Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...
Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...
Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...
Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...
Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...
Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou
REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.
Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
V rokoch 2020 až 2022 prebehla pod taktovkou Železníc Slovenskej republiky komplexná rekonštrukcia stavby zapísanej do registra národných kultúrnych pamiatok.
Citlivú obnovu exteriéru industriálnej stavby so secesnými prvkami sprevádzali výraznejšie zmeny v interiéri. Dôležitým momentom bolo znovuotvorenie centrálnej haly rozdelenej v 50. rokoch a odhalenie pôvodného dreveného krovu.
Budova trakčnej meniarne sa nachádza v meste Vysoké Tatry, v mestskej časti Horný Smokovec.
Pôvodné napájanie trate Poprad-Tatry – Starý Smokovec – Štrbské Pleso, Starý Smokovec – Tatranská Lomnica i pozemnej lanovky na Hrebienok zabezpečovala vodná elektráreň vo Veľkej a nová parná elektráreň v Poprade.
Po rekonštrukcii napájania železnice v roku 1912 sa jediným napájacím bodom stala meniareň v Hornom Smokovci, spojená s popradskou elektrárňou vysokonapäťovým vedením 15kV.
V zachovaných dokumentoch nie je uvedené meno jej autora. Známa je len popradská stavebná firma, ktorá ju realizovala. Dokumenty naznačujú, že samotnú hodnotu stavby prevyšovala hodnota technológií firmy Siemens, umiestnených v jej útrobách.
Budova vyžaruje atmosféru obdobia, v ktorom vznikla. Je príkladom industriálnej stavby z obdobia secesie, kedy sa na Slovensku vyvíjala priemyselná architektúra.
Objekt dodnes slúži svojej pôvodnej funkcii ako meniareň napätia elektrického prúdu pre potreby elektrickej železničnej dopravy. Podáva nám obraz o technickom vybavení jednej z prvých elektrických železníc na území Slovenska a práve v tom spočíva jeho jedinečnosť.
Vonkajšia podoba objektu sa vo svojej podstate od svojej výstavby nezmenila. Pribudol len jeden dverový otvor na severnej strane fasády. Pri jeho vybúraní boli odstránené fasádne prvky tehličkovej výzdoby a prerušený jej sled. Pri rekonštrukcii prešiel dverový otvor obnovou a ozdobné prvky fasády boli doplnené.
Fasády sú realizované v jednotnom štýle železničných stavieb z 20. rokov 20. storočia, s monumentálnou kompozíciou západnej fasády.
Budova sa delí na obytnú a technologickú časť. Tú technologickú tvorí samotná meniareň s pozdĺžnou halou, ku ktorej náleží prevýšená veža. Centrálna hala bola pôvodne otvoreným priestorom s technológiou. V 50. rokoch minulého storočia ju rozčlenili na dve polovice, vložili do nej podlažie a znížili svetlú výšku podhľadom.
Po nedávnom odstránení podhľadu bol priestor znovu otvorený a odhalil estetiku drevenej konštrukcie strech a výzdoby na stenách.
Po vykonaní sondáže omietkových vrstiev haly bol odhalený otlačok pôvodného loga firmy Siemens na dvoch stredných pilastroch južného múru. Podľa dobových fotografií bola v tejto hale charakteristická podlaha, čo sa potvrdilo nájdením jej malej plochy. Vďaka tomu je terajšia dlažba vyrobená ako kópia tej pôvodnej a prinavracia priestoru originálny vzhľad.
Okenné výplne v technologickej časti boli zachované pôvodné - oceľové, viactabuľkové, niektoré s otvárateľnou časťou. Ich historická hodnota a krása detailu - najmä uzatváracích mechanizmov ostala zachovaná umiestnením nových okenných výplní za tie pôvodné zo strany interiéru. Repasované boli tiež dverné krídla a obložky, ktoré bolo možné zachovať. Tie, ktoré poznačil čas boli nahradené replikami.
Trakčná meniareň v Hornom Smokovci je významnou pamiatkou dejín železníc svojou autenticitou, jedinečnosťou, celistvosťou a je potrebné ju chrániť ako kultúrne dedičstvo.
Z procesu rekonštrukcie:
Trakčná meniareň pred rekonštrukciou:
Pole faktov:
Názov:
Starý Smokovec – Trakčná meniareň
Autor NKP a približný dátum, kedy NKP vznikla, údaje uvedené v ÚZPF:
Autor nie je známy, rok výstavby 1912 (presnejší údaj nie je známy)
Rozmery/technické parametre NKP:
Zastavaná plocha 708 m2 , úžitková plocha 1027,95 m2, obostavaný priestor 10557m3, trojpodlažná budova, tehlová s kamennou spodnou stavbou, sedlovou strechou
Aktuálne využitie objektu NKP:
Slúži pre prevádzkové potreby ŽSR ako trakčná meniareň
Názov vlastníka NKP:
Slovenská republika, v správe Železnice Slovenskej republiky
Metodička obnovy / reštaurovania NKP, určený miestne príslušným krajským pamiatkovým úradom:
Ing. arch. Daniela Maximová
Autor ideového zámeru obnovy:
Bc. Peter Jakubišin, Ing. arch. Dana Rákošová
Autor projektovej dokumentácie:
GS Pro s.r.o., Košice
Autor fotografií:
Ing. arch. Miroslav Kocák
Kolektív zhotoviteľov obnovy:
TEXO PARTNER a.s., Votrubova 28, 821 09 Bratislava
Obdobie, v ktorom bola obnova/reštaurovanie NKP realizované:
2020-2022
Rok, v ktorom bola obnova/reštaurovanie ukončené:
2022
Úroveň realizovaného zásahu obnovy/reštaurovania NKP:
Komplexná rekonštrukcia
Podklady: ŽSR - Železnice Slovenskej republiky
Fotografie: Ing. arch. Miroslav Kocák
Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.
Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu