Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Na úpätí Malých Karpát sa prelína les a urbanizované prostredie. Parcela s výhľadom je orientovaná na juhozápad. Architektonické riešenie a osadenie domu do značnej miery ovplyvnili vzrastlé stromy na pozemku.
Na mieste novostavby stála staršia neobývaná chata, kde kedysi trávil čas karikaturista Milan Vavro s jeho susedom Viktorom Kubalom. Pozemok bol na predaj dva roky a nikto ho nechcel kúpiť vzhľadom na zložitý terén s prevýšením až 7 metrov a komplikované osadenie domu.
Architekti sa rozhodli situáciu vyriešiť vyrovnaním úrovne záhrady. Do najstrmšej časti svahu osadili dvojgaráž lichobežníkového tvaru so zelenou strechou, kde sa okrem dvoch áut zmestili aj bicykle, skladové police, či motorka.
Pod terasou zostal priestor na pivnicu. Zadná časť patrí samotnému domu, ktorý je v dvoch úrovniach. Na spodnom podlaží sa nachádza vstupná chodba s príslušenstvom, kuchyňa s komorou, jedáleň a hosťovská izba - pri malých deťoch preberá funkciu herne a pri posuvných dverách sa stáva súčasťou vedľajšej obývacej izby.
Odtiaľ sa priamo vchádza na terasu a do záhrady. Krb je srdcom priestoru a nasáva vzduch z exteriéru cez komoru, ktorá sa súčasne vetrá. Kuchyňa má okno do priestoru medzi plotom, kde sa podarilo vytvoriť malú japonskú záhradku.
Ponad jedálenský stôl prechádza schodisko galériou na poschodie do nočnej časti. Tu sa nachádzajú tri spálne a dve kúpeľne. Dom disponuje exteriérovým schodiskom vedúcim na strechu, odkiaľ sa dá sledovať výhľad priamo zo saunového domčeka s vonkajšou sprchou alebo z vírivej vane. Rozkladacie plátno slúži ako letné kino.
Mohutná drevená konštrukcia, postavená bez žeriavu, nesie exteriérové schodisko, tvorí rastúcu zelenú stenu ako bariéru od susedného domu, slúži na uchytenie hojdačiek a hlavne dotvára architektúru domu. Svojím vzhľadom umocňuje materialitu a návrat k prírode.
Výškou a zošikmením sa chceli architekti priblížiť okolitým ihličnanom. Logisticky aj fyzicky bolo náročné v tomto teréne manipulovať s drevenými panelmi a nezničiť pritom žiadny strom. Tu sa ukázala výhoda, keď je architekt investorom, stavebným dozorom a stavbyvedúcim zároveň.
Podklady: MOROCZ_TACOVSKY