Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
27. máj 2016
0
224

S Henrietou Moravčíkovou o majákoch a prízrakoch

Pátranie po tom, prečo sa u nás práve za socializmu darilo výnimočnej architektúre som začal rozhovorom s profesorkou Henrietou Moravčíkovou.
S Henrietou Moravčíkovou o majákoch a prízrakoch

Rozprával sa Juraj Kováčik . 

Akadémia vied má Ústav stavebníctva a architektúry v rozsiahlom areáli, vlastne parku pri lese, s kľukatými cestičkami a ledabolo označenými budovami. Pokoj a kľud tu kontrastuje s kakofóniou rušnej premávky na neďalekej Patrónke. Do areálu som vošiel zadným vchodom. Chvíľu som blúdil, kým ma domáci okoloidúci nasmerovali k tej správnej budove, ktorá leží, ako ináč, na druhej strane parku hneď pri hlavnom vchode. Pri vysvetľovaní cesty používali skratku ÚSTARCH a ja som si pripadal, ako keby ma popletený časostroj preniesol do jedného z románov bratov Strugackých. Ťažko si predstaviť lepšie miesto pre robenie rozhovoru o významných stavbách socializmu.

JK: Začnem úplne zoširoka. Hovorí sa, že architektúra funguje ako veľmi dobrý obraz spoločnosti a spoločenskej situácie svojej doby. Výrazné alebo významné stavby sú pamätníky, ktoré v sebe konzervujú obraz toho, ako spoločnosť v tej dobe fungovala. Je to pravda alebo je to tak trochu idealizovaný pohľad na architektúru?

HM: Je to vlastne už až také klišé. Architektúra, svedectvo dôb. Ale v podstate to samozrejme je pravda. Nedá sa tomu nič vytknúť. Obraz, ktorý o danej dobe takto dostávame je na jednej strane pravdivý a na druhej strane deformovaný. Pravdivý je preto, lebo sa nám zachovajú tie najlepšie diela danej doby, tie, ktoré stavali v najväčšom množstve a najviac determinovali dané prostredie. Ale nie sú to všetky diela, ktoré sa v tej dobe vytvorili, takže to, čo nám zostáva, je len fragment. Ten ale súčasne dobre hovorí o tom, čo boli preferencie tej spoločnosti. Keď sa nám zachovali stredoveké hrady, tak je zrejmé, že ťažisko finančných zdrojov putovalo do hradov. Keď sa nám zo socializmu zachovali panelové sídliská a veľké monumenty, tak je jasné, kam peniaze išli. Je to vlastne stále platná téza. Architektúra je svedectvo doby.

Celý rozhovor si nájdete na stránke Hentak.

fotografie: Juraj Kováčik
Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím