Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
19. jún 2018
0
1991

Cukráreň Le Miam, Bratislava

Francúzska patisserie v parteri mestského domu na Špitálskej ulici.
Cukráreň Le Miam, Bratislava
Ateliér: NOIZ architektiAutori: Ing. arch. Andrej Šabo, Mgr. art. Mgr. Tatiana Lesajová, Ing. arch. Samuel ZemanInvestor: Le MiamNávrh: 2017 - 2018Realizácia: 2018 - 2018Adresa: Špitálska 16, Bratislava, SlovenskoPublikované: 3. september 2018

Nová cukráreň (či skôr francúzska patisserie) vznikla na Špitálskej ulici. Jej majitelia Slovenka Barbora a Francúz Yoann sú cukrári, ktorí remeslo vyštudovali a praktizovali v Paríži. Po dávrate do Bratislavy hľadali priestor, kde výtvory z ich sladkých kolekcií vyniknú.

Foto: Tomáš Manina

Na rušnej Špitálskej ulici sa nakoniec našiel vhodný priestor - okrem toho, že má atmosféru veľkomesta, ponúkal aj ideálny priestor pre výrobňu priamo prepojenú s kaviarňou. To bol základ konceptu - cukrárne i architektúry. Monopriestor, kde hranicu medzi kaviarenskou časťou a výrobňou tvorí na mieru vytvorená vitrína plná farebných sladkostí. Návštevníci si pri príchode môžu prezrieť zákusky. Ak zotrvajú a ich pohľad skĺzne iba o kúsok ďalej, vychutnajú si aj ich výrobu v priamom prenose.

Foto: Tomáš Manina

Výrobňa je „naplnená“ technológiou a rozdelená na pracovné ostrovy pre ergonomickú prácu cukrárov. Profesionálne "nerezové" chladničky, mrazničky, šokery a pece sú funkčnou náplňou tejto časti. Bolo potrebné nájsť spojovacie prvky, ktoré vizuálne zjednotia "technickú a prevádzkovú zónu".

Pôdorys
PôdorysNOIZ
Axonometria
AxonometriaNOIZ

Tých je hneď niekoľko - najdôležitejším spojovacím prvkom je jemná ružová farba. Tá sa objavuje vo vizuálnej identite i v interiéri v rôznych materiálových prevedeniach. „Cukrový“ efekt ružovej mramorovanej podlahy sa "rozlieva" po celom monopriestore, vystupuje na schodíky do vyvýšenej hygienickej zóny a zázemia za výrobňou. Tieto priestory sú taktiež odhalené oku návštevíka. V hygienickej časti sa ružová v dámskej toalete mení na rovnako zafarbený obklad, tak ako v nike v predmiestnosti so spoločným umývadlom - pre dámy i pánov.

Ďalší zo zjednocovacích prvkov sa vyprofiloval úplne prirodzene pri konzultáciách s cukrármi - použitie prírodného kameňa. Žula s lešteným povrchom je ideálna vďaka jej vlastnostiam. Kameň je použitý na pracovnej ploche na prípravu zákuskov. Netypická "ťahavá" kresba pripomínajúca vrstvenie mramoru sa stala silným vizuálnym prvkom v interiéri cukrárne. Dosky z kameňa materiálu sú v priestore uložené v horizontálnej aj vertikálnej polohe - na početných pracovných plochách, kaviarenských stolíkoch a na obklade vitrín. Tie dostali tiež akcent v podobe mosadzného loga.

Foto: Tomáš Manina

Mosadz je rovnako významným materiálom v priestore - odkazuje na eleganciu klasických francúzskych cukrární. Rozvetvené rúrkové svietidlá s malými sklenými guľami na ich koncoch "uzatvárajú" vysoký - viac ako štvormetrový priestor a vytvárajú tak noblesnú kaviarenskú atmosféru. Ich menšie dvojičky sú umiestnené i vo výrobnej časti nad centrálnym ostrovom. Efekt početných svetelných zdrojov je podporený zrkadlením. Na hlavnej stene v kaviarenskej časti v piatich vysokých oblých zrkadlách, ktoré sú lemované tlmeným podsvietením a vo výrobnej časti v zrkadlovej stene ukrývajúcej technologické rozvody.

Pre doladenie „sladkej“ aatmosféry boli využité mäkké tkaniny - lesklý zamat v príznačnej ružovej a doplnkovej modro-zelenej farbe. Na dotyk príjemné látky pokrývajú na mieru vyrobenú lavicu prebiehajúcu na kaviarenskej stene pod zrkadlami a pohodlné stoličky. Ťažké závesy uzatvárajú na noc výklady. „Ružová opona“ padne, keď sa skončí cukrárske divadlo.

Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina

Ateliér: NOIZ

Podklady a fotografie: Tomáš Manina

Poloha diela

Ing. arch. Andrej Šabo
Mgr. art. Mgr. Tatiana Lesajová
Ing. arch. Samuel Zeman
Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím