Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
26. apríl 2016
0
978

Performance centrum v meste Ptuj, Slovinsko

Rekonštrukcia bývalého dominikánskeho kláštora na performance centrum pod vedením slovinských architektov Enota.
Performance centrum v meste Ptuj, Slovinsko
Autori: Dean Lah, Milan Tomac, Polona Ruparčič, Andrej Oblak, Maruša Zupančič, Alja Černe, Tjaž Bauer, Petra Ostanek, Nuša Završnik Šilec, Nebojša VertovšekInvestor: Ptuj MunicipalityPodlažná plocha: 3 527 m2Investičný náklad: 4 400 000 EuroNávrh: 2009 - 2010Realizácia: 2010 - 2013Adresa: Prešernova ulica , Ptuj, SlovinskoPublikované: 30. apríl 2016

Dominikánsky kláštor v Slovinskom meste Ptuj sa môže pochváliť viac ako 800 ročnou históriou. Dominikáni prišli do mesta Ptuj začiatkom 13. storočia a od mesta dostali pozemok na okraji mesta. Kláštor spolu s kostolom začali stavať v románskom slohu, neskôr prešiel niekoľkými gotickými úpravami až napokon prestavbou do dnešnej barokovej podoby. 

Situácia
Situácia
Letecká snímka historického centra mesta Ptuj - kláštor je v ľavom dolnom rohu
Letecká snímka historického centra mesta Ptuj - kláštor je v ľavom dolnom rohu

Po zrušení kláštora na konci 18. storočia budova slúžila ako kasárne, nemocnica, múzeum a neskôr ako objekt pre sociálne bývanie. Počas tohto obdobia budova zažila mnohé modifikácie. Každé obdobie na budove zanechalo stopu v podobe rôznych nadstavieb a prístavieb. Z celej stavby najviac utrpela loď kostola, ktorá stratila celú svoju apsidu – takmer polovicu budovy. Do tohto priestoru bol neskôr vstavaný jednoloďový priestor, ktorý bol umiestnený medzi existujúce zvislé steny. Dodnes má tento priestor veľmi neobvyklý charakter, najmä kvôli svojej podlhovastej proporcii. Po zrušení kláštora bol kostol rozčlenený na tri podlažia a vďaka tomu došlo k vytvoreniu nových okenných otvorov. Vo zvyšných častiach kláštora nedošlo k tak deštruktívnym zásahom ako v časti kostola. Väčšinou išlo o rozšírenie priestorov, výmenu podláh a členenie priestorov na menšie miestnosti.

Vďaka bohatej a inšpirujúcej minulosti bola renovácia dominikánskeho kláštora náročnou a zodpovednou úlohou. Pre rekonštrukciu bolo kľúčové to, aby sa podarilo prezentovať historickú a umeleckú hodnotu stavby. Dôležité bolo aby sa budova prispôsobila svojej novej funkcii bez invazívnych zákrokov, ktoré by mohli poškodiť jej historickú podstatu. Kongresové a kultúrne centrum je funkciou veľmi podobnou tej, ktorú mala budova v čase svojho dokončenia. V minulosti totiž kláštory plnili úlohu kultúrnych a vedeckých centier. Kostoly boli zas jedným z mála miest určených na verejné prejavy.

Miran Kambič

Vzhľadom na podobnosti vo funkcii kláštor plní svoju novú organizačnú schému takmer bezchybne. Hlavná sála sa nachádza v spomínanej lodi, zatiaľ čo všetky zostávajúce pomocné priestory sú umiestnené okolo nej. Časť kláštora slúži ako vstupná hala a hlavný komunikačný uzol všetkých trás budovou. Prelínanie rôznych stavebných štýlov vytvára krehké a citlivé prostredie, ktoré samo o sebe ponúka vynikajúci priestor. Všetky drobné nedostatky, ktoré ovplyvňujú komfort užívateľov sú kompenzované bohatou umeleckou a historickou hodnotou.

Pôdorys 1.NP
Pôdorys 1.NP
Pôdorys 2.NP
Pôdorys 2.NP
Pozdĺžny rez hlavnou loďou
Pozdĺžny rez hlavnou loďou
Pozdĺžny rez hlavnou loďou
Pozdĺžny rez hlavnou loďou
Rez nádvorím
Rez nádvorím
Rez
Rez

Projekt rekonštrukcie vznikal v úzkej spolupráci s pamiatkarmi a všetky zúčastnené strany sa snažili zosúladiť nároky nového funkčného využitia so zachovaním maximálneho množstva autentických stavebných prvkov. Dlhodobé reštaurátorské práce prebiehali počas prevádzky objektu a pripravili interiéry na nové stavebné zásahy. Nové intervencie sú obmedzené výlučne na plochy, kde sa neočakávajú nové archeologické nálezy. Celú  technológiu potrebnú pre fungovanie kongresového a kultúrneho centra sa podarilo umiestniť do podlahy. V podlahe sú vedené rozvody kúrenia, vetrania, osvetlenia a zvuku. Povrchy stien ostali neporušené a pripravené na reštaurovanie, ktoré bude prebiehať aj počas prevádzky centra.

Miran Kambič

Element podlahy spája dokončené priestory s tými, ktoré ešte len budú rekonštruované. Všetky miestnosti sú previazané čiernou betónovou podlahou, ktorá pôsobí dostatočne neutrálne voči pôvodným častiam budovy. Tento priestorový koncept jednoduchej konštrukcie sa mení v priestore hlavnej lode. Dobudované podlažia v hlavnej lodi boli odstránené. Archeologické výskumy ukázali bohaté nálezy v centrálnej časti bývalého gotického kostola. Našli sa tu pozostatky hrobov, rímske náhrobky a časti schodiska. Všetky nálezy sú prezentované priamo na mieste.

Miran Kambič

V barokovej lodi je vložená stupňovitá konštrukcia s miestami na sedenie. Schodisko pozdĺž miest na sedenie ponúka návštevníkom prístup na viaceré výškové úrovne. Na úrovni bývalého prvého podlažia sa stretávame s odkrytými gotickými prvkami. Na úrovni druhého podlažia môžeme vidieť prvky stredovekej architektúry a na úrovni najvyššieho podlažia sa nám otvára pohľad na celú barokovú loď kostola. Kontrast medzi novou podlahou a historickou podstatou bývalého kláštora je zámerne najväčší a vytvára čierno biely vzhľad hlavnej sály. Kombinácia bielej a čiernej odkazuje na symboliku dominikánskeho rádu, kde biela je symbolom nevinnosti a čierna symbolom skromnosti.

Pozrite si video z rekonštruovaných interiérov od samotných autorov:

370
Vimeo
Miran Kambič
Miran Kambič
Miran Kambič
Miran Kambič
Miran Kambič
Miran Kambič
Miran Kambič
Miran Kambič
Miran Kambič
Miran Kambič
Miran Kambič
Miran Kambič
Miran Kambič
Miran Kambič
Miran Kambič
Miran Kambič
Miran Kambič
Miran Kambič
Miran Kambič
Miran Kambič
Miran Kambič
Miran Kambič
Miran Kambič
Miran Kambič
Miran Kambič

Podklady: Enota

Poloha diela

Dean Lah
Milan Tomac
Polona Ruparčič
Andrej Oblak
Maruša Zupančič
Alja Černe
Tjaž Bauer
Petra Ostanek
Nuša Završnik Šilec
Nebojša Vertovšek
Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím