Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Medzinárodná výzva Drawing of the Year už roky patrí medzi výrazné súťaže pre nadšencov z oblasti architektúry, ale i ostatných umeleckých odvetví. Organizátorskú platformu Archisource založili v roku 2017 práve takíto dvaja entuziasti - Emily Glynn a Mansel Haynes. Boli presvedčení o tom, že náš profesný svet má potenciál na zlepšenie komunikácie smerom navonok.
Od jej počiatku sa usilujú o vytvorenie prostredia pre architektonickú (re)prezentáciu, ktorá presahuje hranice štandardizovaných vizualizácií. Platforma iniciuje rôzne diskusie, podporujúce individuálny prístup k tvorbe vizuálnej identity projektov. Jednotlivé zábery dokážu reflektovať nielen zručnosť autora, ale aj jeho pocity a subjektívne myslenie. Paradoxne, práve tieto spomínané zložky sa postupne dostávajú do úzadia, napriek ich dôležitosti v procese navrhovania.
Ročník 2024 predstavoval doposiaľ najpestrejšiu paletu prác, s viac než 6500 prihlásenými dielami. Hodnotiaca komisia rozhodovala v 6 rôznych kategóriách:
Niekoľkotýždňový proces hodnotenia ukončila vernisáž v londýnskom OXO Tower, kde sa (okrem vystavených vyše 100 finalistov) záujemcovia mohli dozvedieť bližšie informácie o trofejach (vyrobených z recyklovaných šupiniek a mušlí), ktoré navrhol švajčiarsky ateliér Nature Squared.
Viac súťaži cene si môžete prečítať na tomto odkaze.
Projekt Sensory Scene sme vytvorili v rámci (rovnako) medzinárodnej súťaže Reuse Italy, presnejšie pre sériu s podtitulom Reuse the Thermae (in Curinga). Zadaním bol návrh membrány ktorá by historické ruiny rímskych kúpeľov stavebne neuzatvárala, ale súčasne by ich chránila pred vonkajšími vplyvmi a slúžila ako signálny bod v rámci planiny uprostred olivovníkov. Viac o samotnej výzve nájdete tu.
Koncept Sensory Scene vychádzal z genia loci dávno zaniknutých kúpeľov. Štruktúra nového "obalu" chráni súbor archeologických nálezísk z doby rímskych cisárov, pričom tvarovo zvýrazňuje jeho pôvodný symetrický pôdorys s frigidáriom v centrálnej pozícii.
Pavilón ako celok ponúka všetkým zvedavým návštevníkom nový pohľad na takmer zabudnuté objekty, ktoré sú dôkazom úrovne vyspelosti starovekého rímskeho inžinierstva a spoločenského postavenia "kúpeľnej kultúry" niekdajšich obyvateľov danej oblasti.
Celá hmota rumelkovej oceľovej konštrukcie je osadená v bujnej krajine tak, aby sa postupne stala neoddeliteľnou súčasťou celkovej panorámy.
Kompozícia je manifestom našej povahy ako pozorovateľov a bádateľov. Spája v sebe "cestu objavovania" aj "zmyslový zážitok“.
Vizuálno-akustická hra vzniká prostredníctvom geometrie, vpletenej do systému subtílnych káblov. Tie obsahujú rady precízne umiestnených prvkov (inšpirovaných dobovými motívmi dlaždíc z neďalekých rímskych kúpeľov) s drobnými prírezmi na hornom konci každého elementu. Navzájom sa prekrývajú a podľa prevládajúcich prúdov vzduchu regulujú denné svetlo. Spomínaná súhra vánku a dažďa zároveň vytvára zvukový efekt, podobný šumeniu horúcej vody v kúpeľných bazénoch.
Ruiny sú viditeľné zo všetkých strán (vrátane vtáčej perspektívy) vďaka sústave rámp, obopínajúcich celú stavbu. Cesta začína na severnom okraji archeologického náleziska - v mieste pôvodného vchodu. Návštevníci majú panoramatický výhľad na kúpele a ich okolie, ktoré sa nustále mení vďaka konceptu špirály, končiacej v podobe oculu.
Dvojica mladých slovenských architektov bodovala sj s ďalším projektom Otra-ada, ktorý bol rovnako súčasťou výstavy v Londýne začiatkom júna tohto roku.