Prihlásiť sa na medzinárodnú architektonickú súťaž BigMat International Architecture Award’25 je možné až do 15....
Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...
Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...
Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...
Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...
Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou
REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.
Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Historické pomery
Budova Českého rozhlasu na Vinohradskej triede bola postavená v rokoch 1929-1932, vo funkcionalistickom štýle, podľa návrhu architekta Bohumila Slámu. Hlavným investorom stavby bolo Ministerstvo pôšt a telegrafov, lebo v nových priestoroch malo byť vedľa Radiojournalu (vtedajší názov českého rozhlasu) tiež riaditeľstvo pôšt a telegrafov v Prahe (prezídium, pomocné úrady a jednotlivé oddelenia na štyroch najvyšších poschodiach) a poštový a telegrafný úrad Praha 34 (v časti prízemia, otočeného do Balbínovej ulice). V parteri, orientovanom do triedy Maršála Foche a na nároží sa počítalo ešte s umiestnením niekoľkých obchodov. Jednotlivé celky boli síce v projekte stavebne oddelené, ale počítalo sa s možnosťou ich vzájomného prepojenia (Radiojournal - riaditeľstvo pôšt a telegrafov - poštový úrad) so zámerom ďalej rozširovať rozhlasové miestnosti bez obmedzovania vysielacej prevádzky.
Počas druhej svetovej vojny zasiahla budovu letecká bomba. V minulosti bol objekt niekoľkokrát rekonštruovaný a dostavovaný - niektoré stavebné úpravy boli vydarené, iné menej. Rozsiahla rekonštrukcia pôvodnej budovy na adrese Vinohradská 12 prebiehala v dvoch časových intervaloch: v rokoch 2004-2005 a 2007-2011. Budova je evidovaná ako kultúrna pamiatka.
Zadanie
Český rozhlas sa chcel viac otvoriť verejnosti. Potreboval priestor, kde sa ľudia a rádiová sféra môžu vzájomne spoznávať, zbližovať a inšpirovať. Neformálnu kaviareň pre živé vysielanie, príjemné a elegantné prostredie pre spoločenské akcie.
Úlohou architektov bolo prepojiť dve pôvodné komerčné jednotky do jedného kaviarenského priestoru. “Uvědomovali jsme si, že vstupujeme do budovy vysoké historické a architektonické hodnoty. Zároveň jsme čelili požadavkům zadavatele: zakomponovat do prostoru moderní prvky a technologie, aby bylo možné živě vysílat přímo z kavárny, a provozně a vizuálně propojit kavárnu se vstupní halou Českého rozhlasu, aby se zde mohly pořádat také příležitostné společenské akce,” vysvetľujú architekti z ateliéru CMC.
Návrh
Zámerom autorov bolo vytvoriť priestor, ktorý zodpovedá estetike budovy. S reminiscenciou 30. rokov, ale aj s použitím moderných stavebných technológií a materiálov. Poloha na mestskej triede v centre Prahy a “návrat do čias prvej republiky” kládli značné nároky na kvalitu návrhu a realizácie.
Vchod z ulice vedie do priestoru s barom. Ten je na rozdiel od hlavného kaviarenského priestoru výškovo zarovnaný s ulicou. Samotná kaviareň je prepojená so vstupnou halou historickej budovy.
Paleta teplých farieb, v kombinácii s bielym sklom, odkazuje na mramorový obklad vo vstupnej hale. Dubová podlaha, mosadzný bar so zábradlím, kožené lavice a mramorové stoly zastupujú dobové materiály.
Autori duplikujú rytmus stĺpov zo vstupnej haly do priestoru kaviarne. Delenie priestoru akcentujú zlaté kruhy v akustickom podhľade. Presklená priečka s dvojkrídlovými dverami, smerujúcimi do vstupnej haly je historickou replikou existujúcich dverí v hale. Zároveň však spĺňa akustické a protipožiarne požiadavky projektu. Zdvojená sklenená stena je zas čisto utilitárnym prvkom, ktorý tlmí hluk z ulice. Vďaka zvolenému riešeniu nebolo nutné zasahovať do pamiatkovo chránenej fasády.
Vzhľadom k charakteru prevádzky kaviarne s rozhlasovým vysielaním sú na všetky konštrukcie (okrem estetických a funkčných požiadaviek) kladené maximálne nároky na akustické vlastnosti, vzduchovú nepriezvučnosť, útlm a pohltivosť. Riešila sa nielen priestorová, ale aj stavebná akustika. Popri viditeľných častiach, ako sú akustické obklady stien a stropu, sa rovnako prísne posudzovali tiež všetky použité technológie. Predovšetkým vzduchotechnika a rozvody médií.
“Z několika variant, v jak velkém rozsahu lze do kavárny umístit rozhlasovou technologii, zvítězila nakonec ta, v níž se v prostoru zachovaly jenom přípojné body. Takto vytvořené sloupy získaly další využití a kavárně tak zůstala kapacita k sezení i variabilita prostoru,” dopĺňajú na záver architekti.
Použité materiály: mosadz - bar, zábradlia; dubová dyha - akustický obklad stien a stropov; plátkový kov - zlaté kruhy
Podklady: Linka, CMC architects
Fotografie: BoysPlayNice
Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.
Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu