Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Problém Pedagogickej fakulty Masarykovej univerzity v Brne s nedostatkom kvalitných priestorov na výučbu populárneho odboru vyriešil projekt prístavby nových ateliérov, ktorý bol v priebehu uplynulého roka dokončený pod taktovkou miestneho ateliéru dílna. Nové priestory navrhol kolektív pod vedením architekta Michala Palaščáka ako inšpiratívne prostredie pre budúcich učiteľov výtvarných disciplín. Zázemie pre klasické odbory dopĺňajú priestory šité na mieru novým médiám.
V objekte nájdeme špecializované dielne pre techniky ako rezanie, vŕtanie a zváranie, ateliér maľby s dôrazom na kvalitu prirodzeného osvetlenia, či ateliér multimédií na najvyššom poschodí, ktorý môže byť kompletne zatemnený. Posledný spomínaný priestor je navrhnutý ako white/black box s umelým osvetlením, čo umožňuje jeho variabilné využitie pre rôzne typy multimediálnych projektov.
„Navrhli jsme budovu s jednoduchými tvary, která v kontrastu s přilehlou historickou zástavbou vnáší do místa nový náboj. Stavba působí spíše jako galerie moderního umění než jako tradiční výuková budova. V uličním prostoru jasně vyjadřuje svůj účel. Koncept vytváří zajímavý dialog mezi neoklasicistními budovami okolí a ortogonálními tvary nové budovy,“ vysvetľuje svoj zámer architekt Michal Palaščák.
Na mieste stavby sa pôvodne nachádzali tri objekty z rôznych období: pavilón bývalej strelnice katedry brannej výchovy, trafostanica a prístavba s výťahom, ktorý obsluhoval susednú historickú budovu. Pri návrhu novej prístavby museli architekti zohľadniť nielen požiadavky zadávateľa, ale aj celý rad limitujúcich faktorov.
Jedným z hlavných problémov bolo zachovanie plnej prevádzky rozvodnej stanice počas výstavby. Kompaktná monolitická oceľobetónová konštrukcia umožnila preklenúť stanicu a minimalizovať vplyv na statiku štítovej steny historického objektu a tubusu výťahu.
Ďalším dôležitým faktorom bolo zachovanie hygienických štandardov okolitých stavieb a zaistenie dostatočného presvetlenia hlbokých dispozícií ateliérov, ktoré nemohli mať bočné okná. Horizontálny posun jednotlivých podlaží umožnil vytvorenie strešných svetlíkov, ktoré privádzajú denné svetlo do vnútorných priestorov. Finálnu hmotu do značnej miery formovala svetlotechnická štúdia, zohľadňujúca vplyv na preslnenie bytov v susednej historickej budove.
Architektonická kompozícia hmoty prístavby vyniká aj vďaka čistým plochám bielej brúsenej omietky a veľkoplošného bezrámového zasklenia, ktoré predstavujú jediné prvky vymykajúce sa bežnej stavebnej produkcii. Vzhľadom na rozpočtové obmedzenia bola zvyšná časť stavby realizovaná s dôrazom na utilitárny prístup. Vnútorné betónové plochy zjednocuje biela výmaľba a epoxidové podlahy. Technická infraštruktúra je napojená na existujúce rozvody, čo optimalizuje náklady a zaisťuje funkčnú integráciu s okolitými systémami.
„Velmi pozitivní zkušeností byl maximálně otevřený přístup zadavatele, který neváhal zvolit netradiční architektonické řešení, jež se vymyká běžnému designu vzdělávacích institucí a spíše připomíná prostorovou koncepci galerie. Pedagogická fakulta tak získala nejen kvalitní architekturu za přijatelnou cenu, ale i prostředí, které odpovídá jejím ambicím a potřebám. Skutečnost, že studenti tráví v ateliérech daleko více času, než je nezbytné pro výuku, považuji za největší pochvalu,“ dopĺňa na záver vedúci architekt.
Ateliér: dílna
Podklady: Linka
Fotografie: Studio Flusser