Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Je váš projekt dostatočne silný, aby sa stal projektom Prefarenzen?
Do celosvetovej súťaže je možné prihlásiť diela zrealizované po roku 2022. Podmienkou je významná časť stavby realizovaná...
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...
ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou
REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.
Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Intenzívny technický rozvoj súčasnej doby poskytuje živnú pôdu pre nové umelecké experimenty, na ktorých vyrastajú a rozkvitajú nové spôsoby tak po technickej stránke, ako aj v umeleckých prístupoch k tradičným témam aj v hľadaní nových podnetov. Pri takom množstve nových možností môže byť skutočnou hrozbou, že sa podstata umeleckej činnosti vytratí a ostáva len úsilie natrafiť na niečo, čo doteraz v umení ešte nebolo. Vynorili sa aj obavy o zaniknutí tradičných výtvarných techník.
Zámerom Trienále akvarelu v Lučenci je práve udržať jednu z týchto výtvarných techník, aby sa jej tradícia zachovala aj pre budúce generácie. Súťažná prehliadka má za úlohu poskytnúť umelcom príležitosť prezentovať sa s najnovšou akvarelovou tvorbou, motivovať vo vytváraní nových diel prostredníctvom tejto techniky a experimentovať s novými spôsobmi jej využitia vo výtvarnom umení.
Trienále akvarelu je jedinečné podujatie tohto charakteru na Slovensku, ktoré sa pravidelne uskutočňuje od roku 1983. Doteraz prebehlo 12 ročníkov, na ktorých sa zúčastnilo 699 autorov z 14 európskych aj mimoeurópskych krajín (Slovensko, Česká republika, Maďarsko, Poľsko, Rakúsko, Nemecko, Holandsko, Srbsko, Ukrajina, Rumunsko, Švédsko, Izrael, India, Japonsko). Výsledky každého ročníka sú prezentované na výstavách a v katalógoch. Zámerom organizovania súťažnej prehliadky, výstavy a vydania dvojjazyčného (slovensko-anglického) katalógu je zachytiť a prezentovať aktuálne spôsoby a prístupy v súčasnej akvarelovej tvorbe a zdokumentovať výsledky jednotlivých ročníkov.
Novozískané akvarely preukazujú rôznorodosť umeleckých prístupov: niektorí umelci zachovali tradičné použitie akvarelovej techniky a vyznačujú sa jemnou malebnosťou prostredníctvom lazúrnych farieb, harmonickou a čistou kompozíciou tvarov a škvŕn, ako napr. rastlinné motívy Dominiky Lehockej (držiteľky 2. ceny) a Eleonóry Stepanov Toll, ubúdajúca „Figúra“ Márie Matrkovej, či nefiguratívne akvarelové povrchy Michaely Rázusovej-Nociarovej a Martina Kratochvíla. Humorná sebareflexia Petra Rónaiho sa prejavuje na autoportréte (s podpisom Picasso) načrtnutým tušom na akvarelovom pozadí. Realistická postava diela „Animation Warrior“ mladej autorky Moniky Volákovej akoby ožila na akvarelovom podklade, uprene hľadiac na nás so záhadným, predsa len však veľavravným úsmevom.
Diela laureátky 1. ceny Erzsébet F. Balogh sa vyznačujú inovatívnym spôsobom vtiahnutia akvarelovej techniky do priestoru, pričom autorka zachovala podstatu akvarelu na papierovom podklade. Nefiguratívna akvarelová maľba (gestického charakteru) sa tu dopĺňa papierovými kockami, ktoré sa stávajú súčasťou maľby s možnosťou interaktivity s ich ľubovoľným umiestnením na obraze a otáčaním ich strán. Podobne priestorovým charakterom sa vyznačujú diela mladej maďarskej autorky Tímei Vanka, ktoré sprostredkúvajú analógiu kozmu a mikrokozmu umiestneného v drevených krabiciach.
Jemná sofistikovaná malebnosť, schopnosť priestorového videnia z neobvyklých uhlov pohľadu s mierne surrealistickým nádychom charakterizujú diela Ferenca Bakosa, druhého držiteľa 2. ceny súťažnej prehliadky. Sklon k architektúre a tajomným zákutiam potvrdzujú aj diela Lászlóa Madarasa (3. cena), kým tri akvarely Jozefa Bausa predstavujú čerstvú malebnosť a akoby nanovo objavenú krásu detailov nádražných kontajnerov. Veronika Rónaivá vytvorila svoje akvarelové diela kombinovaním viacerých techník, ku ktorým ako podklad slúžili plagáty z autorkinej výstavy v Mestskej galérii Rimavská Sobota. Týmto spôsobom sa diela stávajú viacvrstevnými odkazmi týkajúce sa danej udalosti.
Novohradské múzeum a galéria má bohatú zbierku súčasnej akvarelovej tvorby, ktorá vznikla zakúpením ocenených, resp. ďalších kvalitných diel účastníkov jednotlivých ročníkoch Trienále akvarelu. Akvarelová zbierka NMG prezentuje prierez akvarelovej tvorby posledných už takmer štyroch dekád. Diela pravidelne predstavujeme na výstavách doma a v zahraničí. Zakúpením nových hodnotných diel z posledného ročníka Trienále akvarelu do zbierkového fondu NMG pokračujeme v mapovaní súčasnej akvarelovej tvorby a jej prezentovaní prostredníctvom výstav a publikácií.
Andrea Németh Bozó, historička umenia NMG
1. cena
F. BALOGH ERZSÉBET (HU)
2. cena
OMINIKA LEHOCKÁ (SK)
2. cena
DOMINIKA LEHOCKÁ (SK)
2. cena
BAKOS FERENC (HU)
3. cena
MADARAS LÁSZLÓ (HU)
3. cena
JOZEF BAUS (SK)
MÁRIA MATRKOVÁ (SK)
PETER RÓNAI (SK)
VERONIKA RÓNAIOVÁ (SK)
MICHAELA RÁZUSOVÁ NOCIAROVÁ (SK)
VANKA TÍMEA (HU)
MONIKA VOLÁKOVÁ (SK)
MARTIN KRATOCHVIL (SK)
STEPANOV TOLL ELEONÓRA (SRB)