Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Podnetom k testu bola často kladená otázka: ...”ako budú elektrobicykle vyzerať o 5 rokov?”... Väčšina odbornej verejnosti sa zhodne na nasledovnom trende: ...“motory budú menšie, ľahšie, viac integrované, bicykle sa priblížia vzhľadom normálnym, neelektrickým modelom”...
Zdá sa, že budúcnosť zaklopala na dvere. Testovaný Lapierre e-Zesty AM 9.0 Ultimate bol do veľkej miery fyzickým zhmotnením takto definovaného trendu.
Je to svojim spôsobom novátorský model. Priekopník novej subkategórie elektrobicyklov. Prvé správy a zverejnené údaje budili veľké očakávania. Preto sme ho vybrali na test a pokúsili sa zistiť jeho silné, prípadne slabšie stránky.
V súčasnosti je hlavná línia elektrobicyklov, ktoré sú na trhu (výkonmi svojich motorov i váhou) značne vyrovnaná. Typickými pohonnými jednotkami sú napríklad Shimano Steps E8000 (70 Nm), Brose Drive S Mag (90 Nm), prípadne nový Bosch Performance CX 2020 (75 Nm)... Sú to motory s citeľným točivým momentom (uvedený je v zátvorkách). V praxi umožňujú niekoľkonásobné zvýšenie svojho nominálneho, maximálne povoleného “papierového” výkonu 250 W.
Váha prevažnej väčšiny dostupných slušných elektrobicyklov sa pohybuje v rozmedzí od 21 do 25 kg.
Lapierre si pri modeli e-Zesty zvolil vlastnú cestu. Zaumienili si priniesť model, ktorý zmenší rozdiely medzi elektrobicyklami a ich štandardnými neelekrickými náprotivkami. Súčasne zachová jazdcovi väčšinu výhod elektrickej podpory. Jednoducho cieľom bolo vyrobiť čo najľahší model, zároveň dosť robustný na drsné použitie v teréne, naviac motorizovaný čo najlepším dostupným malým motorom.
Vývojári v Lapierri skúsili spojiť pevný a relatívne ľahký celokarbónový rám, modernú geometriu (na návrhu a testovaní ktorej sa podieľal Nico Vouilloz, bývalý majster sveta v zjazde) a kompaktný stredový motor Fazua Evation do jedného celku.
Ako sa im to podarilo?
Je zrejmé, že Lapierre e-Zesty je iný, ako ostatné elektrobicykle. Váži niečo nad 18 kg (v závislosti od veľkosti a vybavenia). Geometriou a vzhľadom pripomína “obyčajný” bicykel. Váži menej ako ostatná “ebajková” konkurencia. Má slabší motor s točivým momentom 60 Nm a batériu s menšou kapacitou (250 Wh). Menej váhy, menej energie. Je to zle, alebo dobre? Je to slepá cesta, alebo naozaj začiatok nového trendu?
Asi najlepšiu odpoveď poskytne osobná skúsenosť. Máme možnosť testovať model v konfigurácii E-Zesty AM 9.0 Ultimate a skúsime sa podeliť s poznatkami, ktoré sme získali.
Na prvý pohľad vidno, že výsledkom je jeden z nasubtílnejšie pôsobiacich elektrobicyklov. Z bočného aj z predného pohľadu si zachováva štíhlu siluetu. Nepodobnú väčšine konkurentov. Batéria je plne integrovaná v prednej rámovej trubke. Motor je skoro neviditeľný. Laik si ho ľahko zamení s “normálnym” (neelektrickým) robustnejším endurobajkom. Chýba aj typický “hrb” motora pri stredovom zložení.
Dovolíme si tvrdiť, že esteticky je to v súčasnosti jeden z najkrajších a najčistejších, športovo posobiacich dizajnov elektrobicykla. (Možno architektom by sa viac páčil ešte elementárnejší dizajn. Podoba testovaného bicykla, aj striebrosivej farebnej kombinácie s oranžovými akcentmi, je však nadštandarne priaznivá).
Asi najväčším špecifikom riešenia je použitý motor. Motory Fazua sa už dlhší čas používali a skúšali vo viacerých typoch bicyklov. Mnohokrát aj v cestných modeloch. Lapierre e-Zesty, je však prvý “čistokrvný” horský celoodpružený elektrobicykel s týmto motorom, s vyšším zdvihom, navrhnutý a určený do naozaj náročného terénu.
Použitá pohonná jednotka, motor Drive Fazua Evation - je kompaktný, ľahký, aj s prevodovkou váži 4,61 kg. Má vymeniteľnú batériu (250 Wh), krútiaci moment 60Nm, sledovanie kadencie a 3 rôzne režimy podpory, použiteľné až do legislatívne stanoveného rýchlostného limitu 25 km/hod. LED diódy na ovládači na riadidlách priebežne informujú o stave batérie. Je to inovatívne a progresívne riešenie, umožňujúce viac integrované zabudovanie do rámu elektrobicykla ako u konkurecie.
Motor je súčasne najväčšou prednosťou i hendikepom bicykla.
Na jednej strane umožňuje výbornú váhu celej zostavy, kompaktné skoro neviditeľné zabudovanie do rámu, príjemné záberové charakteristiky a plynulý, minimálne hlučný chod. Papierový krútiaci moment elektromotora tiež nie je zlý.
Na druhej strane sa však trvalým výkonom nemôže porovnávať so svojimi silnejšími, súrodencami. Jednoducho je slabší. Výsledok nevieme presne zmerať, ale praktická pomoc poskytnutá jazdcovi sa podľa vlastných skúseností pohybovala niekde na úrovni dvoch nižších stupňov podpory motora Shimano Steps 8000. (Závisí to dosť od aktuálneho individuálneho softvérového nastavenia jednotlivých motorov).
Pre rozhodnutie sa o tom, či si e-Zesty kúpiť je najdôležitejším kritériom účel použitia. Je výborný pre široké spektrum využitia s výnimkou skupinového jazdenia s kamarátmi, používajúcich “silné” elektrobicykle.
Ak chcete bicykel prevažne pre spolujazdu z “nadupanou svorkou” elektrifikovaných kamarátov, tak tento bicykel pre Vás nie je určený.
Pre všetky ostatné účely je e-Zesty mimoriadne vhodný.
Niekoľko postrehov z testovania:
Výborná geometria je zárukou veľmi dobrých jazdných vlastností.
V praxi je svojim výkonom určený pre pre použitie v náročných terénoch. Zdolali sme s ním aj dlhé, značne strmé stúpania (hoci trochu miernejším tempom). Dolu kopcom nezaprie gény konštruktérov. Nerovné povrchy a zjazdy sú jeho silnou stránkou. Tu exceluje. Jazdné vlastnosti sú vysoko športové.
Kompaktná zadná stavba, nízko položený "zabudovaný" tlmič, progresívna geometria a kvalitné komponenty sú charakteristickými konštrukčnými prvkami podporujúcimi výborné jazdné vlastnosti modelu.
Napriek "ostrým" športovým génom je e-Zesty tiež výborným nástrojom aj na kondičné jazdenie s trvalou elektopodporou. Nástrojom na citeľné rozšírenie dostupného rádiusu. Na zvládnutie terénov, na ktoré nám doteraz nestačil dych. Na to, aby aj menej výkonní členovia skupiny dokázali držať krok so svojimi vytrénovanými kamarátmi… Dokonca aj na vyrovnanie rodovej (ne)rovnosti (aj keď dievčatá vládzu niekedy viac ako chlapci :-) Výborný nástroj aj pre seniorov so športovým duchom, ktorý pomáha vymazať hendikep veku.
Sú to dokonca dva bicykle v jednom.
V priebehu pár sekúnd môže byť z elektrobicykla normálny neelektrický “trejlbajk”. Bez batérie, bez motora a súčasne aj ľahší o všetky tieto elektrokomponenty.
Naopak, jedným “klikom” zas naopak - vložením integrovaného “drivepacku” (motor + batéria), máme k dispozícii funkčný elektrobicykel.
(Poznámka: vyberanie drivepacku z rámu je jednoduché a rýchle. Chce to však trochu “grifu”. Chvíľu nám trvalo nájsť ten správny úchop. Neskúšajte izolovane tlačiť iba na tlačidlo zámku na vrchnej strane trubky. Je potrebné naraz zatlačiť palcami na čierne vrchné tlačidlo zámku a súčasne ostatnými prstami naopak z opačnej (spodnej) strany protitlakom pritlačiť drivepack smerom k rámu. Takto to ide ľahko a naozaj v sekunde).
Častá je otázka na dojazd elektrobicykla. Exaktne sa dá určiť ťažko (závisí od zvoleného režimu podpory, konfigurácie terénu a stavu povrchov, po ktorých jazdíme. Transparentnejší ako dĺžkový údaj dojazdu je údaj o nastúpaných výškových metroch (o to viac, že testovanie prebehlo v náročných kopcovitých podmienkach stredného Slovenska). Pri bežnom používaní a rozumnej voľbe motorovej asistencie sme na jednu batériu (250 Wh) mohli počítať s podporou na cca 750 výškových metrov (90 kg jazdec a náročný horský terén).
Omnoho jednoduchšie sa dojazd a trvanie podpory dá vyjadriť pomocou platných fyzikálnych zákonov. Ak budeme používať trvalú 250 W podporu, batéria nám vydrží 1 hodinu jazdy. Ak podpora bude 125 W, batéria vydrží 2 hodiny. Ak nám bude stačiť podpora niečo nad 60 W, tak batéria vydrží viac ako 4 hodiny. (V praxi je však využívanie elektrickej podpory iné, neustále kolíše. Niekedy ju potrebujeme minimálne. V strmých výjazdoch zas najviac).
Je len na nás, ako budeme s energiou hospodáriť. Či si do batoha zoberieme ďalšie batérie, alebo viac zapojíme nohy :-)
Lapierre e-Zesty je o niekoľko kilogramov ľahší ako bežné elektrobicykle (závisí to od modelu a výbavy).
Testovaný model (veľkosť XL) sme odvážili na dostupných domácich (nekalibrovaných) váhach:
prázdny (bez drivepacku) 16,6 kg
s drivepackom 19,9 kg
drivepack 3,30 kg (motor +batéria +obal)
batéria sama 1,38 kg
motor + obal 1,92 kg
Páčilo sa nám:
Špecifiká:
Čo by mohlo byť ešte lepšie:
Záver:
Ak preferujete temperamentný, športový elektrobicykel, s celokarbónovou stavbou a výborným osadením, s jazdnými vlastnosťami blízkymi trail (až enduro) bajkom, ak potrebujete naviac elektropodporu pre Vaše nohy, ak chcete najľahší bicykel v kategórii, navyše obratný a oku lahodiaci - tak Lapierre e-Zesty je tým pravým modelom.
Vybavenie:
Geometria:
Za podporu pri testovaní ďakujeme distribútorovi pre SR a ČR spločnosti Schindler.