Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
18. jún 2019
0
3819

Parkovací dom Jana Gayera, Hradec Králové

Garáže ako súčasť historického mestského bloku.
Parkovací dom Jana Gayera, Hradec Králové
Autori: Ing. arch. Jaromír Chmelík, Ing. arch. Petr Večeřa, Ing. arch. Jan OndrákSpolupráca: Ing. arch. Eliška Skálová, Ing. arch. David Baďura, Ing. Ondřej Bílek, Ing. Jiří FaltusInvestor: ISP Hradec KrálovéInvestičný náklad: 5,2 mil. EURNávrh: 2014 - 2018Realizácia: 2017 - 2019Adresa: Šimkova ulice , Hradec Králové, Česká republikaPublikované: 10. september 2019

Parkovací dom v (širšom) centre mesta, v pamiatkovej rezervácii, v podobe surovej, masívnej, monofunkčnej, geometricky elementárnej, stavby… sa môže do takéhoto prostredia prekvapivo hodiť a byť jeho integrálnou súčasťou.

Súčasne je aj presvedčivým architektonickým dielom, prezentujúcim schopnosti autorov (a pravdepodobne aj rozhľad a tolerantný prístup pamiatkového úradu i ostatných subjektov, podieľajúcich sa na územnoplánovacom a schvaľovacom procese).

Parkovací dom stojí v areáli Gayerových kasární, ktoré sú súčasťou mestskej pamiatkovej rezervácie. Objekt nahradil urbanisticky a architektonicky nevhodné komerčné a technické objekty. Výstavba hromadných garáží umožnila odstránenie parkovacích miest z centra historického bloku, kde vznikol polyfunkčný verejný priestor. Parkovací dom svojou figúrou vymedzuje formu centrálneho námestia. Realizácia ateliéru chmelík & partneři je prvým impulzom k plánovanej obnove areálu, v ktorom sídli Muzeum východních Čech.

História

Gayerove kasárne slúžili dlhé desaťročia svojmu pôvodnému účelu, uzavretý areál bol oddelený od zvyšku mesta. Po odchode armády došlo k postupnému sprístupneniu územia, ktoré sa však nedočkalo obnovy, alebo výraznejších stavebných úprav. Tie museli počkať až na realizáciu parkovacieho domu Jána Gayera.

Po odstránení objektov, v ktorých sídlila veterinárna ordinácia a zázemie technických služieb mesta, boli zahájené výkopové práce. Tie odhalili v miestach plánovaného polozapusteného podlažia parkovacieho domu historické tehlové konštrukcie.

“V reakci na významný archeologický nález základového a částečně i nadzemního zdiva kavalíru č. XXXIII - kasematní budovy vestavěné do pětiúhelného bastionu č. VIII, který byl součástí systému hradecké pevnosti z konce 18. století, došlo k úpravě projektu parkovacího domu tak, aby základové piloty parkovacího domu byly vedeny mimo nalezené historické konstrukce,” vysvetľujú architekti.

Zásadná modifikácia projektu spočíva v realizácii masívnych betónových trámov, ktoré roznášajú koncentrované zaťaženie od stĺpov vrchnej stavby a sú osadené na veľkopriemerových pilótach. Zvolené riešenie umožňuje budúce odkrytie a sprístupnenie fragmentov historického opevnenia.

Foto: Miloš Šálek

Urbanizmus a architektúra

Územie je vpísané do pôdorysného obrysu jedného z bastiónov barokovej pevnosti. Časti pôvodných kavalierov (vstavaných do bastiónu) a budova Fortu (predsunutý pevnostný objekt) sú súčasťou areálu. Novostavba je rozdelená na dva hlavné celky. Väčší z nich nadväzuje na severnú hranicu bloku - Šimkovu ulicu. Objekt sa prispôsobuje obom dominantným budovám Gayerových a Vrbenského kasární. Druhý, kratší celok, je osadený o pol podlažia nižšie. Uzatvára vnútorné námestie (pôvodný execírplac), ktoré vymedzuje v ďalších smeroch kazemata I a II (murované palebné postavenia) a spomínaná budovou Fortu. Tá je pozdĺžnou osou rovnobežná s ulicou Československej armády a tvorí južnú hranicu areálu. 

Celky parkovacieho domu sú navzájom odstúpené. Do vzniknutého priestoru architekti situovali vertikálne komunikácie - rampy, schodisko a výťah. V prízemí sú aj ďalšie obslužné priestory (toalety, sklady, technické zázemie).

Architektonické riešenie parkovacieho domu kladie dôraz na maximálnu transparentnosť, ktorá umožňuje priehľady objektom. Železobetónový monolitický skelet stužujú komunikačné jadrá. Vodorovné konštrukcie sú navrhnuté ako bezprievlakové monolitické spádované dosky. Vonkajší plášť tvoria zvislé smrekovcové lamely a steny z monolitického betónu. 

Vjazd a prístupové chodníky sú dláždené sivým štiepaným kameňom. Na dvojici stĺpikov vjazdovej brány sa podarilo zachovať pôvodné pieskovcové hlavice. Dvojkrídlová bránička pre peších je zvarená z oceľových profilov.

Vizualizácia návrhu,
Vizualizácia návrhu,autor: architekti chmelík & partneři
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek
Foto: Miloš Šálek

Prevádzka a dispozícia

Novozriadený vjazd do objektu je vybudovaný z kruhovej križovatky na ulici Šimkova. Každá z hmôt novostavby obsahuje pozdĺžne vnútorné komunikačné jadro, na ktoré nadväzujú priečne usporiadané parkovacie miesta. Oba celky objektu sú navzájom výškovo posunuté. Rozdiel výšky polovice podlažia (1,4 m) prekonávajú obojsmerné rampy so sklonom 9 stupňov. Vertikálny pohyb osôb zaisťuje schodisko a výťah. 

Vo východnej časti objektu sa nachádza hygienické zázemie (toalety pre imobilných a prebaľovacia kabína), v západnej vstupnej časti potom hygienické zázemie (WC muži, ženy a upratovacia miestnosť). Vstupy k parkovacím miestam a do zázemia parkovacieho domu sú situované z kratších strán spojovacieho krčku (východ a západ). Vnútorné priestory na prízemí, medzi hlavnými hmotami parkovacieho domu a rampami slúžia ako technické a technologické zázemie. Pri vjazde sú vyhradené parkovacie miesta pre autá jazdiace na plyn (CNG, LPG - 31 stání), tri miesta pre pohybovo znevýhodnené osoby a jedno státie pre vozidlá osôb sprevádzajúcic dieťa v kočíku. Na úrovni prvého nadzemného podlažia sú tiež vyhradené štyri parkovacie miesta a dve nabíjacie stanice určené pre elektromobily.

Situácia,
Situácia,autor: architekti chmelík & partneři
Vizualizácia návrhu,
Vizualizácia návrhu,autor: architekti chmelík & partneři
Pôdorys základov,
Pôdorys základov,autor: architekti chmelík & partneři
Pôdorys 1.NP,
Pôdorys 1.NP,autor: architekti chmelík & partneři
Pôdorys 2.NP,
Pôdorys 2.NP,autor: architekti chmelík & partneři
Pôdorys 3.NP,
Pôdorys 3.NP,autor: architekti chmelík & partneři
Pôdorys 4.NP,
Pôdorys 4.NP,autor: architekti chmelík & partneři
Rezy,
Rezy,autor: architekti chmelík & partneři
Vykopávky,
Vykopávky,Autor: Muzeum Východních Čech
Detail vjazdu,
Detail vjazdu,autor: architekti chmelík & partneři
Detail kotvenia fasády,
Detail kotvenia fasády,autor: architekti chmelík & partneři
Detail betónového pylónu,
Detail betónového pylónu,autor: architekti chmelík & partneři
Detail zábradlia,
Detail zábradlia,autor: architekti chmelík & partneři

Poloha diela

Ing. arch. Jaromír Chmelík
Ing. arch. Petr Večeřa
Ing. arch. Jan Ondrák

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím