Advertorial

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Nové Internorm okno HF 520 ocenené nemeckou cenou za dizajn German Design Award

Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

BIGMAT International Architecture Award 2025 - prihlasovanie

Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Zimný prístav v Bratislave - nevyužitý potenciál

Partnerský portál Čierne diery priniesol zaujímavú reportáž o prístave i o fotografickej súťaži na túto tému.
Tech
Red 114.09.2015
19550+6
Zimný prístav v Bratislave - nevyužitý potenciál

Čierne diery sa dlhodobo venujú technickým pamiatkam i priamo na svojej stránke. Článok o zimnom prístave bol uverejnený aj v Denníku N

Zimný prístav z konca 19. storočia by raz mohol byť súčasťou promenády. Vo svete urobili zo žeriavov autentické kulisy, u nás ich rozoberajú.

Bratislava je mestom nevyužitých príležitostí. Pár krokov od centra preteká veľtok európskeho významu a centrum sa mu uzatvára radom budov, múrov a iných prekážok. Výnimkou je promenáda pri nákupnom centre Eurovea, o to viac však vynikne kontrast pri príchode z Hviezdoslavovho námestia. Pekné miesto, ale skúste si ho predstaviť otvorené smerom k rieke.

Podobnou, historickou nadstavbou promenády by raz mohol byť Zimný prístav z konca 19. storočia. Kedysi to bol jeden z najväčších prístavov v strednej Európe, konali sa v ňom aj Medzinárodné dunajské veľtrhy, na ktorých okrem výrobkov predstavovali najmodernejšie inovácie. Súčasné využitie prekladiska a zimoviska lodí pomaly upadá. Prejsť sa tu znamená pozorovať okrem práce aj hrdzu a prázdnotu.

V rozsiahlom areáli je niekoľko pamiatkovo chránených objektov vrátane remorkéra Šturec, poslednej dochovanej motorovej vlečnej riečnej lode na Slovensku. Nechýba vám lodné múzeum?

Paranorma - levitujúce okná bez limitov
Kľučka ako ikona
Foto – Marek Lohinský

Ochrane sa bránili

Štátna akciovka Verejné prístavy, ktorej patria pozemky, a vlastník objektov Slovenská plavba a prístavy sa však o budúcnosti nebavia rady. V susedstve budujú developeri dva vežiaky Panorama City, areál Twin City a z bývalej stavomontážnej haly spravili nadšenci kultúrny priestor design factory. Zimný prístav je v závetrí. Rozvojový program predpokladá postupný útlm priemyslu v tejto mestskej časti, presunúť by sa mal do oblasti Malého páleniska a Vlčieho hrdla.

Nedávno rozobrali pracovníci prístavu dva zo štyroch starých žeriavov, aby z nich spravili násypky. V zahraničí – nemeckom Hamburgu alebo francúzskom Štrasburgu – urobili z historických žeriavov efektné kulisy moderných miest, kde prúdi život. V Štrasburgu sú žeriavy v noci nasvietené.

Kým sa rozhodovalo o ochrane ďalších objektov (dielne a lodného výťahu), aktivisti začiatkom roka zorganizovali fotografickú súťaž Zaostri na Zimný prístav, aby upozornili na ich hodnoty. Vlastníci totiž proti pamiatkovej ochrane namietali. A ministerstvo kultúry zvyklo v minulosti podobným námietkam vyhovieť, o čom svedčia pivovar Stein a petržalská Smaltovňa.

Klub ochrany technických pamiatok sa následne pokúsil zorganizovať jej vernisáž spojenú s diskusiou priamo v galérii, ktorá sa nachádza v prístave. Majiteľ pozemkov krátko pred konaním podujatie zakázal a muselo sa presunúť do Cvernovky. Dialóg sa nepodarilo nadviazať, no ministerstvo kultúry sa nakoniec rozhodlo dielňu a lodný výťah ochrániť.

Foto – Ema Garajová

Sny o ceste do Perzie

Prístav je dnes jedným z posledných zvyškov najstaršej priemyselnej zóny v Bratislave v okolí Továrenskej a Bottovej ulice. V 70. rokoch tu bolo viac ako 20 menších tovární, píše sa v nedávno vydanej knihe Moderná Bratislava.

Práve blízkosť Dunaja prirodzene súvisela so vznikom priemyselnej zóny, plavba mala dlhoročnú tradíciu. Ľavostranné nábrežie prešlo zásadnou zmenou v poslednom desaťročí 19. storočia. Najskôr sprevádzkovali Most Františka Jozefa (Starý most), potom začali budovať prístav. V dĺžke od dnešného Slovenského národného múzea po Most Apollo vznikol priestor na kotvenie asi 250 lodí. Na také malé mesto, akým bol vtedajší Prešporok (menej než 100-tisíc obyvateľov), to bolo úctyhodné číslo.

Zaujímavé je, že Uhorsko, ako časť vtedajšej cisárskej monarchie, sa finančne na rozvoji prístavu prakticky nepodieľalo. Jeho prevádzka a rozvoj boli v rukách súkromných paroplavebných spoločností.

Dunaj umožňoval otvoriť obchodné cesty smerom na východ. Organizátor veľtrhov – Orientálna spoločnosť – mal záujem vytvoriť lodnú cestu do Odesy, Rostova, Batumi až do Perzie a Turkmenistanu. Východná cesta sa však otvorila až po prvej svetovej vojne, keďže za Rakúsko-Uhorska nebol politický záujem orientovať sa smerom na Rusko, ale skôr na juh.

Foto – Jana Makroczyová

Sklad č. 7 a Dom lodníkov

Po vzniku Československej republiky to bola spolu s Komárnom práve Bratislava, ktorá prevzala úlohu centrálnych lodeníc a prístavov Viedeň a Budapešť. Rozvoj bratislavského prístavu sa sústredil na vybudované bazény a rozširovanie železničnej siete, neboli tu žiadne skladiská ani žeriavy alebo prekladacie zariadenia.

Skladové priestory sa nachádzali pri hlavnom toku od budovy dnešnej Filozofickej fakulty Univerzity Komenského po terajší Sklad č. 7, národnú kultúrnu pamiatku. Podľa plánov mali v týchto miestach vzniknúť tri impozantné budovy podobné Skladu č. 7. Ale svetová hospodárska kríza a druhá svetová vojna zámer prekazili.

V rokoch 1935 až 1940 v prístave zošikmili breh a zaviedli moderný lodný výťah, pomocou ktorého dokázali vytiahnuť lode na breh, bližšie k dielni. Dodnes je funkčný, len nedávno ním vytiahli z vody remorkér Šturec.

V čase Slovenského štátu sa tu architektovi Júliusovi Lehockému podarilo postaviť Dom lodníkov, ktorý nadväzoval aj na odkaz československého funkcionalizmu, hoci tento štýl nebol pre fašistický režim žiaduci. Dnes je Dom lodníkov ďalšou z chránených pamiatok prístavu, spolu s prečerpávacou stanicou, ktorú sme dosiaľ nespomenuli. Traduje sa, že stanicu sa podarilo ochrániť len vďaka náhode. Projektanti a plánovači Mosta Apollo si totiž mysleli, že budova s tehlovou fasádou je pamiatkou, a tak ju nedali zbúrať. V skutočnosti nebola.

Foto – Miroslav Jalšovský

Slávu ukončili bomby

Najväčšiu slávu prístavu prerušilo bombardovanie rafinérie Apollo v roku 1944. Bomby zasiahli aj prístav a potopili takmer všetky lode. Z celkovej dunajskej flotily ostalo necelých desať plavidiel. Škody vznikli aj v Dome lodníkov a dielni.

Po vojne začalo z prístavu postupne ubúdať na úkor inej výstavby. Hodnotná budova Skladu č. 7 je dnes na konci nábrežnej promenády nákupného centra Eurovea. Rekonštrukciu skladu nedokončili ani po ôsmich rokoch od jej začatia. Ešte v 90. rokoch tu chceli zriadiť pobočku Technického múzea, ani túto príležitosť sa však Bratislave nepodarilo využiť.

Foto – Barbora Skalnikova
Foto – Daniela Benková
Foto – Daniela Benková
Foto – Enrico di Stefano
Foto – Ema Garajová
Foto – Ema Garajová
Foto – Helena Matoušková
Foto – Ján Marian
Foto – Ján Marian
Foto – Jana Makroczyova
Foto – Júlia Pavličová
Foto – Linda Kisková Bohušová
Foto – Linda Kisková Bohušová
Foto – Linda Kisková Bohušová
Foto – Marián Kokavec
Foto – Marián Kokavec
Foto – Marián Kokavec
Foto – Martina Poliačiková
Foto – Martina Poliačiková
Foto – Martina Poliačiková
Foto – Martin Gašparík
Foto – Martin Chupáč
Foto – Martin Chupáč
Foto – Michal Janček
Foto – Miroslav Jalšovský
Foto – Marek Lohinský
Foto – Marek Lohinský
Foto – Marek Lohinský
Foto – Martina M. Hladká
Foto – Martin Oravec
Foto – Martin Oravec
Foto – Michal Psota
Foto – Michal Psota
Foto – Pavol Laco
Foto – Pavol Laco
Foto – Pavol Laco
Foto – Pavol Laco
Foto – Peter Drežík
Foto – Petra Šištíková
Foto – Viktor Blaha
Foto – Viktor Blaha
Foto – Viktor Blaha
Foto ˜– Vnately
Foto ˜– Vnately
Foto – Zuzana Trpinská

Zdroj: Martin Lipták, Čierne diery

Poloha na mape

Vložené
14. september 2015
0
1955
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím