Advertorial

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Nové Internorm okno HF 520 ocenené nemeckou cenou za dizajn German Design Award

Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

BIGMAT International Architecture Award 2025 - prihlasovanie

Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

S Henrietou Moravčíkovou o majákoch a prízrakoch

Pátranie po tom, prečo sa u nás práve za socializmu darilo výnimočnej architektúre som začal rozhovorom s profesorkou Henrietou Moravčíkovou.
Diskusia
Red 127.05.2016
2300+4
S Henrietou Moravčíkovou o majákoch a prízrakoch

Rozprával sa Juraj Kováčik . 

Akadémia vied má Ústav stavebníctva a architektúry v rozsiahlom areáli, vlastne parku pri lese, s kľukatými cestičkami a ledabolo označenými budovami. Pokoj a kľud tu kontrastuje s kakofóniou rušnej premávky na neďalekej Patrónke. Do areálu som vošiel zadným vchodom. Chvíľu som blúdil, kým ma domáci okoloidúci nasmerovali k tej správnej budove, ktorá leží, ako ináč, na druhej strane parku hneď pri hlavnom vchode. Pri vysvetľovaní cesty používali skratku ÚSTARCH a ja som si pripadal, ako keby ma popletený časostroj preniesol do jedného z románov bratov Strugackých. Ťažko si predstaviť lepšie miesto pre robenie rozhovoru o významných stavbách socializmu.

JK: Začnem úplne zoširoka. Hovorí sa, že architektúra funguje ako veľmi dobrý obraz spoločnosti a spoločenskej situácie svojej doby. Výrazné alebo významné stavby sú pamätníky, ktoré v sebe konzervujú obraz toho, ako spoločnosť v tej dobe fungovala. Je to pravda alebo je to tak trochu idealizovaný pohľad na architektúru?

HM: Je to vlastne už až také klišé. Architektúra, svedectvo dôb. Ale v podstate to samozrejme je pravda. Nedá sa tomu nič vytknúť. Obraz, ktorý o danej dobe takto dostávame je na jednej strane pravdivý a na druhej strane deformovaný. Pravdivý je preto, lebo sa nám zachovajú tie najlepšie diela danej doby, tie, ktoré stavali v najväčšom množstve a najviac determinovali dané prostredie. Ale nie sú to všetky diela, ktoré sa v tej dobe vytvorili, takže to, čo nám zostáva, je len fragment. Ten ale súčasne dobre hovorí o tom, čo boli preferencie tej spoločnosti. Keď sa nám zachovali stredoveké hrady, tak je zrejmé, že ťažisko finančných zdrojov putovalo do hradov. Keď sa nám zo socializmu zachovali panelové sídliská a veľké monumenty, tak je jasné, kam peniaze išli. Je to vlastne stále platná téza. Architektúra je svedectvo doby.

Celý rozhovor si nájdete na stránke Hentak.

fotografie: Juraj Kováčik
Vložené
27. máj 2016
0
230
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím