Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
14. december 2020
1
1615

Zobrazovacie plochy v architektúre - výsledky súťaže

Ako môžu nové technické možnosti vplývať na podobu objektov, ktoré navrhujeme?
Zobrazovacie plochy v architektúre - výsledky súťaže

Porota hodnotila 5 súťažných návrhov. Návrhy ilustrujú široký výsek zo spektra možných aplikácií zobrazovacích panelov v architektúre. Prišli aj striedme a pragmatické riešenia, realizovateľné ihneď - za použitia súčasných technológií a produktov z portfólia Samsung. Aj návrhy vizionárske a koncepčné - ktoré potrebujú ešte nejaký čas, kým sa do do praxe neuvedú nové zobrazovacie možnosti...

Z architektonického uhla pohľadu boli predložené tiež dve skupiny návrhov. Autori prvej skupiny rozprúdili diskusiu o tom, ako môžu zobrazovacie plochy zmeniť pohľad na architektúru. Autori druhej skupiny pracovali viac, alebo menej invenčne s integrovaním displejov do zaužívaných prvkov architektúry. Obidva prístupy sú legitímne a ponúkajú zaujímavé riešenia. Porota sa rozhodla uprednostniť návrh, ktorý patrí do prvej skupiny.

Hodnota víťazného návrhu spočíva v tom, že zobrazovacia plocha nie je iba nosičom vizuálnej informácie, ale stáva sa integrálnou súčasťou architektúry. V predloženej podobe je akýmsi filtrom, závojom, ktorý je schopný rôznych medzipolôh. Od totálnej transparentnosti po totálnu uzavretosť. Ponúka obyvateľovi širokú škálu interakcií s vonkajším prostredím. 

Samozrejme to vyvoláva otázky: Je ešte dôležitá materialita? Nie je archetypálna forma domu so sedlovou strechou, ktorú autori zvolili v protiklade k tomu, čím chce návrh byť? Kde je miesto architekta pri tvorbe priestoru, ktorého plášť je “dematerializovaný”, ponúkajúci širokú škálu priehľadností? Nie je nakoniec display príliš zastaralá techológia pre takéto úvahy? Nemali by sme hovoriť skôr o fyzikálnych a grafických poliach, definujúcich priestor a hranicu medzi interiérom a exteriérom?

Rozhodovanie nebolo jednoduché. Najviac diskutované boli návrhy “A”, “B” a “D”. Fakt že návrh “A” vyprovokoval najživšiu diskusiu, presvedčil porotcov, že si zaslúži byť víťazom súťaže.

V každom prípade je zrejmé, že veľké grafické panely nebudú iba čiastkovým doplnkom, ale v blízkej dobe sa stanú (pre svoje neoddiskutovateľné výhody) integrálnou súčasťou architektúry. V nasledujúcich rokoch predpokladáme silný nárast ich použitia vo verejnom priestore i v interiéroch. Práve preto je potrebné zintenzívniť odbornú diskusiu a skúmanie najvhodnejších foriem a možností ich použitia, aby nezvyšovali nechcený vizuálny smog, ale naopak, aby si našli svoje miesto tam, kde vedia prispieť k vizuálnej, informačnej a estetickej kvalite prostredia.

Ďakujeme všetkým súťažiacim za návrhy. Víťazom prajeme, aby si užili cenu. Veríme, že pomôže nielen pri tvorbe nových pekných diel, ale aj pri ich prezentácii klientom a získavaní ďalších zákaziek :-)

 

 

Súťažný návrh "A" - Ľudmila & Erik Atelier

 

 

2. miesto: súťažný návrh "B" - architektonický ateliér SIMPLE CODE / Laco Bartko, spolupráca: Adam Králik
Cena: smartfón Samsung Galaxy S20 Ultra 5G

LIBRETO

„Umenie spočíva v obmedzení. To najkrajšie na obraze je vždy rám.“
Gilbert Keith Chesterton

KONCEPT

Rozhraniu nekonečného sférického obojstranného povrchu rámu obrazu vpisujeme atribúty nepretržitého miesta. Rám obrazu vymedzuje priestor in/out a rozhrania obrazu definujú svoj avers a revers, ktoré vzájomne interagujú ako panoramatické okná ne/skutočného sveta.

TRECHNICKÉ RIEŠENIE

Zobrazovacie panely sú radené do kruhového prstenca a ich obrazovky sú aplikované na jeho vnútornom i vonkajšom rozhraní. Vznikajú tak dva nekonečné panoramatické obrazy, ktoré eliminujú konštrukčný rub s pohľadovým lícom, a vymedzujú len čistú zobrazovaciu plochu.
Zobrazovacia plocha levituje zavesená v priestore, čo umožňuje jej rotáciu v osiach – obraz tak umožňuje tretiu sférickú dimenziu. Alebo je zobrazovacia plocha fixovaná k priestoru svojou pôdorysnou stopou, alt. na stojkách.

APLIKÁCIA

Synagóga Žilina - umelecká inštalácia v galerijnom priestore
Nádvorie Primaciálny palác Bratislava – dočasná inštalácia počas DAAD (Dni architektúry a dizajnu)
Panteón Rím - umelecká inštalácia
La Rotonda Vicenza - umelecká inštalácia

príklady použitia obrazu:
umelecká inštalácia – in panoráma harmónie lesa, out panoráma energie búrky
umelecká inštalácia – in čelná kamera, out kamera záhlavia
informačná tabuľa - in tok dát 1, out tok dát 2
inštalácia počas DAAD - in prezentácia dát 1, out prezentácia dát 2

 


3. miesto: súťažný návrh "D" - Parametr studio
Cena: 20 000 mAh powerbanka a slúchadlá Samsung Galaxy Buds Live.

 


Súťažný návrh "C" - Sára Pavlová

 

 

Súťažný návrh "E" - Teo Hojda

 

Porota pracovala v zložení:
Štefan Moravčík, architekt, Archinfo.sk
Matúš Bišťan, architekt
Ivona Šarochová, Samsung Electronics Czech and Slovak
Peter Tvrdoň, Samsung Electronics Czech and Slovak
Petr Ritz, Samsung Electronics Czech and Slovak

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím