Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
3. september 2022
0
37

Architektúra výstavy: Ján Jakub Stunder (1759 – 1811). Nikde cudzincom

Ján Jakub Stunder (1759 – 1811). Nikde cudzincom je prvou retrospektívnou výstavou jedného z našich najvýznamnejších portrétnych maliarov obdobia osvietenstva a sentimentalizmu, ktorého slovenská umenoveda dlho označovala za cudzieho autora. Produktívny a inšpiratívny portrétny maliar kozmopolitnej šľachty a osvietenskej elity na našom území poslúžil vzdelanému publiku a uviedol ho do nových, moderných spôsobov zobrazovania, ktoré boli populárne v Európe na konci 18. a začiatku 19. storočia.
Architektúra výstavy: Ján Jakub Stunder (1759 – 1811). Nikde cudzincom
Autori: Mira Maukš, Peter MaukšSpolupráca: Roman Juhás, Ivana KomanickáAdresa: Dolná 8, Banská Bystrica, SlovenskoPublikované: 3. september 2022
Dramaturgia výstavy je postavená na kompozičnej hre s dobovým ideálom meštianskej kultúry. Naším zámerom bolo vytvoriť v rámci reprezentatívneho galerijného priestoru, intímnejší "meštiansky" priestor ako kulisu (citáciu), s odkazmi na nové "kozmopolitné" miesta a inštitúcie - ako kabinet, salón alebo záhradný pavilón.
Žltá (zlatá) a jemná svetlošedá boli modernými empírovými farbami osvieteneckých interiérov.
Oválny tvar použitý v printových materiáloch a na info boarde pri vstupe odkazuje na medailóny s ich intímnymi portrétmi.
Vstavba priechodzieho výstavného Altánu v úvodnom výstavnom priestore s najvyššou svetlou výškou, vznikla prekrížením dvoch SDK stien. Priehľady do nasledujúcej miestnosti lákajú do Salóna - galérie obrazov a miniatúr. Koberec v zlatožltej na podlahe a stenách zmäkčuje dozvuk kročají návštevníka. Vyvoláva intímny pocit obytného priestoru.
Nástenné koberce tvoria tiež podklad pod vybrané diela. Podkladová tmavošedá farba výstavného koberca v miestnosti s portrétmi detí ostro zastavuje návštevníkov pohľad a je odkazom na nový druh svetla v obrazoch vznikajúcich po francúzskej revolúcii. Úzkym “Grafickým kabinetom” návštevník prejde do inštalácie sprievodnej zvukovej intervencie “Náhradníci” od výtvarníčok M.Mlynárčikovej a N.Ružičkovej - ako odkaz na “Salón” - miesto rozhovorov.
Výstave predchádzal výskum, ktorý vyústil do bohato zdokumentovanej prvej monografie maliara s rovnomenným názvom. Editorkou monografie je Katarína Beňová.
Duševná ekológia výstavy Stunder - Nikde cudzincom spočíva v udržateľnosti a neustálom šírení aktuálnych myšlienok osvietenstva. Recykluje - znovuotvára - tému aktívneho ľudského spolužitia.
Pozn.: Po demontáži výstavy bol výstavný koberec použitý v administratívnych priestoroch galérie ako podlahová krytina.

Poloha diela

Mira Maukš
Peter Maukš
Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím