Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Niekedy je doležité prehodnotiť zadanie, prísť s novým, vlastným pohľadom na vec. Partnerstvo architekta a investora s presvedčivým výsledkom.
Genéza projektu
Architekti boli oslovení na spracovanie projektu rekonštrukcie existujúcej družiny, ktorá v tej dobe sídlila v samostatnej budove vzdialenej od školy 900 metrov (jedenásť minút chôdze). Každodenné sprevádzanie detí komplikovalo logistiku a výučbu. Budovu družiny medzi rodinnými domami navrhli autori nahradiť novou prístavbou. Optimalizácia prevádzky areálu školy zabezpečila deťom a učiteľom bezproblémové prepojenie s budovou školy a priamy kontakt so záhradou a školským ihriskom.
Architektúra
Prístavba nahradila časť pôvodného murovaného plota, ktorý pokračoval v línii uličnej fasády školy. Nový objem dotvára uličnú čiaru a jasne vymedzuje záhradu so športovou vybavenosťou. Autori dbali na to, aby družina nekonkurovala dvojpodlažnému objektu školy a bola od neho jasne odlíšená. Prístavba s lamelovou fasádou je od staršej budovy odsadená, ku kontaktu dochádza iba na prízemí, kde sa nachádza vstup. Novotvar dáva jasne najavo dobu svojho vzniku, necháva vyniknúť budovu školy postavenú na začiatku 19. storočia v historizujúcom štýle.
Vstupná časť je zvýraznená závetrím, rovnaký prvok je použitý aj zo strany záhrady. Priestor je prístupný z oboch budov. Uličnú fasádu výrazne formovalo vykonzolované schodisko, ktoré určuje hranicu medzi transparentnými a plnými plochami. Opticky odľahčený parter je ukončený obkladom, v ktorom je integrovaný vedľajší vchod zabezpečujúci obsluhu školského klubu.
Pri pohľade zo záhrady je jasná snaha autorov o rozsiahlejšie otvorenie a presvetlenie interiéru. Dvojica vzájomne posunutých pásových okien zabezpečuje dôležitý vizuálny kontakt so záhradou. Ostatné okenné otvory sú ukryté za predsadeným dreveným roštom. Ten je v nárožných častiach redší, čo pri pohľade z ulice prispieva k rytmizácii fasády a rôznej priepustnosti svetla vo večerných hodinách. Predsadený rošt vymedzuje a akcentuje menej formálnu funkciu nového objektu oproti “prísnej” budove školy.
Dispozičné riešenie
Prístavba školy je dvojpodlažná. Vstupná chodba je prístupná z ulice, aj z dvora školy. Na prízemí sa nachádza školská jedáleň, hygienické zázemie a kabinet. Chodba sprístupňuje aj pôvodnú budovu školy a a schodisko vedúce na poschodie prístavby. Výdajňa jedla je prístupná cez chodbu priamo z jedálne, alebo z vonkajšieho priestoru (Národnej ulice). Na poschodí sú dve vzájomne prepojené miestnosti, ktoré je možné oddeliť skladacou akustickou stenou. Každá z nich má samostatný vstup. Obe miestnosti sú určené pre prevádzku a potreby školskej družiny, jedna navyše počas vyučovania slúži ako výtvarná trieda. Technické zariadenie budovy je situované v blízkosti schodiska.
V interiéri vstupnej časti rešpektujú architekti kontakt s múrom starej školy. Vzniká tak zaujímavý kontrast medzi historizujúcou fasádou priznanou v interiéri a prvkami korešpondujúcimi s novým objektom. Niky po zamurovaných oknách sú využité ako miesto pre informačný systém
Autor: projectstudio8