Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Identita neznámeho maliara pritom aj naďalej ostáva nejasná. Vieme o ňom, že na konci 15. storočia patril do väčšieho kolektívu umelcov na Spišskej Kapitule, v roku 1505 ho stretávame ako spoluautora jedného oltára v Bardejove. Približne v tom istom čase už spolu s vlastnou väčšou dielňou pracoval na oltári pre okoličnianskych františkánov-observantov. Vzápätí ale ešte stihol dokončiť dva oltárne triptychy pre neďaleký zemepanský kostol v Smrečanoch (1510). Z Liptova sa neskôr dostal do Košíc, kde v roku 1516 datoval jeden z najkrajších oltárov Dómu sv. Alžbety – Oltár Navštívenia Panny Márie. Tým sa jeho vlastná umelecká stopa stratila, no v Košiciach a okolí stihol vychovať niekoľko kvalitných nasledovníkov (Monogramista L.A.).
Majster z Okoličného bol typickým dieťaťom svojej doby: v umeleckej konjunktúre spišského sakrálneho umenia dokázal relatívne rýchlo reagovať na vzrastajúci dopyt po veľkých a spektakulárnych oltároch i rozlišovať špeciálne požiadavky objednávateľov. V Okoličnom spolupracoval s Majstrom Pavlom z Levoče a personál svojej dielne prispôsoboval dynamicky sa meniacim podmienkam. V procese rýchlej produkcie tabuľových obrazov mu pomáhali hojné citáty z nemeckých grafických listov, predovšetkým od Israhela van Meckenem a Martina Schongauera. Na výstave preto dostali pomerne veľký priestor grafické inšpirácie z prelomu 15. a 16. storočia.
Pritom ale Majster z Okoličného nebol žiadny kopista. Naopak – svoje kompozície zostavoval veľmi kreatívne. Obrazy v dielni kolovali v rukách viacerých maliarov, ktorí na vzájomnú komunikáciu používali rad značiek. Tieto „skratky“ dnes vidno už iba pri špeciálnom – infračervenom svetle. Takéto detaily sú pozoruhodným dokladom spôsobu práce stredovekých ateliérov a – tak v prípade citátov z grafiky, ako aj maliarskej technológie – poukazujú na vysoký stupeň racionalizácie pracovných postupov.
Osobitné miesto na výstave dostala samotná architektúra kláštorného kostola v Okoličnom – najväčšej sakrálnej stavby na Liptove. Ide o unikát, v gotickom staviteľstve na Slovensku vo viacerých ohľadoch bez precedensov. Súdiac podľa zachovaných kamenárskych značiek, najbližšou súvisiacou architektúrou je farský Kostol sv. Kríža v Kežmarku – doména rodu Zápoľských. Štefan Zápoľský, a po jeho smrti (1499) jeho vdova Hedviga Tešínska stáli pravdepodobne aj za dokončením a interiérovým vybavením kláštorného kostola v Okoličnom. Architektúru prezentujeme vo forme digitálneho 3D modelu (G – Ateliér, Július Rybák, Stanislav Krajňák) a viacerých analytických pohľadov do interiéru, na exteriér či na dobový krov z prelomu 15. a 16. storočia. Kežmarok na výstave zastupuje vynikajúca socha sv. Sebastiana z tamojšieho farského kostola, ktorá je zároveň ojedinelým príkladom citátu grafického motívu od Martina Schongauera v „3D verzii“.
Výstava sa vyznačuje pomerne netradičnou inštaláciou (Marcel Benčík). Jej úlohou bolo nájsť kompromis medzi asociáciou oltárnej architektúry a súčasnou „múzejnou“ prezentáciou stredovekých artefaktov. Výsledkom je extravagantný priestor, ktorý diváka skôr neverbálne naviguje k hľadaniu funkcie a významu stredovekého obrazu, než že by mu ich servíroval doteraz zaužívanými výstavnými prostriedkami. Na otvorenú komunikáciu s návštevníkmi priamo na výstave slúži „laboratórium“ s ďalšími obrazovými aj textovými informáciami. Jeho súčasťou je tiež interaktívna aplikácia, ktorá priamo na mieste umožňuje vytvárať koláže „gotických“ obrazov a tak aj lepšie pochopiť možnosti, akými boli limitovaní umelci neskorej gotiky.
Okrem podrobného katalógu diela Majstra z Okoličného sme pri príležitosti výstavy vytvorili virtuálnu rekonštrukciu bývalého hlavného oltára Panny Márie. Digitálnu stopu celého projektu čoskoro korunuje špecializovaná webová stránka (www.mzo.sng.sk) s ďalšími pohľadmi na neskorostredoveké maliarstvo Slovenska.
Sprievodný program výstavy
Nedeľa 10. 9. | 15.00
Siesta v galérii: Majster z Okoličného a gotické umenie Spiša okolo roku 1500
Nedeľný pohodový výklad uvedie dielo neskorogotického maliara na pozadí nových technológií.
Esterházyho palác, 2. poschodie, Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava
Vstup voľný
Štvrtok 21. 9. | 18.00
Kurátorský výklad: Dušan Buran & Majster z Okoličného
Kurátorský výklad Dušana Burana na výstave Majster z Okoličného a gotické umenie Spiša okolo roku 1500.
Esterházyho palác, 2. poschodie, Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava
Vstupné: 4 € / 2 €
Nedeľa 24. 9.| 15.00
Siesta v galérii: Majster z Okoličného a gotické umenie Spiša okolo roku 1500
Nedeľný pohodový výklad uvedie dielo neskorogotického maliara na pozadí nových technológií.
Esterházyho palác, 2. poschodie, Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava
Vstup voľný
Sunday, October 1 | 4.00 p.m.
Sunday Rest: Master of Okoličné and Gothic Art of Spiš around 1500
A Gothic painter named after the altar’s location belonged to the best artists of his time in Central Europe. Apart from his works, the exhibition presents also painting technology, latest findings in restoration and architecture research. The lecture will be aimed at the quality of painter’s works overlapping local importance.
Esterházy Palace, 2nd floor, Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava
Free admission
Informácie o ďalších programoch budú zverejnené v programových bulletinoch a na www.sng.sk