Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...
ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou
REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.
Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Hodvábne necesty / Silk Non-Road
autorka: Katarína Balúnová
kurátorka: Michaela Šuranská
Rozkvet Gallery, Banská Bystrica
vernisáž: 25.2. 2025 o 19:00 hod.
trvanie výstavy: 25.2. - 22.3. 2025
Výstava Hodvábne necesty / Silk Non-Road predstaví najnovší projekt vizuálnej umelkyne Kataríny Balúnovej. Jej tvorba sa pohybuje naprieč médiami avšak so silným základom v geometrizujúcej, poloabstraktnej maľbe koncentrovanej na jazyk znakov, symbolov a farebných plôch, expandujúcej do širších priestorových inštalácií či objektových “konštelácií”. Dlhodobo sa venuje témam utópie, pamäti, transcendentna, vesmíru a ľudských archetypov. Balúnová, okrem domáceho prostredia, kde pôsobí aj ako kurátorka a pedagogička na Akadémií umení v Banskej Bystrici (FVU), tvorí často v zahraničí, na rezidenčných umeleckých pobytoch, kde jej projekty reagujú na lokálne historické, náboženské a kultúrne špecifiká cez prácu s kultúrnymi archetypmi, performanciou, videom, nájdeným objektom a i.
V projekte Hodvábne necesty sa autorka zamerala na lokalitu v okolí dediny Pukanec v Štiavnických vrchoch, kde sa nachádza veľká koncentrácia vyše tristoročných stromov moruše čiernej (Morus Nigra). Podľa miestnej legendy mali listy stromov slúžiť ako potrava pre priadku morušovú v rámci (utopického) úsilia habsburskej monarchie o rozšírenie produkcie hodvábu. Balúnová sa v projekte zaoberá týmto príbehom s cieľom upozorniť na význam prírodného dedičstva - najväčšej zdokumentovanej lokálnej koncentrácie moruše čiernej v strednej Európe (vyše 400 stromov), ale aj v rámci postkoloniálneho kontextu - v koloniálnych spoločnostiach bol hodváb znakom spoločenského postavenia a noblesy.
Hodvábna cesta bola v minulosti spojovacou niťou medzi východom a západom, po jej sieti sa okrem iného šírili mýty, znalosti astronómie, ako aj náboženské predstavy. Balúnová poukazuje na mýtotvorný potenciál prírodnej pamiatky, formulovaný v názve výstavy. Orálna história odôvodňuje pestovanie moruší v okolí Pukanca podobnosťou miestnej krajiny s čínskou prírodou. Legendy v súčasnej postfaktuálnej dobe nadobúdajú špecifické významy a podoby. Tento aspekt nás uvádza nielen do koncepcií minulých impérií, ale aj do znepokojivého kontextu súčasných geopolitických kríz.
Autorka vnáša do projektu osobnú rovinu, vychádza z vlastnej prítomnosti v lokalite, tvorí ako performerka, používa tvaroslovie morušových listov a motív ženskej sukne, pracuje s pravým hodvábnym vláknom. V Rozkvet Gallery predstaví diela vo forme malieb, kyanotypie, site specific inštalácie a videoperformancie.
Projekt podporil z verejných zdrojov formou štipendia Fond na podporu umenia.