečenci na srbsko-chorvátskych hraniciach, Tomáš Rafa - Čestné uznanie, video

Českí dobrovoľníci pomáhajú uviaznutým utečencom na hranici Bapska-Berkasovo.

266
Youtube
Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím