Advertorial

Energeticky úsporné okná aj pre nízkoenergetické domy

Výber okien je pri stavbe či rekonštrukcii kľúčovou investíciou a systém SYNEGO od REHAU prináša komplexné riešenie s dôrazom na...

Za dverami Dorsis nájdete nielen bezpečie a pokoj, ale aj eleganciu a nadčasový design

Integrované dverové systémy predstavujú riešenie, ktoré spája vysoké technické nároky s architektonickou...

Myotis stôl - "menej je viac"

Dá sa šetriť bez ujmy na dizajne?

Imperiálna kvalita zvukov a emócií z prírody. Spoznajte koncertnú sieň vo Weikersheime v Nemecku

Architekti zo štúdia HENN stavili na prirodzenosť dreva, precízne navrhnutú akustiku a premyslený...

Dizajn bez kompromisov: detail, ktorý mení spôsob otvárania dverí

Tiché a bezkontaktné dovieranie dverí dopĺňajú ergonomické madlá v rôznych dizajnových a funkčných prevedeniach, vrátane...

Rodinný dom Vinje, Slovinsko

Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.

Tvárnice Silka pomohli výrazne urýchliť hrubú stavbu bytového domu v centre Bratislavy

Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...

Tradičná slovenská architektúra sa v Lietave snúbi s vysokými požiadavkami na súčasné bývanie

Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...

NEXUM - novinka v portfóliu industriálnych priečok Dorsis Digero

Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...

Kľučka ERA z dielne M&T ako odraz súčasnej éry

Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Zimný prístav Bratislava - revitalizácia územia - nominácia na študentskú cenu CHEDDAR´19

Semestrálna práca získala na zimnej Noci architektúry nomináciu v kategórii Urbanizmus.
Diela
Red 324.02.2019
45730+18
Zimný prístav Bratislava - revitalizácia územia - nominácia na študentskú cenu CHEDDAR´19
Autori: Bc. Diana Ivánová, Bc. František Šeliga, Bc. Terézia ŠtefaniakováSpolupráca: doc. Ing. arch. Alexander Schleicher, PhD. (vedúci práce)Návrh: 2018 - 2019Adresa: Zimný prístav , Bratislava, SlovenskoPublikované: 24. február 2019

Porota ocenila predovšetkým polyfunkčnú urbanistickú štruktúru, ktorá ma potenciál stať sa rozšírením centra Bratislav. Navrhovaná zástavba je sebestačná a bohatá na verejné priestory. Dôležitým bodom práce bolo zakomponovanie národných kultúrnych pamiatok do návrhu riešeného územia

Prácu predstavujeme s upraveným autorským textom:

História územia

Prístav je dnes jedným z posledných zvyškov najstaršej priemyselnej zóny v Bratislave. V 70. rokoch tu bolo viac ako 20 menších tovární. Práve blízkosť Dunaja prirodzene súvisela so vznikom priemyselnej zóny, plavba mala dlhoročnú tradíciu. Ľavostranné nábrežie prešlo zásadnou zmenou v poslednom desaťročí 19. storočia.

Po vzniku Československej republiky to bola spolu s Komárnom práve Bratislava, ktorá prevzala úlohu centrálnych lodeníc a prístavov. Rozvoj bratislavského prístavu sa sústredil na vybudovanie bazénov a rozširovanie železničnej siete, neboli tu žiadne skladiská ani žeriavy alebo prekladacie zariadenia. Najväčšiu slávu prístavu prerušilo bombardovanie rafinérie Apollo v roku 1944. Bomby zasiahli aj prístav a potopili takmer všetky lode. Z celkovej dunajskej flotily ostalo necelých desať plavidiel. Škody vznikli aj v Dome lodníkov a dielni.

Po vojne začalo z prístavu postupne ubúdať na úkor inej výstavby. Hodnotná budova Skladu č. 7 je dnes na konci nábrežnej promenády nákupného centra Eurovea. Rekonštrukciu skladu nedokončili ani po ôsmich rokoch od jej začatia. Ešte v 90. rokoch tu chceli zriadiť pobočku Technického múzea, ani túto príležitosť sa však Bratislave nepodarilo využiť.

V priestore medzi dnešným Slovenským národným múzeom a Mostom Apollo vznikol priestor na kotvenie asi 250 lodí. Na také malé mesto, akým bol vtedajší Prešporok (menej než 100-tisíc obyvateľov), to bolo úctyhodné číslo. Uhorsko, ako časť vtedajšej cisárskej monarchie, sa finančne na rozvoji prístavu prakticky nepodieľalo. Jeho prevádzka a rozvoj boli v rukách súkromných paroplavebných spoločností.

Situácia
Situácia
Analýza výstavby v území
Analýza výstavby v území
Kompozičná schéma
Kompozičná schéma
Analýza protipovodňovej ochrany
Analýza protipovodňovej ochrany
Historické dedičstvo
Historické dedičstvo
Historické dedičstvo - fotodokumentácia
Historické dedičstvo - fotodokumentácia

Návrh

Koncept
Koncept

Zeleň

Zeleň je zastúpená formou línií a parkových plôch. Každá časť parkovej línie je priradená k rôznemu využitiu v rámci verejného priestoru. V širšom kontexte pás zelene prepája námestia, ktoré predstavujú lokálne kultúrne centrá.

Axonometria - zeleň
Axonometria - zeleň

Funkčné riešenie

V súčasnosti sa v území nachádza niekoľko objektov technického a priemyselného charakteru. Návrh počíta s asanovaním a relokáciou niektorých štruktúr a ich nahradením objektmi s mestotvornou funkciu. Súčasťou riešeného územia sú národné kultúrne pamiatky, zakomponované do priestoru ako aj historické prvky, ktoré svojím zachovaním a novým využitím prinášajú lokalite pridanú hodnotu. Navrhnutá časť by sa mohla stať prostredníctvom navrhovaných funkcií a mestskej štruktúry rozšírením centra Bratislavy.

Funkcie v území
Funkcie v území

Urbanistické riešenie

Riešenie sa zameriava na zvýšenie podielu zelene v území a na podporu verejných priestorov. tie sú radené v hierarchickom usporiadaní podľa doležitosti ich funkcie. Navrhnutá časť mesta by mala byť rozmanitá, udržateľná, polyfunkčná, prístupná zmenám, maximálne sebestačná a bohatá na verejné priestory, zeleň, šport, umenie a zábavu. Dôležitým bodom práce je zakomponovanie národných kultúrnych pamiatok do návrhu riešeného územia.

Schwarzplan
Schwarzplan
Analýza zelene
Analýza zelene

Doprava

Dopravné t'ahy v lokalite sú pomerne frekventované. Prístavná ulica je vnímaná ako tranzitná tepna a je výpadovkou na diaľnicu D1. Problémom územia je však stála nadradenosť automobilovej dopravy nad rozvíjajúcou sa cyklistickou a pešou dopravou. Električková trať v mieste Prístavnej a Košickej ulice je v návrhu uvažovaná ako mimoúrovňová. Koncepcia sa snaží odľahčiť vnútromestskú dopravu a obyvateľom zo satelitných obcí ponúka mestskú hromadnú dopravu ako jednu z možností prepravy do centra mesta. Vďaka lepšiemu prepojeniu mestských liniek a železnice dokáže mestská časť lepšie zvládnuť alarmujúci nápor automobilovej dopravy.

Súčasťou návrhu je systém podzemných garáží, aby bolo možné pokryť súčasný i novovzniknutý dopyt po voľných parkovacích miestach.

Dopravná analýza
Dopravná analýza
Uličný pohľad 1
Uličný pohľad 1
Uličný pohľad 2
Uličný pohľad 2
Uličný pohľad 3
Uličný pohľad 3
Uličné priehľady
Uličné priehľady
Rezopohľad územím
Rezopohľad územím
Rezopohľad územím
Rezopohľad územím
Rezopohľad územím
Rezopohľad územím
Axonometrie
Axonometrie
Axonometria námestia 1
Axonometria námestia 1
Axonometria námestia 2
Axonometria námestia 2
Pôdorys
Pôdorys
Pôdorys podzemných garáží
Pôdorys podzemných garáží
Masterplan
Masterplan
Schéma pamiatkovo chránených objektov
Schéma pamiatkovo chránených objektov
Schéma verejných priestorov
Schéma verejných priestorov
Vizualizácia
Vizualizácia
Vizualizácia
Vizualizácia
Fotografia modelu
Fotografia modelu
Fotografia modelu
Fotografia modelu
Fotografie modelu
Fotografie modelu
Fotografia modelu
Fotografia modelu
Fotografia modelu
Fotografia modelu

Kompletnú prácu vo formáte ISSUU si môžete prelistovať tu:

Podklady: Archtung a František Šeliga

Bc. Diana Ivánová
Bc. František Šeliga
Bc. Terézia Štefaniaková
Vložené
22. február 2019
0
4573
Je potrebné uviesť celé meno (nie pseudonym, inak bude príspevok vymazaný), e-mail, ani telefón nie sú pre verejnosť viditeľné

Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.

Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu

Zatiaľ bez komentárov

Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím