Advertorial

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Dvadsať rokov inovácií vo svete priečok a mobilných stien

Spoločnosť Milt nielen sleduje súčasné trendy, ale aktívne prispieva aj k ich tvorbe.

Oleg Šuk / Muž, dom a čln - Architektúra výstavy

Diela
Peter Maukš19.12.2024
160
Oleg Šuk / Muž, dom a čln - Architektúra výstavy
Autori: Mira Maukš (Interior design), Peter Maukš (Interior design)Spolupráca: Ivana Komanická (Kurátorka), Vlado Eliáš (Foto), Noemi RáczNávrh: 2023 - 0Realizácia: 2023 - 0Adresa: Alžbetina 20, Košice, SlovenskoPublikované: 19. december 2024
Zenový majster Oleg Šuk, bol nesmierne talentovaný, pracovitý a všestranný človek, no doteraz o ňom ako o abstraktnom maliarovi takmer nikto nič nevedel.
Výstava MUŽ, DOM A ČLN je prvou výberovou retrospektívnou výstavou Olega Šuka, jeho post-minimalistických malieb z posledných desiatich rokov vrátane posledného cyklu, ktorý robil v nemocnici krátko pred smrťou. Mnohé z malieb neboli nikdy alebo nestihli byť vystavené, iné boli predstavené v rámci roztrúsených autorských výstav na rôznych miestach bez dodatočnej kontextualizácie.

Architektúra výstavy pracuje s rovnakým tvaroslovým ako používa autor vo svojich obrazoch.
Nosnými prvkami riešenia sú - Biela kocka s vystavenými dielami a bielou podlahou ako filter, ktorým musí prejsť každý návštevník. Na podlahe čiarou symbolicky naznačený obvod lode - motív, ktorý Oleg Šuk s obľubou maľoval. Pozlátené oblúky, ďalší filter, symbol materiálneho sveta a priamy odkaz na vystavné dielo. Biele závesy s bavlneného zamatu, vizuálna a zvuková bariéra oddeľujúca diváka od reálneho sveta.

Výsledkom je veľmi jednoduchý priestor zbavený zbytočných detailov. Výstava tak pripomína priestor „white cube“, teda priestor bielej „ideálnej“ galerijnej kocky, čo súvisí so kurátorským zámerom etablovať Olega Šuka ako súčasného vizuálneho umelca. Zároveň však tento doslova asketický priestor umožňuje ešte jednu, ale zásadnú vec – nerušene sa sústrediť na diela.

Nekĺzať po povrchu, nehovoriť len o veciach, keď do nich môžeme preniknúť. Aj tak by sa dali zhrnúť myšlienky Olega Šuka a aj o tom je súčasná výstava v Múzeu Vojtecha Löfflera.

Kurátorka Ivana Komanická si k spolupráci prizvala aj interiérových dizajnérov Miru a Petra Maukšových, ktorí sa podieľali na architektúre výstavy. Výsledkom je veľmi jednoduchý priestor zbavený zbytočných detailov. Výnimkou sú biele závesy, pozlátené oblúky a na podlahe čiarou symbolicky naznačený obvod lode, teda motív, ktorý Oleg Šuk s obľubou maľoval.

Výstava tak pripomína priestor „white cube“, teda priestor bielej „ideálnej“ galerijnej kocky, čo súvisí so zámerom kurátorky etablovať Olega Šuka ako súčasného vizuálneho umelca. Zároveň však tento doslova asketický priestor umožňuje ešte jednu, ale zásadnú vec – nerušene sa sústrediť na diela.

„Oleg nikdy nekládol veľký význam robiť dielam komentáre, neanalyzoval ich, neteoretizoval nad nimi, teda nerobil to, čo je dnes v umení bežné,“ hovorí Ivana Komanická. „Vnímal ich bez naratívov, diskusií a dodatkov, a takto sme sa k nim rozhodli pristúpiť aj my,“ dodáva.

Poloha diela

Mira Maukš
Peter Maukš
Vložené
19. december 2024
0
16
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím