Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
V prístavnom meste Brémy bola postavená v roku 1959 dvojpodlažná skladová budova, ktorá slúžila dlhé roky na dočasné uskladnenie tovaru po vykládke. V deväťdesiatychr rokoch, po presťahovaní nákladnej časti prístavu rokoch prestali sklady a priemyselné budovy v tejto lokalite plniť svoj účel. Mesto preto začalo hľadať spôsob, ako za pomoci súkromných investorov revitalizovať v tej dobe nie veľmi atraktívnu lokalitu. Zaujímavá bola hlavne poloha bezprostredne pri rieke Weser.
V rámci revitalizácie bývalej prístavnej časti Bremens zur Überseestadt zaujala investorov hlavne spomínaná 400 metrová skladová budova, ktorá bola v tom čase už pamiatkovo chránená. Poloha, orientácia budovy a nepoškodený nosný systém naznačovali veľký potenciál pre modernú konverziu.
Ako ideálna sa javila voľná dispozícia a otvorená juhozápadná fasáda orientovaná smerom k vode. Výzvou bolo nájsť vhodnú náplň a funkčné využitie budovy s hĺbkou dispozície až 50m. Ambiciózny projekt takéhoto rozsahu rátal s celkovými nákladmi 28 mil. €.
Architektov už pri prvej obhliadke stavby zaujal obrovský vnútorný priestor a najmä bazilikálne osvetlenie cez centrálny svetlík prebiehajúci po celej dĺžke budovy. Rozhodli sa pre odvážne riešenie. Bola odstránená strecha a na úrovni 2.NP v mieste pôvodného hrebeňa strechy vznikol otvorený priesor. Zastavané časti sa od seba akoby odsunuli a umožnili tak vzniknúť novému bulváru. Tento vnútroblok s bočnými uličkami je určený nielen pre peších, ale aj pre automobily. Je dlhý viac ako 200 metrov a dáva predstavu o pôvodnej veľkosti haly. Doprava automobilov na poschodie je zabezpečená nákladnými výťahmi.
Oplatí sa pozrieť video, ktoré názorne ilustruje tento originálny koncept:
Pamiatkovo chránený areál skladu sa aj vzhľadom na vysoké náklady revitalizoval v dvoch etapách. Najskôr sa v parteri vybudovali priestory pre kaviarne a maloobchodné prevádzky. Nachádzajú sa tu aj ateliéry a malé súkromné galérie.
Najvýznamnejšou prevádzkou v zrekonštruovanej budove je Centrum automobilovej kultúry a mobility. Poskytuje služby ako je distribúcia, údržba, starostlivosť a reštaurovanie klasických automobilov. Súčasťou centra je aj rozsiahla zbierka veteránov na prízemí vo verejne prístupnej pasáži. Pravidelne sa tu konajú zrazy fanúšikov a nadšencov historických automobilov.
V druhej etape vznikli na poschodí luxusné byty s vlastnou garážou. Byty sú situované pozdĺž juhozápadnej fasády a každý z nich má terasu s výhľadom na vodu. Dispozične sú riešené ako mezonety vysokého štandardu. Do bytu sa vstupuje zo spoločného bulváru, alebo priamo z vlastnej garáže. Na poschodí sa nachádzajú tiež prenajímateľné kancelárske priestory.
Pri rekonštrukcii ostali fasády skladového objektu „Schuppen Eins“ zachované takmer v pôvodnej forme. Fasády vo vnútrobloku boli stvárnené s použitím nových materiálov. Architekti navrhli obklad z veľkoformátových vláknocementových dosiek Equitone v cementovo sivom farebnom prevedení s jemnými perleťovými odleskmi. Použitie fasádnych dosiek odkazuje na industriálnu minulosť objektu a dopĺňa priznané betónové povrchy. Obklad bol montovaný na hliníkovú podkonštrukciu, čo umožnilo precízne vyhotovenie detailov, ako napríklad zapustené rámy okien. Veľký dôraz sa pri realizácii kládol na umiestnenie jednotlivých dosiek a lícovanie špár.
Historické fotografie "Schuppen Eins"
Letecké zábery areálu počas zrazu veteránov:
Zdroj: Equitone