Výber okien je pri stavbe či rekonštrukcii kľúčovou investíciou a systém SYNEGO od REHAU prináša komplexné riešenie s dôrazom na...
Integrované dverové systémy predstavujú riešenie, ktoré spája vysoké technické nároky s architektonickou...
Dá sa šetriť bez ujmy na dizajne?
Architekti zo štúdia HENN stavili na prirodzenosť dreva, precízne navrhnutú akustiku a premyslený...
Tiché a bezkontaktné dovieranie dverí dopĺňajú ergonomické madlá v rôznych dizajnových a funkčných prevedeniach, vrátane...
Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.
Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...
Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...
Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...
Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...
Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou
Hodvábne necesty / Silk Non-Road
autorka: Katarína Balúnová
kurátorka: Michaela Šuranská
Rozkvet Gallery, Banská Bystrica
vernisáž: 25.2. 2025 o 19:00 hod.
trvanie výstavy: 25.2. - 22.3. 2025
Výstava Hodvábne necesty / Silk Non-Road predstaví najnovší projekt vizuálnej umelkyne Kataríny Balúnovej. Jej tvorba sa pohybuje naprieč médiami avšak so silným základom v geometrizujúcej, poloabstraktnej maľbe koncentrovanej na jazyk znakov, symbolov a farebných plôch, expandujúcej do širších priestorových inštalácií či objektových “konštelácií”. Dlhodobo sa venuje témam utópie, pamäti, transcendentna, vesmíru a ľudských archetypov. Balúnová, okrem domáceho prostredia, kde pôsobí aj ako kurátorka a pedagogička na Akadémií umení v Banskej Bystrici (FVU), tvorí často v zahraničí, na rezidenčných umeleckých pobytoch, kde jej projekty reagujú na lokálne historické, náboženské a kultúrne špecifiká cez prácu s kultúrnymi archetypmi, performanciou, videom, nájdeným objektom a i.
V projekte Hodvábne necesty sa autorka zamerala na lokalitu v okolí dediny Pukanec v Štiavnických vrchoch, kde sa nachádza veľká koncentrácia vyše tristoročných stromov moruše čiernej (Morus Nigra). Podľa miestnej legendy mali listy stromov slúžiť ako potrava pre priadku morušovú v rámci (utopického) úsilia habsburskej monarchie o rozšírenie produkcie hodvábu. Balúnová sa v projekte zaoberá týmto príbehom s cieľom upozorniť na význam prírodného dedičstva - najväčšej zdokumentovanej lokálnej koncentrácie moruše čiernej v strednej Európe (vyše 400 stromov), ale aj v rámci postkoloniálneho kontextu - v koloniálnych spoločnostiach bol hodváb znakom spoločenského postavenia a noblesy.
Hodvábna cesta bola v minulosti spojovacou niťou medzi východom a západom, po jej sieti sa okrem iného šírili mýty, znalosti astronómie, ako aj náboženské predstavy. Balúnová poukazuje na mýtotvorný potenciál prírodnej pamiatky, formulovaný v názve výstavy. Orálna história odôvodňuje pestovanie moruší v okolí Pukanca podobnosťou miestnej krajiny s čínskou prírodou. Legendy v súčasnej postfaktuálnej dobe nadobúdajú špecifické významy a podoby. Tento aspekt nás uvádza nielen do koncepcií minulých impérií, ale aj do znepokojivého kontextu súčasných geopolitických kríz.
Autorka vnáša do projektu osobnú rovinu, vychádza z vlastnej prítomnosti v lokalite, tvorí ako performerka, používa tvaroslovie morušových listov a motív ženskej sukne, pracuje s pravým hodvábnym vláknom. V Rozkvet Gallery predstaví diela vo forme malieb, kyanotypie, site specific inštalácie a videoperformancie.
Projekt podporil z verejných zdrojov formou štipendia Fond na podporu umenia.
Načítavam diskusiu...