Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Pre našu zohratú cestovateľskú trojicu architektov Čupka- Frtús- Kupkovič bola nedávno takýmto cieľom nevšedná architektúra Guggenheimovho múzea v baskickom Bilbau. Toto dielo je ikonou dekonštruktivistickej architektúry konca 20. storočia od Franka O.Gehryho ( 1929).
Tento kanadský architekt je mimoriadnou osobnosťou súčasnej architektúry, nositeľ najvyššieho ocenenia za architektúru Pritzkerovej ceny. Jeho nápadité dekonštruktivistické diela sú neprehliadnuteľnými dominantami mnohých miest sveta.
Nebol to náš prvý kontakt s Gehryho architektúrou. V roku 2003 sme počas našej cesty obdivovali jeho čerstvo dokončenú dychvyrážajúcu koncertnú sieň v Los Angeles pár dní pred jej slávnostným otvorením. Tancujúci dom v Prahe či barcelonskú rybu - šupinatú plastiku na brehu mora sme videli krátko po ich realizácii. O to viac sme sa tešili na Bilbao s najvýraznejšou realizáciou tohto autora.
Bilbao - polmilionové najväčšie mesto baskického Španielska bolo do konca 80-tych rokov turisticky nie veľmi príťažlivou destináciou. Malo charakter prístavného trochu ošumelého zväčša priemyselného prístavného mesta so zanedbanou infraštruktúrou.
Zásadný prelom nastal po veľkorysej ponuke magistrátu mesta Bilbao darovať časť pozemkov s plochou 28 000 m2 pozdĺž rieky Nervión nadácii Solomona R.Guggenheima, známeho amerického zberateľa umenia. Zámerom bolo vybudovať výnimočnú kultúrnu stavbu a revitalizovať túto zanedbanú časť mesta.
Do súťaže k vypracovaniu návrhov na novú galériu boli vyzvané tri renomované architektonické ateliéry - Američana Gehryho, Japonca Isozakiho a rakúskeho Himmelb(l)au. Zvíťazil Gehryho návrh.
Výsledkom realizácie je mimoriadne expresívna skulpturálno-dekonštruktivistická architektúra galérie s dĺžkou 250 m na brehu rieky Nervión. Dnes je považovaná za ikonu tejto epizódy novodobých dejín architektúry. Realizácia prebiehala v rokoch 1993-1997. Okolité doky boli upravené na múzeum námorníctva a celé mesto postupne menilo svoj charakter vplyvom záujmu silných investrov.
Múzeum či galériu Guggenheim sme si obhliadli z lode, citybusu, pešo zvonka i zvnútra. Boli sme očarení bohatosťou tvarov, kombináciou materiálov a celkovou kompozíciou komplexu. Hlavne tvarovo rozohratá fasáda pozdĺž rieky pripomínajúca štylizovaný tvar lode s plachtami meniacimi farby v rôznom dennom svetle je veľmi pôsobivá. Dojem umocňujú jej reflexy v plytkom 30cm bazéniku evokujúcom neďaleké more.
Nepredstaviteľná bola pre nás projektová príprava tohto rozsiahleho objektu a jeho tvarovo bohatej architektúry. Pred projektovou prípravou bol zhotovený verný model celej stavby, na ktorom boli overené tvary a proporcie hmôt.
Pri projektovaní i výrobe jednotlivých prvkov bol použitý jeden z najvýkonnejších počítačových softvérov leteckého a vesmírneho priemyslu. Ním bolo možné graficky zdokumentovať tvarovo bohatú priestorovú štruktúru oceľovej konštrukcie pre výrobu jednotlivých prvkov a ich montáž.
Veľmi pôsobivá je kombinácia použitých povrchových materiálov. V exponovanej polohe pozdĺž rieky v tvarovo bohatých hmotách prevládajú jemno štruktúrované titánové plechové obklady v jednotnom rozmere, ktoré v premenách denného svetla menia svoju farbu. Pri každej našej návšteve sme mali iný estetický zážitok.
Kubické pravouhlé hmoty v zadných traktoch sú obložené vápencovými obkladovými doskami okrovej farby fixovanými do oceľovej konštrukcie s tepelnou izoláciou. Obkladový materiál bol privezený z takmer 1000 km vzdialených lomov v južnom Španielsku.
V tejto menej exponovanej polohe sú umiestnené prevádzky adminitratívne a depozity. Ukľudnené hmoty, tvarovanie fasád i použité materiály v komplexu sa disciplinovane primkýňajú k okolitej historickej mestskej zástavbe.
Presvetlenie interiérov je horné v kombinácii s veľkorysými zasklenými zvislými plochami stien vstupnej haly. Interiérové výstavné priestory sú priestorovo rozsiahle s výborným umelým osvetlením a flexibilitou ich tvarovania. Mali sme šťastie, že v čase našej návštevy bola nainštalovaná rozsiahla výstava sochárskych diel Pabla Picassa, doplnená artefaktami a filmami o autorovi. V najväčšom výstavnom priestore nás svojimi rozmermi ohúrili 12 m vysoké kovové plastiky domáceho Richarda Serru nazvané Hmota času, v ktorých sa návštevník môže pohybovať a zablúdiť. Potešil nás aj Andy Warhol a svieže moderné diela rôznych autorov...
Veľkorozmerové výtvarné diela dominujú predpriestorom galérie aj v exteriéri. Nenápadný hlavný vstup sa trochu stráca medzi slnečníkmi kaviarenskej terasy. Návštevníkov víta osem metrov vysoká realistická plastika sediaceho psíka Puppyho, maskota mesta, pokrytá živými kvitnúcimi rastlinami. Je vďačným objektom pre turistické „ selfíčka“.
Nábrežnú promenádu osviežujú mohutné kovové plastiky. 9m bronzová tarantula na vysokých nohách chráni svoje oranžové vajíčka ako symbol materstva. Kompozícia plastiky s leštenými guľami reflektuje tvary architektúry v pozadí.
Promenáda graduje jednoramenným schodiskom do dominantnej veže. Tento kompozičný akcent objektu je umiestnený v tesnej blízkosti stožiara lanového mosta. Zdal sa nám ako značne kolízne spolužitie...
Príbeh mesta Bilbao potvrdzuje, že originálna a nevšedná architektúra môže byť pre mesto živou vodou...
Ing. arch. Jozef Frtús