Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...
Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...
Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...
Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...
Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...
Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou
REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.
Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Včera, 13. apríla, otvorila svoje brány verejnosti svetová výstava EXPO 2025 v Ósake. Výstavný areál s rozlohou 1,55 km² hostí viac ako 250 pavilónov, pričom sa očakáva celková návštevnosť viac než 28,2 milióna ľudí (v priemere 154-tisíc návštevníkov denne).
Slovensko vlastný pavilón nemá. Na reprezentačné účely využíva zdieľaný pavilón CS2 s rozlohou 53 m². Ministerstvo hospodárstva SR pôvodne počítalo s realizáciou samostatného objektu, pričom ešte v roku 2023 vyhlásilo súťaž s názvom „Architektonický návrh slovenskej expozície na EXPO 2025 OSAKA“ (výsledky sme predstavili v tomto súhrnnom článku). Nakoniec sa však od pôvodnej ambície ustúpilo.
O to zaujímavejšie je sledovať osud českého pavilónu, ktorý vznikol na základe návrhu, s ktorým ateliér Apropos Architects zvíťazil v kvalitne obsadenej verejnej architektonickej súťaži (viac tu).
Realizáciu charakterizuje motív špirály. Návštevníci pavilónu prechádzajú 260 metrov dlhou cestou, ktorá sa vinie okolo centra objektu a postupne stúpa nahor cez štyri poschodia až na vyhliadkovú terasu. Do japonskej Ósaky sa svetová výstava EXPO 2025 vracia po 55 rokoch. Transparentný objekt so sklenenou špirálou podľa slov architektov odkazuje na český pavilón v Japonsku z roku 1970.
Stavba, umiestnená na významnej križovatke nábrežnej promenády a hlavného bulváru, je sama o sebe architektonickým exponátom. Priťahuje pozornosť najmä svojou siluetou, ktorá sa smerom nahor rozširuje. Fasáda je zasklená tabuľovým umeleckým sklom, ktoré odkazuje na bohatú tradíciu českého sklárstva. Návštevník pavilónu pri pohybe po špirálovej rampe vstrebáva obsah multimediálnej expozície, na ktorej sa podieľali českí vizuálni umelci. Výstava začína monumentálnym krištáľovým súsoším Stromy rostou do nebe od Ronyho Plesla. Hlavným vizuálnym prvkom je naratív Jakuba Matušku alias Maskera, ktorý sa tiahne po celom obvode pavilónu. Jeho viac než 200 metrov dlhá kompozícia sa metaforicky točí do špirály. Audiovizuálny zážitok umocňuje multimediálna inštalácia od Lunchmeat Studia, ktorá prepája celý priestor. Cesta zahŕňa aj bronzovú sochu Akt na skále od Alfonsa Muchu a sklenenú inštaláciu Herbarium od firmy Lasvit.
Expozícia pokračuje aj v architektonicky zaujímavých nikách vo vnútri tubusu. Na samotnom vrchole, dvanásť metrov nad zemou, rampa vedie na priestrannú vyhliadkovú terasu. Tá končí výraznou strešnou „korunkou“, kde sa nachádza Lounge salónik s výhľadmi na more a cez presklený svetlík priamo dolu do auditória.
Poslednú kapitolu expozície a pomyselnej cesty návštevníka pavilónom tvorí schodisko z vyhliadky späť dolu. Je zasadené do priestoru zdvojených stien valca, ktoré vedú na prízemie s reštauráciou, kde si ľudia môžu vychutnať českú gastronómiu. Vedľa návštevníckeho schodiska z vyhliadky do prízemia sa vnútorným tubusom vinie druhé schodisko, ktoré slúži auditóriu. Schodiská prepájajú tribúny auditória, reštauráciu na prízemí a VIP salónik. Kompozícia oboch schodísk zaručuje jasné oddelenie prevádzok výstavy a multifunkčnej sály. Bezbariérový prístup je zabezpečený výťahom v západnej časti objektu.
Špirála návštevníckej cesty obtáča centrálny tubus multifunkčnej sály – auditória. Tento priestor v srdci pavilónu s vnútorným priemerom 15,5 metra sa týči do výšky 12 metrov nad terén a bude slúžiť najmä na kultúrne vystúpenia a prednášky. Je koncipovaný ako tzv. black box. Rampa so sedadlami v auditóriu kopíruje obvod návštevníckej cesty, pričom hľadisko a galérie sú na viacerých miestach prepojené. Vďaka tomu je možné tieto priestory variabilne oddeliť alebo plynule spojiť podľa aktuálnych potrieb.
Nosnú konštrukciu pavilónu tvorí systém krížom laminovaných smrekových CLT panelov, ktoré formujú centrálne súkružie auditória s vloženými schodiskami a výťahom. Jadro domu dopĺňajú horizontálne kladené dosky. Pomáhajú formovať výstavnú špirálu smerom von a balkóny multifunkčnej sály smerom dovnútra.
Objekt dosahuje výšku 16 metrov a pôdorysne je rozdelený na 36 segmentov. Jednotlivé segmenty členia v nižších podlažiach kružnicu, vo vyšších podlažiach plynulo prechádzajú do elipsy definujúcej obálku a objem pavilónu. Priestor pred pavilónom je riešený ako drevená paluba s boxmi, kde si môžu návštevníci aj okoloidúci príjemne posedieť a rozjímať.
Fotografie dokončeného českého pavilónu v Ósake:
Podklady: Piaristi
Autori pavilónu: Apropos Architects, architektka Tereza Šváchová a Lunchmeat Studio.
Fotografie: BoysPlayNice
Načítavam diskusiu...