Advertorial

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Nové Internorm okno HF 520 ocenené nemeckou cenou za dizajn German Design Award

Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

BIGMAT International Architecture Award 2025 - prihlasovanie

Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Kostolík Klátova Nová Ves - Sádok

V piatej časti seriálu venovaného stredovekým kostolíkom na našom území predstavíme románsko-gotický kostolík v Klátovej Novej Vsi - Sádku
Diela
Red 329.05.2016
16290+13
Kostolík Klátova Nová Ves - Sádok
Autori: autor neznámyRealizácia: 1100 - 0Adresa: GPS: 48.557452043, 18.266149163 , Klátová Nová Ves - Sádok, SlovenskoPublikované: 29. máj 2016

Tento seriál pripravujeme vďaka spolupráci s nadšencami z Apsida.sk, ktorí v posledných rokoch vykonali veľký kus záslužnej práce pri mapovaní zachovaných stredovekých objektov. Podklady nám poskytol Štefan Podolinský, iniciátor tohto projektu, ktorý spolu s manželkou Alexandrou osobne objekty zdokumentoval.

Sádok tvorí dnes časť obce Klátová Nová Ves a leží cca 11 km východne od Topoľčian. Kostolík predstavuje zďaleka viditeľnú dominantu krajiny a svojím zložitým stavebným vývojom jednu z najzaujímavejších stredovekých stavieb u nás. Stojí na mieste zrejme ranostredovekého hradiska známeho pod názvom Čížik.

Paranorma - levitujúce okná bez limitov
Kľučka ako ikona
foto: Štefan Podolinský

História

Počiatky kostolíka siahajú na začiatok 12. storočia a možno aj hlbšie do minulosti. Vznikol ako farský chrám slúžiaci pre viacero okolitých dedín a osád. Postavili ho ako neveľký jednoloďový objekt s kvadratickou apsidou, ktorý mohol padnúť za obeť Tatárom počas ich vpádu v rokoch 1241 – 1242.
Polozrúcaný objekt, z ktorého sa zachovali dnes už len severné múry lode a svätyne, obnovili okolo polovice 13. storočia. Loď bola predĺžená západným smerom a doplnená emporou, na ktorú nadväzovala veža. O niekoľko desaťročí, ešte v románskom duchu, rozšírili kapacitu objektu prístavbou južnej lode zakončenej na východnej strane polkruhovou apsidou.

Už koncom 13. storočia však dvojlodie zrušili a priestory lodí zjednotili. Kvôli lepšiemu osvetleniu prerazili na južnej strane nové okná už gotického tvaru. Južným smerom rozšírili aj románsku svätyňu, apsida bývalej bočnej lode však zostala ešte zachovaná. Ešte v období gotiky pristavali severnú sakristiu.
V takejto podobe pretrval kostolík nasledujúce storočia, až kým sa nepristúpilo v 17. storočí k renesančnej prestavbe. Tú podnietil najmä zlý stav statiky objektu. Preto zbúrali polkruhovú apsidu a k nárožiam lode z južnej strany doplnili oporné piliere. Románsku vežičku nad emporou nahradili mohutnou predstavanou vežou s murovanou helmicou. V lodi kostolíka vybudovali krypty pre viacero významných miestnych rodín.

Koncom 18. storočia i v nasledujúcich desaťročiach kostolík chátral, obnovy sa dočkal až v druhej polovici 19. storočia a neskôr i viacerých v priebehu 20. storočia. Na prelome storočí bol však už opäť v havarijnom stave, čo podnietilo v roku 2002 vznik občianskeho združenia Slovacia Incognita, ktoré začalo záchranu kostolíka. Obnovu exteriéru dokončili v roku 2009. V nasledujúcom roku sa realizovalo reštaurovanie fresiek v presbytériu.

foto: Štefan Podolinský

V exteriéri sa zachovalo viacero okien z rôznych období, časť z nich, objavená pri poslednej obnove fasád, však nebola prezentovaná (napr. na južnej stene lode). Na veži je kruhové okno osadené kamennou rozetou. Tá sa pôvodne zrejme nachádzala na západnom priečelí kostola nad portálom. Do kostolíka sa vstupuje zo západu cez renesančnú vežu. Pri jej výstavbe však vytvorili portál z častí pôvodného románskeho. Rovnaký nájdeme aj v podveží, osadený v bývalom západnom priečelí lode. Pôvodne šlo o jeden ústupkový portál s dvoma stĺpikmi vložených v dvoch ústupkoch. Hlavice stĺpikov zdobí bobuľový dekór. Okolo kostola sa našli hrubo tesané náhrobné kamene, typické pre ranostredoveké cintoríny.

foto: Štefan Podolinský

Ranogotické presbytérium je zaklenuté ešte valenou klenbou, naopak dnes už zamurovaný víťazný oblúk do zbúranej apsidy bočnej lode je goticky lomený. V presbytériu sa zachovala nika s trojuholníkovým ukončením, jeho vnútorná plocha je zdobená maľbami. Portál do sakristie má netradičný tvar päťlístka vytvoreného zdvojenou mníškou. Pred oltárnou menzou vo svätyni je v dlažbe osadený náhrobný kameň s reliéfom kríža. V západnej stene lode bola objavená a zreštaurovaná časť ostenia románskeho portálu pôvodne vedúceho na emporu.

foto: Štefan Podolinský
foto: Štefan Podolinský

Prieskum v roku 2007 odkryl freskovú výzdobu v interiéri, najstaršiu etapu ktorá sa datuje v prípade presbytéria už do prvej polovice 13. storočia (objav fragmentov románskej omietky s freskovou výzdobou - časť tváre, detail krídla) a v prípade lode do obdobia prelomu 15. a 16. storočia. Prítomnosť fresiek bola zistená sondami už v roku 1966.

Dominantou výmaľby presbytéria v ranogotickej etape bol obraz Ježiša Krista v mandorle na valenej klenbe, ktorý dopĺňajú postavy anjelov a symboly štyroch evanjelistov. Pod nimi na južnej stene lode sú zobrazení apoštoli v iluzívnych arkádach Nebeského Jeruzalema (podobne ako v Žiline-Rudinách). Na východnej stene lode bola zreštaurovaná maľba Klaňania sa troch kráľov, ktorí sú zobrazení ako jazdci na koňoch. Na južnej stene lode (pri víťaznom oblúku zbúranej apsidy) sa našla monumentálna maľba sv. Krištofa, ktorá sa častejšie vyskytuje na vonkajšej fasáde kostolíkov. Vrchná časť fresky s troma sväticami a postava ďalšieho svätca bola odkrytá na južnej stene lode. V dlažbe lode je osadený náhrobný kameň s erbom rodu Bacskady z roku 1734.

foto: Štefan Podolinský
foto: Štefan Podolinský
foto: Štefan Podolinský
foto: Štefan Podolinský
Fotografia kostolíku pred rekonštrukciou
Fotografia kostolíku pred rekonštrukcioufoto: Štefan Podolinský

Odkrytie fresiek bolo ocenené výročnou cenou revue Pamiatky a múzeá za rok 2011 v kategórii objav - nález. Cenu získal kolektív reštaurátorov a ďalších odborníkov v zložení Peter Koreň, Martin Mikuláš, Martin Bóna, Barbora Matáková v spolupráci s KPÚ Trenčín.

V zrekonštruovanom kostolíku sa konajú kultúrne podujatia, vrátane koncertov.

Poloha diela

autor neznámy
Vložené
26. máj 2016
0
1629
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím