Advertorial

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Brána Pusteven, Prostřední Bečva (ČR)

Súčasť riešenia dopravnej infraštruktúry v turisticky vyťaženej lokalite.
Diela
Red 304.08.2024
8690+27
Brána Pusteven, Prostřední Bečva (ČR)
Autori: Ing. arch. Daniel Baroš, Ing. arch. Michal Vašek, Ing. arch. Jan ŠimíčekSpolupráca: Ing. Milan Koňař (dopravné riešenie), Ing. Tomáš Fremr (statika), Ing. Martin Lecián (statika)Investor: Prostřední BečvaZastavaná plocha: 293 m²Investičný náklad: 780 000 €Návrh: 2019 - 2022Realizácia: 2023 - 2024Adresa: Prostřední Bečva 768, Prostřední Bečva, Česká republikaPublikované: 4. august 2024

Nové návštevnícke centrum s autobusovou zastávkou je jedným z dvoch hlavných prístupových bodov do horského sedla Pustevny, významného turistického miesta na hrebeni Beskýd. Lokalita, ktorá v súčasnosti ponúka širokú škálu turistických, športových a rekreačných aktivít, bola postupne urbanizovaná od sklonku 19. storočia. Spolu so vznikajúcim fenoménom horskej turistiky v sedle vznikali aj architektonicky hodnotné stavby. Príkladom sú útulne, ktoré boli postavené v rokoch 1897 - 1899 podľa návrhov Dušana Jurkoviča. Pôvodný charakter sedla s pustovňami, odrezanými od okolitého sveta, je dnes už minulosťou.

Neúmerne rastúce dopravné zaťaženie viedlo k potrebe riešiť problematickú situáciu. Túžba po upokojení dopravy viedla k myšlienke presunutia pôvodnej autobusovej zastávky zo sedla nižšie k parkovisku. Súčasťou projektu je preto nová zastávka a otočisko pre linkové autobusy.

Projekt rieši nástupný bod zo strany obce Prostřední Bečva. Nachádza sa tu záchytné parkovisko umiestnené v brázde svahu pozdĺž prístupovej cesty. Súčasťou parkoviska je aj odstavná plocha na násype, ktorý vznikol pri budovaní cesty. Pôvodne tu stál drobný objekt zázemia obsluhy parkoviska. Miesto je spolu s budovou lanovky na severnej strane významným nástupným bodom pre návštevníkov pustovní.

Nové stavby sa nachádzajú na oboch stranách príjazdovej cesty do sedla. Hlavný objekt nadväzuje na parkovisko a zastávku autobusu. Na druhej strane stojí nová zvonička a portál lesnej cesty, ktorá nadväzuje na trasu k radhošťskému hrebeňu. Vstupný objekt lokality integruje malé infocentrum s čakárňou a kaviarňou, zázemie obsluhy parkoviska, prístrešok zastávky, toalety a terasu s vyhliadkou do krajiny. Je umiestnený na hrane svahu, kde sa otvára smerom k výhľadu na zalesnený vrch Čertův mlýn.

Drevostavba s rámovou konštrukciou z lepených väzníkov je založená na mikropilotách. Šindľová fasáda odkazuje na miestne tradície, zelená strecha s lokálnou kvetenou nadväzuje na okolité lúky. Pieskovcové dlažby a múry využívajú prírodný materiál Beskýd.

Projekt Brány Pusteven a nadväzujúce úpravy ostatných autobusových zastávok v obci sú súčasťou snahy samosprávy o kultiváciu a zatraktívnenie hromadnej dopravy. Zastávky sú riešené v rámci spoločného architektonického konceptu.

“Rozlehlá obec prostřední Bečva, pro kterou je hromadná doprava důležitým prvkem mobility, v současné době pracuje na zvýšení jejího komfortu a bezpečnosti. Zadáním bylo vytvořit autobusovou zastávku pro prostřední Bečvu. Zvolili jsme modulární konstrukci z dubových trámů, formu jednoduchého květináče na nožkách, která umožní drobné modifikace a přizpůsobení velikosti pomocí množení modulů krychle. Jednotlivé výplně stavby lze přizpůsobit konkrétním místům a pracovat s nimi jako s proměnlivým estetickým a orientačním prvkem. Jelikož se jedná o obec rozlehlou do několika údolí, je postupně uvažováno s dalšími etapami realizace zastávek v obdobné navazující architektonické formě,” dopĺňajú na záver autori z ateliéru henkai architekti.

Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Pôdorys
PôdorysAutor: henkai architekti
Rez
RezAutor: henkai architekti
Pohľad
PohľadAutor: henkai architekti
Pohľad
PohľadAutor: henkai architekti
Pohľad - zvonica
Pohľad - zvonicaAutor: henkai architekti
Konštrukčná schéma
Konštrukčná schémaAutor: henkai architekti
Kompozičná schéma
Kompozičná schémaAutor: henkai architekti
Axonometria
AxonometriaAutor: henkai architekti
Model
ModelAutor: henkai architekti
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice

Materiály:

  • pieskovec - pojazdové a pochôdzne plochy
  • smrekové drevo - nosná konštrukcia
  • smrekovcový šindeľ - fasády
  • dubové dosky - podlahy v interiéri a na terase
  • dubové trámy - lavica

Autor: henkai architekti
Podklady: Linka
Fotografie: BoysPlayNice

Poloha diela

Ing. arch. Daniel Baroš
Ing. arch. Michal Vašek
Ing. arch. Jan Šimíček
Vložené
4. august 2024
0
869
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím