Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Dominikánsky kláštor v Slovinskom meste Ptuj sa môže pochváliť viac ako 800 ročnou históriou. Dominikáni prišli do mesta Ptuj začiatkom 13. storočia a od mesta dostali pozemok na okraji mesta. Kláštor spolu s kostolom začali stavať v románskom slohu, neskôr prešiel niekoľkými gotickými úpravami až napokon prestavbou do dnešnej barokovej podoby.
Po zrušení kláštora na konci 18. storočia budova slúžila ako kasárne, nemocnica, múzeum a neskôr ako objekt pre sociálne bývanie. Počas tohto obdobia budova zažila mnohé modifikácie. Každé obdobie na budove zanechalo stopu v podobe rôznych nadstavieb a prístavieb. Z celej stavby najviac utrpela loď kostola, ktorá stratila celú svoju apsidu – takmer polovicu budovy. Do tohto priestoru bol neskôr vstavaný jednoloďový priestor, ktorý bol umiestnený medzi existujúce zvislé steny. Dodnes má tento priestor veľmi neobvyklý charakter, najmä kvôli svojej podlhovastej proporcii. Po zrušení kláštora bol kostol rozčlenený na tri podlažia a vďaka tomu došlo k vytvoreniu nových okenných otvorov. Vo zvyšných častiach kláštora nedošlo k tak deštruktívnym zásahom ako v časti kostola. Väčšinou išlo o rozšírenie priestorov, výmenu podláh a členenie priestorov na menšie miestnosti.
Vďaka bohatej a inšpirujúcej minulosti bola renovácia dominikánskeho kláštora náročnou a zodpovednou úlohou. Pre rekonštrukciu bolo kľúčové to, aby sa podarilo prezentovať historickú a umeleckú hodnotu stavby. Dôležité bolo aby sa budova prispôsobila svojej novej funkcii bez invazívnych zákrokov, ktoré by mohli poškodiť jej historickú podstatu. Kongresové a kultúrne centrum je funkciou veľmi podobnou tej, ktorú mala budova v čase svojho dokončenia. V minulosti totiž kláštory plnili úlohu kultúrnych a vedeckých centier. Kostoly boli zas jedným z mála miest určených na verejné prejavy.
Vzhľadom na podobnosti vo funkcii kláštor plní svoju novú organizačnú schému takmer bezchybne. Hlavná sála sa nachádza v spomínanej lodi, zatiaľ čo všetky zostávajúce pomocné priestory sú umiestnené okolo nej. Časť kláštora slúži ako vstupná hala a hlavný komunikačný uzol všetkých trás budovou. Prelínanie rôznych stavebných štýlov vytvára krehké a citlivé prostredie, ktoré samo o sebe ponúka vynikajúci priestor. Všetky drobné nedostatky, ktoré ovplyvňujú komfort užívateľov sú kompenzované bohatou umeleckou a historickou hodnotou.
Projekt rekonštrukcie vznikal v úzkej spolupráci s pamiatkarmi a všetky zúčastnené strany sa snažili zosúladiť nároky nového funkčného využitia so zachovaním maximálneho množstva autentických stavebných prvkov. Dlhodobé reštaurátorské práce prebiehali počas prevádzky objektu a pripravili interiéry na nové stavebné zásahy. Nové intervencie sú obmedzené výlučne na plochy, kde sa neočakávajú nové archeologické nálezy. Celú technológiu potrebnú pre fungovanie kongresového a kultúrneho centra sa podarilo umiestniť do podlahy. V podlahe sú vedené rozvody kúrenia, vetrania, osvetlenia a zvuku. Povrchy stien ostali neporušené a pripravené na reštaurovanie, ktoré bude prebiehať aj počas prevádzky centra.
Element podlahy spája dokončené priestory s tými, ktoré ešte len budú rekonštruované. Všetky miestnosti sú previazané čiernou betónovou podlahou, ktorá pôsobí dostatočne neutrálne voči pôvodným častiam budovy. Tento priestorový koncept jednoduchej konštrukcie sa mení v priestore hlavnej lode. Dobudované podlažia v hlavnej lodi boli odstránené. Archeologické výskumy ukázali bohaté nálezy v centrálnej časti bývalého gotického kostola. Našli sa tu pozostatky hrobov, rímske náhrobky a časti schodiska. Všetky nálezy sú prezentované priamo na mieste.
V barokovej lodi je vložená stupňovitá konštrukcia s miestami na sedenie. Schodisko pozdĺž miest na sedenie ponúka návštevníkom prístup na viaceré výškové úrovne. Na úrovni bývalého prvého podlažia sa stretávame s odkrytými gotickými prvkami. Na úrovni druhého podlažia môžeme vidieť prvky stredovekej architektúry a na úrovni najvyššieho podlažia sa nám otvára pohľad na celú barokovú loď kostola. Kontrast medzi novou podlahou a historickou podstatou bývalého kláštora je zámerne najväčší a vytvára čierno biely vzhľad hlavnej sály. Kombinácia bielej a čiernej odkazuje na symboliku dominikánskeho rádu, kde biela je symbolom nevinnosti a čierna symbolom skromnosti.
Pozrite si video z rekonštruovaných interiérov od samotných autorov:
Podklady: Enota