Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Autori nazvali projekt "Premena normalizačnej budovy strednej školy". Bilingválne gymnázium C.S. Lewisa je škola s neštandardným vyučovacím procesom. Rekonštrukcia a modernizácia objektu pre špecifické požiadavky výučby bola komplexným a neľahkým zadaním.
Architekti sa snažili vyhovieť súčasným potrebám padagógov aj študentov a zároveň využiť potenciál pôvodnej stavby. Pozrime sa, ako sa im to podarilo...
(Východiská tvorby a základné tézy návrhu podľa podkladov autorov):
Prístup a vstup:
Mottom je búranie bariér. Otvorenosť, sebavedomosť, rešpekt k okoliu, bezbariérovosť, použitie recyklovaných materiálov z búracích prác... Impulz pozývajúci okoloidúcich k nahliadnutiu.
Vstup má ambíciu interagovať s verejným priestorom. Zároveň umožňuje vytvorenie spoločného gastro priestoru, do ktorého by mohla mať v budúcnosti (keď je škola zavretá) prístup aj verejnosť. Veľkosť kuchyne a jej možnosti môžu priniesť pre susedné objekty (aj pre susedov a návštevníkov) doplnkovú funkciu kaviarne, pekárne a jedálne...
Teatórium:
Týmto názvom označujú tvorcovia vstup a multifunkčný priestor k nemu priradený. Súčasťou centrálneho priestoru je galéria, ktorej priestorový potenciál v prípade potreby dokáže poskytnúť miesto až pre šesťsto návštevníkov. V rámci otvorenia školy, boli vybúrané vertikálne konštrukcie oddeľujúce šatne z kovových mreží (architektmi nazývanými Alcatraz), vymenené nepriehľadné horizontálne zábradlia za ľahké konštrukcie a odstránené bariéry.
Zelené krídlo
Novozrekonštruovaný trakt, v ktorom sa na všetkých troch poschodiach odohráva samostatné vyučovanie troch oddelení - humanitných, vedeckých a etických.
Na každom poschodí bola vytvorená "vstupná obývačka". Cieľom týchto priestorov je neformálne vzdelávanie a slúži ako kontaktná zóna medzi učiteľmi a žiakmi. Je to aj priestor prípravy študentov na ďalšiu vyučovaciu hodinu.
Jednotlivé poschodia traktu sú tematicky zamerané. Na obývačky naväzujú učebne. Nahradenie častí murovaných stien pomohlo opticky skrátiť komunikačné koridory. Prirodzené svetlo spríjemnilo atmosféru vnútorných priestorov.
Komunita:
Výzvou bolo vytvorenie komunitného priestoru, v ktorom by mohli starší žiaci v budúcnosti prespať a vytvárať tak domáckejšie prostredie. Tento priestor vznikol pretransformovaním bývalých nie veľmi vábnych priestorov. Plánom je možnosť prespania 17 osôb (z toho dvoch pedagógov). Centrálnymi bodmi sa stali kuchyňa, spoločná obývačka a študovňa. Priestor je rozdelený na pokojnejšie zóny a a tie, v ktorých prichádza k spoločným aktivitám.
Uplatnili sa podobné zásady ako vo zvyšku budovy. Vrátane odhaľovania a priznávania konštrukcií. V tomto prípade pôvodných, ktoré nesú isté čaro svojej doby (liatinové rozvody).
Peklo:
Počas rekonštrukcie sa práve rozbiehala prevádzka kaviarne. Architekti mali ambíciu vytvoriť miesto medzi budúcim internátom a školou, v ktorom žiaci môžu relaxovať, študovať, pozerať filmy a pritom nerušiť koncept školy. Miestnosť je o komunikácii, preto použili na steny pôvodné kriedové tabule, akýsi analógový Facebook, v ktorom si na stene žiaci môžu nechávať odkazy.
Klubová zóna
Zdá sa, že žiadny celok riešenej školy architektom nedaroval nič zadarmo. Klubovne, ktore si tu zriadili študenti svojpomocne (stáli na mieste budúceho komunitného centra) boli zrušené. Potenciál týchto priestorov totiž poskytoval možnosť zriadiť tu samostatné, od školy nezávislé prevádzky. Jediný voľný a nedocenený priestor sa javil v suteréne budovy. Jeho flexibilným usporiadaním poprepájaním vznikajú nové možnosti pre vzdelávanie a rozvoj študentov a pedagógov. Úprava priestoru môže dokonca poskytnúť prirodzené rozdelenie a fungovanie úplne samostatne a nezávisle od školy, vrátane prirodzenej rampy, ktorú rieši projekt vstupnej časti.
Centrálna časť poskytuje možnosť interakcie študentov a pedagógov. Jej cieľom je podnecovanie spolupráce a prelínanie záujmových klubov. Funkcie miestností boli nastavené tak, aby sa navzájom dopĺňali (divadelná scéna, jamming room, klubovňa pre IT, pre záujemcov mechatroniky, science atď...).
Sklad - školník - dielňa - gastro:
Boli vytvorené aj lepšie skladové a dielensko-údržbové priestory. Tie sa z neosvetleného centra suterénu presunuli do traktu pod kuchyňou. Zároveň školník má prirodzené svetlo pri oknách polozapusteného suterénu. V tejto časti suterénu sa z požiadaviek a potrieb prirodzene vyvinula možnosť zriadenia samostatnej malej prevádzky pekárne, cukrárne (prípadne priestoru podobného charakteru). Má možnosť vstupu cez kuchyňu, ako aj zásobovania priamo cez okná polozapusteného suterénu.
Fasáda:
Vzhľadom na fasádu školy s novými okennými výplňami, ktoré však nemajú vyriešené tienenie, sme navrhli doplnenie tieniacich lamiel na fasáde, tvoriacich štruktúru vytvorenú presne na mieru školy a potreby zatienenia. Časti fasády zároveň nechávame zarásť popínavou “inteligentnou” zeleňou, ktorá na jar začne vypúšťať listy a naopak na jeseň ich zhodí a vpustí dnu viac denného svetla. V lete zas eliminuje nepotrebné tepelné zisky.
Exteriér:
Zadná časť školy už teraz poskytuje priestor pre verejnosť, kde škola otvára svoje ihrisko a vytvára tak priestor pre ľudí, ktorí si chcú zašportovať. Do budúcnosti vonkajší priestor môže poskytnúť možnosť výstavby väčších a kvalitnejších priestorov pre ubytovanie, ktoré by mohlo levitovať nad hracími plochami a umožniť ešte lepší rozvoj inklúzie. Internátna budova by mala vytvoriť priestor, v ktorom sa študenti budú cítiť rovnocenne, bez ohľadu na to z akých pomerov pochádzajú a poskytnúť tak aj sociálne znevýhodneným, talentovaným deťom útočisko. Budova bude orientovaná tak, aby výhľady smerovali do lesa a na športoviská Mala by mať charakter oddychu, voľnosti, ale zároveň aj a zodpovednosti za spoločné priestory.
Materiálový koncept:
Materiálový koncept školy je o nastavení haptiky kvalitných materiálov. Je navrhnutý s dôrazom na netradične použité jednoduché, endemické materiály (drevo, betón, sklo, textil). Princíp využívania týchto materiálov je uplatnený nielen v exteriéri a pri nosných konštrukciách budovy, ale aj pri výbere a použití materiálov, z ktorých sú vyrábané nábytkové prvky - ako sú parapety, sklenené steny, lavičky a podobne. Tento prístup poskytuje možnosť rozvoja, postupného doplňovania a prerábania funkcií školy podľa finančných možností.
Etapizácia:
Súčasťou konceptu je aj návrh etapizácie - podľa toho, ako sa škola rozhodne a aké priority bude mať. Budova a jej okolie sa budú časom pretvárať na súčasné a aktuálne, autentické školské zariadenie, ktorého ambíciou bude udržateľnosť a možnosť zmeny. Tak, aby mohla reagovať na súčasný dynamický spoločenský rozvoj a potreby školy.
Podklady: Oliver Kleinert