Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vila pre riaditeľa Českej banky Union Eduarda Münza bola prvá z domov na Pisáreckom úbočí v Brne, ktoré navrhol Ernst Wiesner pre zámožných židovských objednávateľov. Architekt so slovenskými koreňmi sa neskôr stal je jeden z najvýznamnejších brnianskych architektov medzivojnového obdobia. Vila Münz bola postavená v priebehu rokov 1924-1926. Už na tejto stavbe Wiesner použil pre neho typické rozdelenie dispozície domu na dve krídla s rozdielnou funkčnou náplňou. Po smrti Eduarda Münza v roku 1940 a deportovaní jeho manželky vilu prevzal Vysťahovalecký fond pro Čechy a Moravu. Po vojne bola vila znárodnená. V 80. rokoch ju poznamenali necitlivé opravy, ktoré ju premenili na sídlo Poľnohospodárskych stavieb. Radikálne úpravy zabránili aj tomu, aby bola stavba neskôr vyhlásená pamiatkou.
Cieľom návrhu obnovy vily Münz nebolo zakonzervovať stav z doby dokončenia vily v roku 1928, ale navodiť situáciu, ktorá by nastala, ak by bola zachovaná kontinuita rodinného bývania počas celej jej existencie. Dom bol v priebehu rokov takmer úplne prestavaný a prišiel o väčšinu autentických prvkov a o kompletný interiér. Na začiatku rekonštrukcie v roku 2012 sa navyše ukázalo, že statické vlastnosti existujúcej konštrukcie sú v havarijnom stave. Z tohto dôvodu bolo prijaté rozhodnutie o demolácii vily a o jej opätovnom vystavaní od základov. Stavebná časť bola realizovaná so snahou o maximálnu zhodu s pôvodným domom. V tomto zmysle bolo možné porovnávať nový stav s pôvodným realizačným projektom z roku 1925 a so zachovanými fotografiami z doby pred druhou svetovou vojnou. Bolo prirodzené, že zostanú zachované všetky autentické prvky, pretože ich zostalo len niekoľko. K najdôležitejším patrilo pôvodné okno z hudobnej izby, oceľová okenná konštrukcia zimnej záhrady, zvislé pásové oceľové okno na schodisku, drevená garážová brána a vstupné dvere bočného vstupu. Všetky tieto prvky boli starostlivo reštaurované a osadené v novej stavbe na pôvodné miesto. Pri stavebných prvkoch, ktoré sa nezachovali na stavbe ani vo výkresoch a fotografiách autori hľadali analógie v iných Wiesnerových stavbách z rovnakého obdobia - v budove Moravskej zemskej poisťovne a Českej banky Union. Zdrojom inšpirácie pre riešenie mnohých detailov boli predovšetkým vily Stein, Stiassny, Neumark a Haas, hoci dve posledné boli zrealizované o niekoľko rokov neskôr. Z týchto víl bolo odvodené riešenie dverí, okien, zábradlia, podláh, vstavaných skríň, mreží a mnohých ďalších detailov.
Architekti sa snažili o funkčnú obnovu priestorov v pôvodných proporciách a zachovanie ich pôvodnej funkcie. Išlo predovšetkým o jedáleň, prijímací salón, pracovňu a hudobný salón. Ťažšou úlohou bolo navrhnutie vstavaného interiéru pevne spojeného so stavbou. Tu sa nebolo možné oprieť sa pri navrhovaní o dochovanú predlohu. Navyše vila Münz bola jednou z prvých puristických Wiesnerových stavieb, ktorá však mala ešte mnohé dekoratívne pozostatky z predchádzajúcich foriem, ako napríklad ozdobné stropné fabióny /zaoblený prechod medzi stropom a zvislou stenou/.
Je veľmi pravdepodobné, že pôvodný návrh a realizácia boli v rozsahu vstavaného nábytku a obkladov pomerne strohé. Nové riešenie hľadalo v tejto oblasti skôr predlohu v materiálovo bohatých interiéroch Adolfa Loosa než priamo u Wiesnera. Snahou bolo pri návrhoch vstavaného mobiliára evokovať predovšetkým dobu vzniku stavby. Aby sa však nešlo o bezcennú kópiu, boli dôsledne zachované dobové remeselné postupy a pôvodné materiálové riešenia. Hlavné obytné poschodie je rovnako ako u ostatných víl reprezentatívne, realizované so snahou o maximálne zachytenie pôvodného charakteru, v spodnom a horných poschodiach sa snaha o pôvodný charakter domu oslabuje. Napríklad vinotéka je moderne poňatým priestorom. Pri voľne stojacom nábytku sa architekti pokúsili o dobový mix jednotlivých prvkov od repasovaných originálov z 20. a 30. rokov 20. storočia až po súčasnú produkciu popredných svetových nábytkových firiem a návrhárov. Obdobne časovo komponovaná je tiež kolekcia výtvarných diel, ktoré interiér dotvárajú.
Podklady: PROAM ARCHITEKTI a RAW