Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
4. august 2024
0
845

Brána Pusteven, Prostřední Bečva (ČR)

Súčasť riešenia dopravnej infraštruktúry v turisticky vyťaženej lokalite.
Brána Pusteven, Prostřední Bečva (ČR)
Autori: Ing. arch. Daniel Baroš, Ing. arch. Michal Vašek, Ing. arch. Jan ŠimíčekSpolupráca: Ing. Milan Koňař (dopravné riešenie), Ing. Tomáš Fremr (statika), Ing. Martin Lecián (statika)Investor: Prostřední BečvaZastavaná plocha: 293 m²Investičný náklad: 780 000 €Návrh: 2019 - 2022Realizácia: 2023 - 2024Adresa: Prostřední Bečva 768, Prostřední Bečva, Česká republikaPublikované: 4. august 2024

Nové návštevnícke centrum s autobusovou zastávkou je jedným z dvoch hlavných prístupových bodov do horského sedla Pustevny, významného turistického miesta na hrebeni Beskýd. Lokalita, ktorá v súčasnosti ponúka širokú škálu turistických, športových a rekreačných aktivít, bola postupne urbanizovaná od sklonku 19. storočia. Spolu so vznikajúcim fenoménom horskej turistiky v sedle vznikali aj architektonicky hodnotné stavby. Príkladom sú útulne, ktoré boli postavené v rokoch 1897 - 1899 podľa návrhov Dušana Jurkoviča. Pôvodný charakter sedla s pustovňami, odrezanými od okolitého sveta, je dnes už minulosťou.

Neúmerne rastúce dopravné zaťaženie viedlo k potrebe riešiť problematickú situáciu. Túžba po upokojení dopravy viedla k myšlienke presunutia pôvodnej autobusovej zastávky zo sedla nižšie k parkovisku. Súčasťou projektu je preto nová zastávka a otočisko pre linkové autobusy.

Projekt rieši nástupný bod zo strany obce Prostřední Bečva. Nachádza sa tu záchytné parkovisko umiestnené v brázde svahu pozdĺž prístupovej cesty. Súčasťou parkoviska je aj odstavná plocha na násype, ktorý vznikol pri budovaní cesty. Pôvodne tu stál drobný objekt zázemia obsluhy parkoviska. Miesto je spolu s budovou lanovky na severnej strane významným nástupným bodom pre návštevníkov pustovní.

Nové stavby sa nachádzajú na oboch stranách príjazdovej cesty do sedla. Hlavný objekt nadväzuje na parkovisko a zastávku autobusu. Na druhej strane stojí nová zvonička a portál lesnej cesty, ktorá nadväzuje na trasu k radhošťskému hrebeňu. Vstupný objekt lokality integruje malé infocentrum s čakárňou a kaviarňou, zázemie obsluhy parkoviska, prístrešok zastávky, toalety a terasu s vyhliadkou do krajiny. Je umiestnený na hrane svahu, kde sa otvára smerom k výhľadu na zalesnený vrch Čertův mlýn.

Drevostavba s rámovou konštrukciou z lepených väzníkov je založená na mikropilotách. Šindľová fasáda odkazuje na miestne tradície, zelená strecha s lokálnou kvetenou nadväzuje na okolité lúky. Pieskovcové dlažby a múry využívajú prírodný materiál Beskýd.

Projekt Brány Pusteven a nadväzujúce úpravy ostatných autobusových zastávok v obci sú súčasťou snahy samosprávy o kultiváciu a zatraktívnenie hromadnej dopravy. Zastávky sú riešené v rámci spoločného architektonického konceptu.

“Rozlehlá obec prostřední Bečva, pro kterou je hromadná doprava důležitým prvkem mobility, v současné době pracuje na zvýšení jejího komfortu a bezpečnosti. Zadáním bylo vytvořit autobusovou zastávku pro prostřední Bečvu. Zvolili jsme modulární konstrukci z dubových trámů, formu jednoduchého květináče na nožkách, která umožní drobné modifikace a přizpůsobení velikosti pomocí množení modulů krychle. Jednotlivé výplně stavby lze přizpůsobit konkrétním místům a pracovat s nimi jako s proměnlivým estetickým a orientačním prvkem. Jelikož se jedná o obec rozlehlou do několika údolí, je postupně uvažováno s dalšími etapami realizace zastávek v obdobné navazující architektonické formě,” dopĺňajú na záver autori z ateliéru henkai architekti.

Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Pôdorys
PôdorysAutor: henkai architekti
Rez
RezAutor: henkai architekti
Pohľad
PohľadAutor: henkai architekti
Pohľad
PohľadAutor: henkai architekti
Pohľad - zvonica
Pohľad - zvonicaAutor: henkai architekti
Konštrukčná schéma
Konštrukčná schémaAutor: henkai architekti
Kompozičná schéma
Kompozičná schémaAutor: henkai architekti
Axonometria
AxonometriaAutor: henkai architekti
Model
ModelAutor: henkai architekti
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice

Materiály:

  • pieskovec - pojazdové a pochôdzne plochy
  • smrekové drevo - nosná konštrukcia
  • smrekovcový šindeľ - fasády
  • dubové dosky - podlahy v interiéri a na terase
  • dubové trámy - lavica

Autor: henkai architekti
Podklady: Linka
Fotografie: BoysPlayNice

Poloha diela

Ing. arch. Daniel Baroš
Ing. arch. Michal Vašek
Ing. arch. Jan Šimíček
Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím