Advertorial

Energeticky úsporné okná aj pre nízkoenergetické domy

Výber okien je pri stavbe či rekonštrukcii kľúčovou investíciou a systém SYNEGO od REHAU prináša komplexné riešenie s dôrazom na...

Za dverami Dorsis nájdete nielen bezpečie a pokoj, ale aj eleganciu a nadčasový design

Integrované dverové systémy predstavujú riešenie, ktoré spája vysoké technické nároky s architektonickou...

Myotis stôl - "menej je viac"

Dá sa šetriť bez ujmy na dizajne?

Imperiálna kvalita zvukov a emócií z prírody. Spoznajte koncertnú sieň vo Weikersheime v Nemecku

Architekti zo štúdia HENN stavili na prirodzenosť dreva, precízne navrhnutú akustiku a premyslený...

Dizajn bez kompromisov: detail, ktorý mení spôsob otvárania dverí

Tiché a bezkontaktné dovieranie dverí dopĺňajú ergonomické madlá v rôznych dizajnových a funkčných prevedeniach, vrátane...

Rodinný dom Vinje, Slovinsko

Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.

Tvárnice Silka pomohli výrazne urýchliť hrubú stavbu bytového domu v centre Bratislavy

Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...

Tradičná slovenská architektúra sa v Lietave snúbi s vysokými požiadavkami na súčasné bývanie

Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...

NEXUM - novinka v portfóliu industriálnych priečok Dorsis Digero

Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...

Kľučka ERA z dielne M&T ako odraz súčasnej éry

Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Otvorený list Slovenskej komory architektov Ministrovi dopravy SR k publikovaným informáciám o pripravovanej výstavbe stanice pre vysokorýchlostné vlaky v Stupave a rekonštrukcii Hlavnej stanice v Bratislave

Pri oboch komunikovaných zámeroch odporúčame zvoliť procesy obstarávania zamerané na kvalitu samotných návrhov, akými sú súťaže návrhov alebo súťažný dialóg.
Diskusia
Slovenská komora architektov25.10.2024
6630+41
Otvorený list  Slovenskej komory architektov Ministrovi dopravy SR k publikovaným informáciám o pripravovanej výstavbe stanice pre vysokorýchlostné vlaky v Stupave a rekonštrukcii Hlavnej stanice v Bratislave

Vážený pán minister,

Slovenská komora architektov (SKA), stavovská organizácia združujúca autorizovaných architektov a architektky a autorizovaných krajinných architektov a architektky, sa oboznámila s Vašim vyhlásením publikovaným 14. 10. 2024, v ktorom uvádzate, že v Stupave by mala v budúcnosti vzniknúť stanica pre vysokorýchlostné vlaky, s pracovným názvom Bratislava – západ a zároveň Železnice SR pripravujú rekonštrukciu Hlavnej stanica v Bratislave a v krátkom čase by mali vyhlásiť obstarávanie na zhotoviteľa projektovej dokumentácie.

Predstavenstvo SKA sa stotožňuje s nutnosťou rozvoja a obnovy železničnej infraštruktúry na Slovensku, vrátane neodkladnej prestavby bratislavskej Hlavnej stanice. Sme však presvedčení, že je dôležité, aby boli takéto strategické rozhodnutia podporené odborne nespochybniteľným analytickým materiálom a transparentným procesom verejného obstarávania, čo zaistí kontinuitu prípravy a výstavby bez zbytočných pochybností, ktoré môžu spôsobiť zdržanie alebo zastavenie projektu.

Metóda verejného obstarávania projektov vo Vašom vyhlásení nebola konkretizovaná, dôrazne však odporúčame pri oboch komunikovaných zámeroch zvoliť procesy obstarávania zamerané na kvalitu samotných návrhov, akými sú súťaže návrhov alebo súťažný dialóg. Tiež odporúčame zapojenie všetkých dotknutých strán a aktérov v rozsahu, v akom si to takéto exponované zadania vyžadujú. Obzvlášť v prípade Hlavnej stanice v Bratislave a jej okolia vyvstáva potreba hlbokej integrácie dopravnej infraštruktúry do živého organizmu mesta v jeho centrálnej zóne.

Pre kontext je potrebné uviesť, že v nedávnej minulosti Hlavné mesto SR Bratislava, v spolupráci so Železnicami Slovenskej republiky a Ministerstvom dopravy SR, pripravovali súťaž návrhov, v ktorej sa uvažovalo s komplexnou obnovou bratislavskej Hlavnej stanice zahŕňajúcej okrem rekonštrukcie samotnej budovy a nástupíšť aj riešenie celej priľahlej mestskej zóny na pozemkoch z väčšej časti vo vlastníctve štátu, z menšej vo vlastníctve Hlavného mesta.

Z prípravných prác na uvedenej súťaži vyplynulo, že jednoduchou obnovou existujúcej budovy Hlavnej stanice nie je možné dosiahnuť uspokojivé riešenie zanedbaného územia, ktoré dlhodobo nespĺňa bežné nároky na centrálnu železničnú stanicu hlavného mesta európskeho štátu ani nároky na kvalitne fungujúcu mestskú štruktúru. Táto nedostatočnosť generuje negatívne spoločenské javy, nebezpečné prostredie v nevyhovujúcom technickom stave a zlý obraz hlavného mesta aj štátu v očiach všetkých užívateľov územia, či už sa jedná o dochádzajúcich pracujúcich, študentov, turistov a ďalších. Komplexnosť témy a potrebného rozsahu riešenia dokumentujú aj výsledky súťaže návrhov na dané územie z roku 2001, verejné odborné diskusie i výstupy mnohých akademických prác.

V európskych krajinách je dobrou praxou, že konkrétna podoba usporiadania územia (urbanizmus) a riešenie spoločensky významných budov, priestranstiev a zariadení (architektúra) sa hľadajú v súťažiach návrhov alebo v súťažných dialógoch, v rámci ktorých súťažia široké odborné tímy zložené najmä z architektov, urbanistov, odborníkov na dopravu, krajinných architektov a ďalších expertov. Z nich odborná porota vyberá na základe vyhodnocovania a vzájomného porovnávania kvality jednotlivých návrhov. Víťazný návrh potom vytvára prísľub optimálneho riešenia zadania pri dopracovaní v nadväzujúcich projektových fázach. Takýmto spôsobom sa postupovalo napríklad pri týchto projektoch v susedných krajinách:

- Nové hlavní nádraží Brno, súťaž vyhlásená Správou železnic a Statutárnim městem Brno,

- Nový Hlavák (resp. Nové hlavní nádraží, Praha), súťažný dialóg vyhlásený Hlavním městem Praha, Dopravním podnikem hl. m. Prahy a Správou železnic,

- štyri už ukončené súťaže návrhov na terminály VRT (Praha Východ, Roudnice nad Labem, Jihlava, Hranice na Moravě) a jedna v príprave (Terminál Kořenice - Bečváry), vyhlasovateľom je Správa železnic,

- stanica Budapest Nyugati.

Vážený pán minister, domnievame sa, že aj vzhľadom na vyššie uvedené, je naďalej priestor na prehodnotenie zvoleného postupu v prospech metódy verejného obstarávania, ktorá bude viesť k získaniu a realizácii architektonického návrhu na úrovni zodpovedajúcej vysokému spoločenskému významu zamýšľaných investícií. Slovenská komora architektov je pripravená spolupracovať na výbere vhodného modelu verejného obstarávania priorizujúceho kvalitatívne parametre a poskytnúť odbornú pomoc a poradenstvo každému subjektu, ktorý sa rozhodne pre prípravu a realizáciu súťaže návrhov, vrátane projektov modernizácie železničnej infraštruktúry na Slovensku. Veríme, že architektúra má potenciál byť nástrojom pozitívnej transformácie spoločnosti a prostriedkom pre zvyšovanie kvality života v slovenských obciach a mestách. 

Otvorený list SKA Ministrovi dopravy SR na webovej stránke SKA

Vložené
25. október 2024
0
663

Načítavam diskusiu...

Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím