Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
V rokoch 2020 až 2022 prebehla pod taktovkou Železníc Slovenskej republiky komplexná rekonštrukcia stavby zapísanej do registra národných kultúrnych pamiatok.
Citlivú obnovu exteriéru industriálnej stavby so secesnými prvkami sprevádzali výraznejšie zmeny v interiéri. Dôležitým momentom bolo znovuotvorenie centrálnej haly rozdelenej v 50. rokoch a odhalenie pôvodného dreveného krovu.
Budova trakčnej meniarne sa nachádza v meste Vysoké Tatry, v mestskej časti Horný Smokovec.
Pôvodné napájanie trate Poprad-Tatry – Starý Smokovec – Štrbské Pleso, Starý Smokovec – Tatranská Lomnica i pozemnej lanovky na Hrebienok zabezpečovala vodná elektráreň vo Veľkej a nová parná elektráreň v Poprade.
Po rekonštrukcii napájania železnice v roku 1912 sa jediným napájacím bodom stala meniareň v Hornom Smokovci, spojená s popradskou elektrárňou vysokonapäťovým vedením 15kV.
V zachovaných dokumentoch nie je uvedené meno jej autora. Známa je len popradská stavebná firma, ktorá ju realizovala. Dokumenty naznačujú, že samotnú hodnotu stavby prevyšovala hodnota technológií firmy Siemens, umiestnených v jej útrobách.
Budova vyžaruje atmosféru obdobia, v ktorom vznikla. Je príkladom industriálnej stavby z obdobia secesie, kedy sa na Slovensku vyvíjala priemyselná architektúra.
Objekt dodnes slúži svojej pôvodnej funkcii ako meniareň napätia elektrického prúdu pre potreby elektrickej železničnej dopravy. Podáva nám obraz o technickom vybavení jednej z prvých elektrických železníc na území Slovenska a práve v tom spočíva jeho jedinečnosť.
Vonkajšia podoba objektu sa vo svojej podstate od svojej výstavby nezmenila. Pribudol len jeden dverový otvor na severnej strane fasády. Pri jeho vybúraní boli odstránené fasádne prvky tehličkovej výzdoby a prerušený jej sled. Pri rekonštrukcii prešiel dverový otvor obnovou a ozdobné prvky fasády boli doplnené.
Fasády sú realizované v jednotnom štýle železničných stavieb z 20. rokov 20. storočia, s monumentálnou kompozíciou západnej fasády.
Budova sa delí na obytnú a technologickú časť. Tú technologickú tvorí samotná meniareň s pozdĺžnou halou, ku ktorej náleží prevýšená veža. Centrálna hala bola pôvodne otvoreným priestorom s technológiou. V 50. rokoch minulého storočia ju rozčlenili na dve polovice, vložili do nej podlažie a znížili svetlú výšku podhľadom.
Po nedávnom odstránení podhľadu bol priestor znovu otvorený a odhalil estetiku drevenej konštrukcie strech a výzdoby na stenách.
Po vykonaní sondáže omietkových vrstiev haly bol odhalený otlačok pôvodného loga firmy Siemens na dvoch stredných pilastroch južného múru. Podľa dobových fotografií bola v tejto hale charakteristická podlaha, čo sa potvrdilo nájdením jej malej plochy. Vďaka tomu je terajšia dlažba vyrobená ako kópia tej pôvodnej a prinavracia priestoru originálny vzhľad.
Okenné výplne v technologickej časti boli zachované pôvodné - oceľové, viactabuľkové, niektoré s otvárateľnou časťou. Ich historická hodnota a krása detailu - najmä uzatváracích mechanizmov ostala zachovaná umiestnením nových okenných výplní za tie pôvodné zo strany interiéru. Repasované boli tiež dverné krídla a obložky, ktoré bolo možné zachovať. Tie, ktoré poznačil čas boli nahradené replikami.
Trakčná meniareň v Hornom Smokovci je významnou pamiatkou dejín železníc svojou autenticitou, jedinečnosťou, celistvosťou a je potrebné ju chrániť ako kultúrne dedičstvo.
Z procesu rekonštrukcie:
Trakčná meniareň pred rekonštrukciou:
Pole faktov:
Názov:
Starý Smokovec – Trakčná meniareň
Autor NKP a približný dátum, kedy NKP vznikla, údaje uvedené v ÚZPF:
Autor nie je známy, rok výstavby 1912 (presnejší údaj nie je známy)
Rozmery/technické parametre NKP:
Zastavaná plocha 708 m2 , úžitková plocha 1027,95 m2, obostavaný priestor 10557m3, trojpodlažná budova, tehlová s kamennou spodnou stavbou, sedlovou strechou
Aktuálne využitie objektu NKP:
Slúži pre prevádzkové potreby ŽSR ako trakčná meniareň
Názov vlastníka NKP:
Slovenská republika, v správe Železnice Slovenskej republiky
Metodička obnovy / reštaurovania NKP, určený miestne príslušným krajským pamiatkovým úradom:
Ing. arch. Daniela Maximová
Autor ideového zámeru obnovy:
Bc. Peter Jakubišin, Ing. arch. Dana Rákošová
Autor projektovej dokumentácie:
GS Pro s.r.o., Košice
Autor fotografií:
Ing. arch. Miroslav Kocák
Kolektív zhotoviteľov obnovy:
TEXO PARTNER a.s., Votrubova 28, 821 09 Bratislava
Obdobie, v ktorom bola obnova/reštaurovanie NKP realizované:
2020-2022
Rok, v ktorom bola obnova/reštaurovanie ukončené:
2022
Úroveň realizovaného zásahu obnovy/reštaurovania NKP:
Komplexná rekonštrukcia
Podklady: ŽSR - Železnice Slovenskej republiky
Fotografie: Ing. arch. Miroslav Kocák