Advertorial

BIGMAT International Architecture Award 2025 - prihlasovanie predĺžené

Prihlásiť sa na medzinárodnú architektonickú súťaž BigMat International Architecture Award’25 je možné až do 15....

Tvárnice Silka pomohli výrazne urýchliť hrubú stavbu bytového domu v centre Bratislavy

Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...

Tradičná slovenská architektúra sa v Lietave snúbi s vysokými požiadavkami na súčasné bývanie

Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...

NEXUM - novinka v portfóliu industriálnych priečok Dorsis Digero

Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...

Kľučka ERA z dielne M&T ako odraz súčasnej éry

Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Nové Internorm okno HF 520 ocenené nemeckou cenou za dizajn German Design Award

Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Kaviareň na vode v Hamuliakove

Ďalší, nie celkom bežný typologický druh. Aj pri takýchto netypických zadaniach je dobré, ak sa k tvorbe dostanú šikovní autori, ktorý vedia skĺbiť technologické aj architektonické požiadavky na dobré dielo.
Diela
Red 302.11.2016
59290+25
Kaviareň na vode v Hamuliakove
Autori: Mgr. art. Jaroslav Šmondrk, Ing. Peter Mandl, Ing. arch. Ivan KrevaZastavaná plocha: 130.00m2Podlažná plocha: 92.00m2Návrh: 2014 - 2014Realizácia: 2014 - 2014Adresa: ľavý breh Dunaja , Hamuliakovo, SlovenskoPublikované: 2. november 2016

Pristávacie mólo s kaviarňou vzniklo za účelom spojiť obec Hamuliakovo lodnou dopravou s mestom Bratislava. Kaviareň zároveň slúži ako čakáreň pre cestujúcich a predajné miesto lístkov na lodnú dopravu. Objekt kaviarne je umiestnený na plávajúcom železobetónovom pontóne, ktorý je k brehu vyviazaný pomocou sústavy vzpier, lávok a vyväzovacích lán.

Foto: Ondrej Bobek
Situácia
Situácia

Po mostíku vstupujeme na palubu plavidla na pravoboku. Vstup do nadstavby je situovaný na návodnej strane hlavnej paluby. Vstupujeme do priestoru kaviarne, ktorá predstavuje najväčiu časť objektu. Tento priestor je z troch strán presklený a je tu umiestnené sedenie. Na priestor kaviarne smerom na kormu plavidla nadväzuje zázemie. Zázemie predstavuje technická miestonosť vybavená technológiami potrebnými pre fungovanie objektu, skladový a úložný priestor a toalety.

Foto: Ondrej Bobek
Pôdorys
Pôdorys

Návodná hrana pristávacieho móla je určená na pristávanie výletných lodí. Nachádzajú sa tu prvky pre vyviazanie lodí a zábradlie s dvomi bránkami. Dispozícia móla zabezpečuje bezkolízny príchod a odchod cestujúcich z výletných lodí.

Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek

Trup plavidla je železobetónovej konštrukcie s polystyrénovým jadrom. Táto technológia zabezpečuje plavidlu vysokú pevnosť, stabilitu a životnosť bez potreby údržby. Vďaka jadru z EPS je trup nepotopiteľný. Súčasťou pontónu je aj žiarovo zinkovaná nádoba, do ktorej je vložená čistiareň odpadových vôd. Objekt kaviarne je riešený ako drevostavba s odvetranou fasádou a výrazným presklením.

Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek

Nosnú časť nadstavby tvorí drevená stĺpiková konštrukcia. Vychádzalo sa so štandardného rozmeru nosných prvkov (60x120 mm), ktoré sa používajú v stavebníctve. Opláštenie nosnej konštrukcie je tvorené OSB doskami z vonkajšej strany konštrukcie. Z vnútornej strany nosnej konštrukcie je inštalačná vrstva určená na vedenie elektroinštalácie a potrubí. Nosná konštrukcia strechy je tvorená drevenými I-nosníkmi.

Foto: Ondrej Bobek

Vzhľadom na plytký charakter dna bolo potrebné umiestniť plavidlo 30 metrov od brehu. Systém vyviazania bol preto rozdelený na dve časti. Prvú časť tvorí pevná lávka a vzpera, ktoré spájajú breh s dalbovým systémom vo vode. Zavetrovanie tejto sústavy je spravené pomocou oceľových lán s napínačmi. Na dalby sú ďalej napojené otočná lávka a otočná vzpera, ktoré sú na dalbách a pontóne uložené vo vahadlách. Aj táto sústava je zavetrovaná oceľovými lanami s napínačmi.

Rez
Rez
Foto: Ondrej Bobek

Nakoľko je objekt z brehu pripojený len na elektrickú energiu, je vybavený technológiou úpravy riečnej vody na vodu úžitkovú a vlastnou čistiarňou odpadových vôd zabudovanou v pontóne. Voda je čerpaná priamo z rieky a následne filtrovaná cez sústavu, ktorá pozostáva z dávkovača chlóru, pieskového filtra a uhlíkového filtra. Teplá voda je zabezpečená elektrickými prietokovými ohrievačmi. Na pitie sa používa balená voda. Kúrenie a chladenie objektu zabezpečuje klimatizačná jednotka. Návodná strana móla má vyvýšenú pristávaciu hranu, ktorá je vybavená odierkami a vyväzovacími bitvami pre pristávanie plavidiel.

Hlavným prvkom odpadovej sústavy je čistiareň odpadových vôd, zabudovaná do pontónu. Do nej je zvedená všetka odpadová voda z plavidla. Vyčistená voda je vypúšťaná priamo do okolitej vody. Čistiareň je prístupná priamo cez pôchodznu časť hlavnej paluby, kadiaľ je možné vykonávať kontrolu, nastavenia a pravidelné odčerpávanie kalu.

Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek

Podklady: Podklady: SM PONTON, s. r. o.

Poloha diela

Mgr. art. Jaroslav Šmondrk
Ing. Peter Mandl
Ing. arch. Ivan Kreva
Vložené
21. október 2016
0
5929
Je potrebné uviesť celé meno (nie pseudonym, inak bude príspevok vymazaný), e-mail, ani telefón nie sú pre verejnosť viditeľné

Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.

Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu

Zatiaľ bez komentárov

Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím