Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Na mieste strechy staršieho päťpodlažného domu vyrástol mezonet s výhľadom na Bratislavský hrad. Polohu v centre a pohľad na panorámu mesta využil architekt Martin Fleischmann formou nadstavby.
Návrh vstupuje do historického prostredia Heydukovej ulice, ktorej architektonický výraz sa formoval zhruba pred sto rokmi.
Nové zásahy v rastlom, historickom prostredí mesta, sú vždy živo diskutované. Základnou otázkou je, ako ovplyvnia obraz prostredia.
V prezentovanom prípade nie je nová strešná krajina prvkom uličnej fronty. Rekonštrukcia a nadstavba sú súčasťou vnútorného dvorového krídla. Veľké okná smerujú do tichého vnútrobloku.
Vzhľadom na kvalitu vnútorných priestorov a zlepšenie fyzického stavu strechy, je to zaujímavý príklad, na ktorom je možné prezentovať reálny výsledok takéhoto prístupu.
Snaha o formálny minimalizmus a transparentnosť sú charakteristickými črtami návrhu. Veľkoplošné okná otvárajú výhľady do okolitej mestskej krajiny. Podkrovie je na rozdiel od tradičných riešení naozaj otvoreným celkom. Priestor bez zásadnejších bariér plynie voľne nielen v horizontálnom rozmere, ale aj smerom nahor, na celú svetlú výšku interiéru. Optické hranice medzi jednotlivými funkčnými časťami, ale aj medzi interiérom a exteriérom sú minimalizované.
Obdĺžnikový pôdorys je rozdelený do funkčných blokov. Dennú časť, situovanú hneď za zádverím, tvorí kuchyňa a obývací kút. Kvantita mobiliáru je obmedzená na nevyhnutné minimum, architekt sa pri návrhu zameral najmä na funkčnosť. Výbava kuchyne sa ukrýva za plnými dvierkami na stene. Druhú časť a zázemie tvorí varný ostrov, na ktorý kontinuálne nadväzuje stolovanie. Nábytkovú striedmosť ctí aj obývačka, ktorá si vystačila s pohodlnou sedačkou a zaveseným liatinovým telesom kozuba.
"Vznášajúce sa" prvky nájdeme aj v kuchynskom segmente. Napríklad v podobe čiernej policovej zostavy na servis, či zrkadlového kvádra - digestora nad varnou doskou. Kuchyňa v orechovej povrchovej úprave vytvára materiálový opozit k puristicko - industriálnej platforme povrchov - podlahe z liateho epoxidu a stropu z pohľadového betónu.
Pri vstupe do bytu zaujmú veľkoplošné okná a najmä obsah viditeľný za sklom. Okrem striech okolitých domov je ústredným motívom výhľadu Bratislavský hrad. Scenériu dopĺňa množstvo zelene. Spolu s tichou polohou výborné východiská pre bývanie.
Svojskú pečať mezonetu je možné vnímať aj pri podrobnejšom pohľade. Trojicu neutrálnych prvkov - čiernu, sivú a bielu zjemňujú drevené prvky a obklad stien. Veľmi silná je v celom byte téma čiernych akcentov. Či už v podobe na mieru vyrábaných oceľových prvkov, omietok, ktorým sa prispôsobili aj vypínače, alebo dizajnových svietidiel.
Upúta aj spôsob členenia priestoru. Architekt pristúpil k nemu veľmi liberálne. Jednotlivé funkčné zóny sú síce oddelené, no každá z nich živo komunikuje s najbližším susedom.
Koniec dispozície spodného podlažia obsadila jedna z dvoch spální. Od denného priestoru je odfiltrovaná sklenenými priečkami a kúpeľnou s policovým šatníkom, ktorý nič neskrýva.
Doslova, pretože je za sklom. Hneď za rohom, v priestore spálne však majú majitelia k dispozícii aj uzavretejšie a veľkorysejšie možnosti odkladania.
Druhé podlažie mezonetu je prístupné prostredníctvom samonosného oceľového schodiska. Vyššia úroveň ponúka ďalšie možnosti rozšírenia dispozície a využiteľných priestorov. Či už v priestrannej spálni s panoramatickým výhľadom, alebo aj v kúpeľni, kde je vaňa otočená tiež tvárou k mestu.
Veľké fasádne zasklenie dopĺňajú strešné okná. Umožňuje to vnímať zmeny počasia, osvetlenia i atmosférických nálad v priebehu dňa (i ročných období). Najviac to cítiť v otvorenej galérii. Tento relaxačný kút disponuje aj čiernym policovým barom, ktorý pokračuje cez stropnú dosku zo spodného podlažia.
Zariadenie dotvárajú aj čiernobiele fotografie Martina Raka na stenách bytu.
S príchodom večera sa v byte ponúka azda najlákavejší program - špeciálne menu vo forme nasvietenej panorámy Starého mesta.
Ďalšie priestory a detaily riešenia najlepšie priblížia fotografie Tomáša Maninu:
Podklady: Martin Fleischmann, fotografie: Tomáš Manina