Advertorial

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Architektúra výstavy: Ján Jakub Stunder (1759 – 1811). Nikde cudzincom

Ján Jakub Stunder (1759 – 1811). Nikde cudzincom je prvou retrospektívnou výstavou jedného z našich najvýznamnejších portrétnych maliarov obdobia osvietenstva a sentimentalizmu, ktorého slovenská umenoveda dlho označovala za cudzieho autora. Produktívny a inšpiratívny portrétny maliar kozmopolitnej šľachty a osvietenskej elity na našom území poslúžil vzdelanému publiku a uviedol ho do nových, moderných spôsobov zobrazovania, ktoré boli populárne v Európe na konci 18. a začiatku 19. storočia.
Diela
Mira Maukš03.09.2022
410+4
Architektúra výstavy: Ján Jakub Stunder (1759 – 1811). Nikde cudzincom
Autori: Mira Maukš, Peter MaukšSpolupráca: Roman Juhás, Ivana KomanickáAdresa: Dolná 8, Banská Bystrica, SlovenskoPublikované: 3. september 2022
Dramaturgia výstavy je postavená na kompozičnej hre s dobovým ideálom meštianskej kultúry. Naším zámerom bolo vytvoriť v rámci reprezentatívneho galerijného priestoru, intímnejší "meštiansky" priestor ako kulisu (citáciu), s odkazmi na nové "kozmopolitné" miesta a inštitúcie - ako kabinet, salón alebo záhradný pavilón.
Žltá (zlatá) a jemná svetlošedá boli modernými empírovými farbami osvieteneckých interiérov.
Oválny tvar použitý v printových materiáloch a na info boarde pri vstupe odkazuje na medailóny s ich intímnymi portrétmi.
Vstavba priechodzieho výstavného Altánu v úvodnom výstavnom priestore s najvyššou svetlou výškou, vznikla prekrížením dvoch SDK stien. Priehľady do nasledujúcej miestnosti lákajú do Salóna - galérie obrazov a miniatúr. Koberec v zlatožltej na podlahe a stenách zmäkčuje dozvuk kročají návštevníka. Vyvoláva intímny pocit obytného priestoru.
Nástenné koberce tvoria tiež podklad pod vybrané diela. Podkladová tmavošedá farba výstavného koberca v miestnosti s portrétmi detí ostro zastavuje návštevníkov pohľad a je odkazom na nový druh svetla v obrazoch vznikajúcich po francúzskej revolúcii. Úzkym “Grafickým kabinetom” návštevník prejde do inštalácie sprievodnej zvukovej intervencie “Náhradníci” od výtvarníčok M.Mlynárčikovej a N.Ružičkovej - ako odkaz na “Salón” - miesto rozhovorov.
Výstave predchádzal výskum, ktorý vyústil do bohato zdokumentovanej prvej monografie maliara s rovnomenným názvom. Editorkou monografie je Katarína Beňová.
Duševná ekológia výstavy Stunder - Nikde cudzincom spočíva v udržateľnosti a neustálom šírení aktuálnych myšlienok osvietenstva. Recykluje - znovuotvára - tému aktívneho ľudského spolužitia.
Pozn.: Po demontáži výstavy bol výstavný koberec použitý v administratívnych priestoroch galérie ako podlahová krytina.

Poloha diela

Mira Maukš
Peter Maukš
Vložené
3. september 2022
0
41
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím